waarom kost een ziekenhuisopname in Duitsland zoveel minder als in Nederland?

Van mensen die wonen in de grensstreek, begreep ik dat een ziekenhuisopname deze mensen veel minder geld kost in Duitsland dan in Nederland.
(ik vermoed dat ze onverzekerd zijn en dus alles zelf betalen, of via waarborgfonds)

Nu vroeg ik me af hoe dat kan. In Nederland kost een verpleegdag 750-1250 euro (afh van wat er gedaan wordt), en zij betalen nu ruim 100 euro per verpleegdag.
Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.1K
jc54
7 jaar geleden
De kosten zullen op verschillende manieren berekend worden. Waarschijnlijk worden bij de Nederlandse meer "bijkomende kosten" meegeteld, zoals afschrijving gebouwen en materieel zoals bedden etc.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij mijn antwoord kan ik nog wel een kanttekening plaatsen ; hoewel ik primair in Nederland ben verzekerd, ben ik omdat ik hier woon verzekerd via het Duitse ziekenfonds op Duitse voorwaarden. Dat betekent dat ik veel dingen die in Nederland zelf moet betalen vergoed krijg (geen eigen bijdrage, tandarts etc) en vice versa. Dat zou het verschil in kosten gedeeltelijk kunnen verklaren. Een dag in het ziekenhuis kost afhankelijk van alle mogelijke factoren gemiddeld tussen de 500 en 2000 euro, de eigen bijdrage is om en nabij een tientje. In Nederland rekent men met het nieuwe systeem met GEMIDDELDEN, (en graag een vrij hoog gemiddelde) en is dus vrijwel elke verpleegdag duur. Dat geldt voor wel meer behandelingen ; dat ze met rare gemiddelden rekenen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat wellicht ook de kosten drukt is dat veel specialisten niet IN het ziekenhuis zitten maar eigen praktijken en klinieken hebben. wat wel eens lastig is. Voor de neuroloog moet ik naar Vreden, de oogarts en gynaecoloog naar Ahaus, de longarts naar Gronau, het slaaplab is bij de longarts thuis, ook in Gronau, voor een MRI moet je naar Essen ofzo, de diabeteskliniek zit in Stadlohn etc. Dat systeem zal de kosten zeker ook kunnen drukken.
SimonV
7 jaar geleden
Loongrens specialisten Nederland 3 ton.
In Duitsland 1 ton.
Scheelt toch ook wat.
tinus1969
7 jaar geleden
@jaciem, de vraag is of die 100 euro kostendekkend is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@jaciem, wat jij opmerkt is mij ook opgevallen. Ik heb een paar jaar geleden een ongeluk gehad (van de berg getuimeld). Heb vier weken in Werningerode (voormalige DDR) in het ziekenhuis gelegen. Een behandeling gekregen of ik de Koningin van Nederland was. Mocht daarna wegens veronderstelde ziekenhuis bacterie niet meer in Nederlands ziekenhuis opgenomen worden, maar met ambulance naar huis. Maanden thuis gelegen. Toen alle spijkers en schroeven verwijderd moesten worden (hetgeen door Nederlandse chirurgen geweigerd werd) na lang aandringen bij verzekering toestemming gekregen dat het weer in Werningerode mocht gebeuren. De totale kosten waren nog geen derden van wat het in Nederland gekost zou hebben.
Vermoedelijk heeft SimonV gelijk. Men studeert op kosten van het land (van de gemeenschap) en het honorarium van de Ober-ober-ober arzt is nog niet de helft van hetgeen de specialisten in Nederland verlangen.
Mijn broer was jarenlang hart- en longspecialist in de vroegere Herz-Kreislauf-Klinik Waldkirch, is daar niet echt rijk van geworden. Hier in Italië hetzelfde. Mijn man had ontsteking in oog. Arts kijkt en kan niets vinden. Kosten arts? Helemaal niets. Hij zei: "ik heb niets kunnen vinden, dus kan ook niets rekenen.
Doorgestuurd naar ziekenhuis in Meran. Specialist en verpleegkundige onderzoeken samen. Verpleegkundige ontdekt na een kwartiertje de minuscule splinter. Verwijdering en nabehandeling duren een half uur. Kosten? Nog geen zestig euro. De reden van die opgedreven en torenhoge tarieven in Nederland moet een oorzaak hebben.
Er moet op een bepaald niveau in de gezondheidszorg in Nederland sprake zijn van belangenverstrengeling. Het ons-kent-ons systeem.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die 100 euro die je noemt komt redelijk overeen met de eigen bijdrage voor een eenpersoons kamer. Dat is hier een luxe voor particulier verzekerden, maar je kunt met (die) bijbetaling wel die betere kamer krijgen.
Staat helemaal los van de daadwerkelijke kosten. De eigen bijdrage voor opname in een ziekenhuis voor fondspatienten is een tientje. Per dag.

