Heeft het bekijken van vlogs een negatief effect op het IQ en/of gedrag?

MIjn vraag is wellicht verkeerd geformuleerd (althans, kan verkeerd geïnterpreteerd worden). Wat ik hiermee wil zeggen is dat vloggers (over het algemeen!) praten zoals hoe een persoon met een heel laag IQ zou praten, dus korte zinnetjes, niet al te "moeilijke" woorden, veel "foute" zinnen (fout in de breedste zin van het woord, zowel inhoudelijk als zinsopbouw). Vaak mompelen ze ook maar wat binnensmonds waardoor je maar de helft hoort/verstaat. Ze "denken" dan hardop lijkt het (althans, voor zover ik dat denken kan noemen).

En ze praten ook niet over een bepaald (wetenschappelijk) onderwerp. Als ze nou ons lieten meekijken wat ze (be)studeren, dan was het interessanter geweest. Of dat ze ons laten zien wat ze op hun werk doen (zoals een "bekende "politie-vlogger), ook leuk.

Enfin, wat ik hiermee wil zeggen: hebben vloggers - die in hun dagelijkse leven dingen doen waarbij ze niet hoeven na te denken - zoals 'EnzoKnol' en 'Gewoon Boef' en dat filmen, invloed op ons IQ en/of gedrag?

Of is dat (nog) nooit onderzocht? Gezien het vloggen een vrij recent fenomeen is.

Als ik ooit kinderen krijg hoop ik in ieder geval dat ze nooit vlogs zullen bekijken, en als ze dat wel doen, voorbeeld aan nemen hoe het NIET moet.

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, je IQ, je "aangeboren" leervermogen / vermogen verbanden te zien , problemen op te lossen, logisch te denken etc. kun je eigenlijk niet of nauwelijks beinvloeden. WEL is het zo dat een stimulerende omgeving het makkelijker maakt er "uit te halen wat er in zit"/ wat te DOEN met die aanleg, en een remmende of niet-stimulerende omgeving maakt dat het potentieel minder wordt benut. Uiteindelijk betekent dat, door de manier waarop we IQ bij gebrek aan beter moeten testen, je betere resultaten kunt krijgen op een testscore naarmate je kennis toeneemt, je trucjes en manieren van denken aanleert etcetera. Het kijken van vlogs zoals jij dat voorstelt, zal in de praktijk inderdaad vallen onder "niet stimulerende omgeving" en niets bijdragen aan het benutten van je leervermogen. Maar alles wat je brein stimuleert, kan weer een positieve invloed hebben, en als je dergelijke vlogs bijvoorbeeld beschouwt als een soort "studie-object" kan het wellicht juist wel weer bevorderlijk werken. Dan is het niet het MIDDEL maar hoe je het gebruikt. Zo steek je in de regel bijvoorbeeld ook veel meer op van teevee kijken als je documentaires en discussieprogramma's kijkt, maar niet als je puur naar onzinteevee, amusement en ontspanning kijkt. Ik denk echter dat het HEBBEN van een hoog of laag IQ in zijn algemeenheid al een grote invloed heeft op welke vlogs maar ook welke teeveeprogramma's, boeken, muziek, films etc, je aanspreken. Vervolgens wordt het dan meer een soort "boemerang-verwachting". OMDAT stimulerende zaken je aanspreken, richt je je op stimulerende zaken, en OMDAT ze je niet uitdagen maar vervelen, wendt je je er van af. Iemand met een hoog IQ die in een intellectueel arme omgeving opgroeit vergeleken met iemand met het zelfde IQ die in een intellectueel rijke omgeving opgroeit, zullen uiteindelijk na jaren een verschil laten zien onderling, maar dan gaat het uiteindelijk NIET meer om een daadwerkelijk verschil in IQ maar in kennis. Met kennis kun je namelijk heel goed een IQ-test "voor de gek houden". ;-)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100