Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom maken mensen tegenwoordig zoveel spel-en-stijlfouten?

Zelf nieuwslezers hebben het over: "Het meisje die" i.p.v. dat. -t en -d worden willekeurig toegepast. Kranten sttan vol met fouten, ik snap er niks van !

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
onbegreiplijk tog. het is zon mooje taal en ze maaken het kappot!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zeekr clobri, twort steets ercherderder.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Indedaat monomonommno....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je bedoelt "spel- en stijlfouten"? Verder is jouw gebruik van de komma niet briljant en zie ik nog een slordigheidje. Misschien dat je daarom je eigen vraag zou kunnen beantwoorden, aangezien je één van hen bent.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kijkt naar het verkeerde nieuws!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom doen mensen daar zo moeilijk over? zolang het niet te gek word.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Twee fouten in zo'n korte vraag:
spel-en-stijlfouten
Zelf nieuwslezers
Kranten sttan Ga maar eens na, waar een groot deel van het antwoord op neer zal komen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Haast en gebrek aan aandacht.
Daardoor maak ik zelf ook allerlei schrijffouten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik snap er ook niks van, maar het heeft echt wel te maken met:
- Het onderwijs. Dat begint al vroeg. Op lerarenopleidingen scoren de leerlingen al slecht in rekenen en taal.

- De mentaliteit. Wat kan het schelen? Wat maakt het uit? Als ze mij maar begrijpen en zoniet dan is het de schuld van "hullie".

- De moderne snelle technologie in communicatie.
SMS'en, twitteren, msn' en, noem maar op: het moet allemaal snel en zonder nadenken.

- Dit alles resulteert in een omslag in het denken over behoorlijk taalgebruik. Die omslag heeft een weerklank in de hele maatschappij, dus ook bij nieuwslezers, krantenredactie's etc.