Antwoorden (1)

Met ervaringen in ziekenhuize nin beide landen kan ik je heel kort en simpel antwoord geven : Luxe.

NU (okee, mijn ervaring dateert van 6 maanden geleden) opgenomen worden in een (doorsnee, ziekenfonds) ziekenhuis in Duitsland is grofweg te vergelijken met een ziekenhuisopname in Nederland eind jaren 80, begin 90. Er IS televisie op de kamer, althans de luxe kamers, 1 teevee per 2-4 patienten, maar dat is het ook. Het eten is van een kwaliteit die je je nauwelijks kunt voorstellen, er is geen internet, geen wifi, de maaltijden bestellen gaat nog via een ingevuld stencil, waarop je "vlees" of "geen vlees" kunt aankruisen, en het weggelaten lapje vlees de vegetarische, koosjer en halal-versie in één is. De lampen gaan op vaste tijden aan en uit, kortom, en "regime" dat e in Nederland eigenlijk niet meer kunnen voorstellen. Had ik al gezegd dat er ook geen pinautomaten in ziekenhuis, kiosk of restaurant zijn ?

Toen korte tijd terug mijn moeder in Enschede opgenomen was, ademde alles een ultieme sfeer van luxe, iets tussen een ruimteschip en een resort, voor de maaltijden kreeg je meteen al een tablet in de hand met keuze uit 25 menu-opties in aangepaste hoeveelheden, alle moderne apparatuur staat om je bed, het is dat je er doorgaans ziek bent, anders was het er goed toeven.

Natuurlijk zijn er in Duitsland ziekenhuizen (vooral voor particulier verzekerden) waar het beter is, en in Nederland ziekenhuizen waar het minder is dan in het splinternieuwe MST, maar over het algemeen wordt het geld in Nederland wel heel makkelijk over de balk gesmeten, waar het in Duitsland toch meer een wellicht medisch interessantere (?) bestemming krijgt. De zorg is namelijk minimaal vergelijkbaar, al durf ik wel te beweren dat ze in Duitsland misschien nog wel grondiger zijn. Artsen besteden in elk geval in alle gevallen relatief en absoluut meer tijd aan je.

Wat ik schets betreft ook uitsluitend de verpleging / verblijffaciliteiten. De spreek- en onderzoekskamers en OK's is niets ouderwets of armoedigs aan. Maar ik weet wel zeker dat het grote verschil in kosten heel veel te maken heeft met vooral de niet-medische kanten van de zaak.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Marleen, ben het voor 90% met je eens. Een ziekenhuis in Nederland lijkt meer op een vijfsterrenhotel dan op een echt ziekenhuis wat betreft de faciliteiten.
Ik ken ziekenhuizen in Nederland die voorzien zijn van super-de-luxe restaurants. Patiënten die mobiel zijn kunnen daar terecht van morgens tot avonds.
Alcoholische dranken worden met liters aangevoerd door vrienden of kennissen.
Geen enkele specialist of verpleegkundige controleert of de patiënt zich aan een opgelegd dieet houdt. Zogenaamd eigen verantwoording.
Alleen al de kosten van de onnodige niet-medische faciliteiten zijn torenhoog.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik vraag me af hoeveel duurder al die tablets zijn (hoe lang gaat zo'n kreng mee ? Twee, drie jaar ?) als vervanging van het wekelijkse stenciltje.....dat moet alles bij elkaar toch aardig in de papieren lopen.....