na hoelang samenwonen krijgt ze recht op mijn huis?

Sinds kort woon ik samen met mijn vriendin. Ik heb 5 jaar terug een huis gekocht ( op mijn naam). Besloten dat ze niks voor het huis betaald. Nu krijg ik hier en daar toch van mensen te horen dat ze na een bepaalde tijd toch recht heeft de helft ofzo? Hoe werkt dat en na hoelang is dat dan precies? Je gaat er niet vanuit dag het overgaat maar dat huis blijft toch echt van mij ;)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nooit. Het is jouw huis, en staat op jouw naam, en jij betaalt ervoor.
Pas als je trouwt, en dan nog (standaard) in gemeenschap van goederen kan ze bij een scheiding de helft opeisen. Als je je huis uitsluit van de gemeenschap van goederen ook dan niet.

Toegevoegd na 5 minuten:
Mogelijk zijn ze in de war met de huurbescherming.
Als jullie een huurovereenkomst hebben met daarin een bedrag dat ze maandelijks moet betalen, kun je haar niet zomaar het huis uitzetten. Maar als ze niet betaalt kun je haar wel degelijk alsnog het huis uitzetten.
En als je geen contract hebt (zoals kennelijk nu), dan kun je haar ook gewoon het huis uit zetten.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En stel, ze betaalt wel mee aan het huis (geen huur)? Kan ze dan nog iets wat ze anders niet kan?
Reddie
7 jaar geleden
@pieter1986, dan zal ze dat har moeten maken.
Het heeft niets met huur te maken.
Normaliter zou ze al de helft van gas, licht, water en een deel van de rente moeten betalen.
Als ze meer betaalt dan dat moet dat op schrift staan, en zou ze dat deel in redelijkheid (!) terug moeten krijgen. Maar dat is is nog steeds geen recht.
Net zo min als vraagsteller niet achteraf de kosten van de helft van gas, licht, water en een deel van de rente kan opvorderen als hij niets heeft afgesproken.
Een en ander moet dus beschouwd worden als schenking.
tinus1969
7 jaar geleden
@reddie, nee dat geld hoeft vriendin vziw niet terug te krijgen. dat geld is gewoon huishoudgeld dat is uitgegeven en (blijkbaar) naar redelijkheid verdeeld.