Helaas, dat vind ik ook. Maar het lijkt een gevecht tegen windmolens.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja Peterrr, ik ben ook een slachtoffer van deze tijd. :-)
Dat heeft te maken met de multiculturele wereld waarin wij leven. Meer zal ik niet zeggen, want dat is hier niet toegestaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bèèh Italklaas, ochèrme dè menneke toch! Meudut nie zegge, jom? Oai over oew bolleke!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is wel een van de redenen maar er zijn er natuurlijk meer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ok, de slechte kwaliteit van het onderwijs hoort er nog bij, maar dan heb je het echt wel gehad. Waarom mag je hier nooit de dingen bij hun naam noemen? Het is gewoon een feit dat onze eigen taal en gebruiken, kapot gemaakt worden door de multiculturele samenleving. We zijn veel harder bezig met het aanpassen naar de anderen, als dat de anderen zich naar ons horen aan te passen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik coach met erg veel plezier multiculturele collega's.
Daarbij is het een gegeven dat hun Nederlands vaak wat mag worden bijgeschaafd.
Maar ook sommige "echte hollanders" spreken en schrijven abominabel.
Er zijn belangrijkere dingen dan foutloos kunnen schrijven vind ik.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Let maar op, het wordt nog veel erger. Tegenwoordig wordt er veel gecommuniceerd met de mobiele telefoon.
Het lijkt wel gecodeerde taal en er worden alleen maar afkortingen gebruikt omdat dit sneller gaat.Hoe minder je schrijft, hoe slechter het taalgebruik. Er wordt zoveel slecht Nederlands gesproken en helaas wordt het algemeengoed. De mensen corrigeren elkaar niet meer, want dan ben je een betweter of ouderwets. Ik houd van taal en mijn haren staan rechtovereind als ik een nieuwslezer fouten hoor maken.Juist zij zijn de mensen die een voorbeeldfunctie hebben als het gaat om juist taalgebruik. Ik heb mijn zoon van 15 ook de liefde voor taal meegebracht en dat doe je door veel met hem te lezen, zelfs toen hij nog niet eens kon praten heb ik hem al voorgelezen, daarbij de letters aanwijzend en spelletjes met hem gespeeld waarbij ik elke letter in een tekening verwerkte, zoals een a als appel en een b daar maakte ik een beer van. Hij vond het erg leuk, anders had ik het niet gedaan, want ik wilde niet dat hij een hekel aan taal kreeg en dat doe je door ze te dwingen. Het resulteerde erin dat hij op de kleuterschool al makkelijk 15 letterige woorden in het voorbijgaan las en op zijn 4de al meelas met de ondertitelingen op tv. Ik heb hem ook altijd gecorrigeerd en uitgelegd wanneer d of t achter de stam kwam. Het komt nu zelfs voor dat hij mij corrigeert'" mam, het is zij, niet hun".Want ook mij overkomt het af en toe.
Nu ben ik zelf altijd goed in Nederlands geweest omdat ik nog van een oudere generatie ben en onze lagere schoolleraar een zwaardere opleiding met meer uitleg had gehad als tegenwoordig. Mijn leraar kon het allemaal uitleggen omdat hij het zelf begreep en zo bracht hij het ons ook bij. Ik had dan ook gedegen kennis van het Nederlands en kon mijn zoon ook alles weer goed verklaren/uitleggen. Nederlands is tegenwoordig niet meer zo belangrijk lijkt het wel, ik denk omdat wij steeds internationaler worden door alle vreemde culturen die in ons land moeten integreren. Daar wordt ook door ons veel van overgenomen en tegenwoordig is er internet met heel veel Engelse taal. Het pure Nederlands verdwijnt denk ik langzamerhand en daarom wordt er in het onderwijs ook niet meer zoveel aandacht aan gegeven.
Het begint bij de lerarenopleiding en die brengen hun slecht taalonderwijs weer over op hun leerlingen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hallo amc, Mag ik je ten eerste vragen of jij toevallig zelf ook een lerarenopleiding voor basisonderwijs hebt gevolgd?
Ik ben zelf docent op een basisschool en je aanpak om je kind te leren lezen is bewonderenswaardig!
De manier die jij beschrijft is namelijk het schoolvoorbeeld van beginnende geletterdheid verkrijgen bij kinderen! Ik ben het met je eens dat het taalonderwijs op de lerarenopleidingen tegenwoordig niet bijster veel meer voorstelt. tijdens mijn studie hoorde ik gelukkig bij de selecte groep die de taaltoets wel in een keer haalde, maar veel van mijn klasgenoten haalden deze later pas. Sommigen hebben zelfs de opleiding moeten verlaten omdat ze niet in staat waren om de taaltoets te halen. Datzelfde verhaal gaat op voor de rekenvaardigheden. Dit is allemaal zeer jammer! Maar ik denk dat het nijpende lerarentekort er voor zorgt dat er geen strengere selectie gemaakt kan worden op taal- en rekenvaardigheden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee teacher, ik heb geen enkele opleiding onderwijs gedaan. Ik doe alles op gevoel en intuïtie. Doordat ik graag lees heb ik toen ik eindelijk zwanger bleef heel veel gelezen over kinderen en opvoeden. Ik was er dus helemaal klaar voor. Ik kende bij wijze van spreken de psyche van mijn kind al voor ik het had. Hoewel hij een autistische spectrum stoornis heeft, kan ik me volledig in hem invoelen. Ik heb dan ook hoewel hij puberaal is, totaal geen last of moeite met hem. Het blijft een heerlijk joch! Ik heb hem intuïtief heel veel structuur gegeven en die moeite betaalt zich nu zo uit! Consequent zijn is ook zoiets onbetaalbaars. Bedankt voor je compliment in ieder geval! Ik weet zeker dat het leraren tekort debet is aan het verminderd taaleis regime dat wel moet heersen en ja, dat is jammer voor onze kinderen. Zo kunnen steeds minder moeders straks hun kind verbeteren en uitleggen hoe de Nederlandse taal in elkaar steekt.
Het is niet alleen een probleem van tegenwoordig, maar het heeft altijd gespeeld...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is altijd al geweest, alleen valt het nu meer op omdat we veel meer schrijven dan praten tegenwoordig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De taal past zich aan ons aan.
Wat dit jaar zus is kan volgend jaar weer zo zijn. Om er niet gek van te worden gewoon schrijven hoe jij dat wilt, als er meer schapen volgen staat het vanzelf over een paar jaar zo in het woordenboek. ( bij uitzonderingen zoals sollicitatie zou ik wel even officieel doen ).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat er gewoon minder op gelet wordt op school... Vroeger werden bij een aardrijkskunderepetitie ook de taalfouten aangestreept....
Maar men heeft ook haast... slordigheidsfouten bij het e-mailen, of chatten vindt men heel normaal...

En, denkt men, we hebben toch spellingscontrole....
maar die maakt ook veel fouten, vooral grammaticaal... omdat deze controle geen verschil maakt tussen 3e persoon enkelvoud tegenwoordige tijd of het voltooid deelwoord....het gebeurd dat ... i.p.v. het gebeurt dat...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing