Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is een procent risico?

Ik las op dit forum: "Onderzoeken wijzen uit dat het drinken van 1 glas wijn dagelijks, bij vrouwen het risico op borstkanker al met 9% verhoogt." En dat zette me aan het denken. Niks slechts over borstkankerawereness hoor, maar dit riep wel een goeie vraag op. Namelijk, wat is een procent risico? En hoe wordt dit gemeten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Je neemt 100.000 vrouwen die geen wijn drinken en 100.000 vrouwen die je elke dag een glas wijn laat drinken. Aan het eind van de 200.000 levens van deze vrouwen hebben ervan de vrouwen die elke dag een glas wijn drinken 9.000 meer borstkanker gekregen dan de andere groep. Als het risico maar 1% was geweest waren het er 1000.

Toegevoegd na 1 uur:
!! Antwoord is zeer waarschijnlijk onjuist, zie reactie kierkegaard !!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
kierkegaard47
9 jaar geleden
Ik weet het niet, in deze context. Er staat dat het drinken van wijn het risco van de groep met 9% _verhoogt_ . Dus stel dat van de controlegroep van de 100.000 mensen er 5000 borstkanker krijgen, dan zou ik denken dat van de 100.000 wel wijndrinkende vrouwen, er 5000 + 9% daarvan = 5450 borstkanker krijgen. Bedoel je daarentegen echt dat die 9% ten opzichte van het 'absolute' totaal 100.000 van de subgroep genomen moet worden (en niet t.o.v het huidige aantal getroffenen), dan zou je in mijn optiek over een 'verhoging van 9 procentpunten' moeten spreken. Zie: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1475/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind dit soort onderzoeken aanvechtbaar. Alsof er bij al die 200.000 vrouwen geen andere risico's meespelen. Je moet ze dan ook nog allemaal hetzelfde eten voeren, even lang borstvoeding laten geven, allemaal wel of niet op het platte land laten wonen. Er zijn zoveel risico-verhogende factoren in ieders leven aanwezig, dat je het nauwelijks kunt meten. (Ben twee dagen thuis van een tweede amputatie.)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je interpreteert "9% verhoogd" als de feitelijke kans. Dat klopt helemaal niet.
Elke vrouw loopt een zeker risico op borstkanker.
Als het risico van het krijgen van borstkanker 1% is, en bij het drinken van wijn 9% verhoogd, dan is de kans bij het drinken van 1 glas wijn 9% van die 1% verhoogd, dus 0,09% hoger, en dus hebben ze dan een risico van 1,09% om boerstkanker te krijgen. Deze manier om verhoging met de oorspronkelijk kans te vergelijken is een veelgebruikte methode van boerenbedrog om mensen op de kasr te jagen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ivana Daarom neem je zo'n grote groep, de door jouw genoemde factoren vallen dan vanzelf weg. Het zou heel knap zijn als je twee groepen neemt van 100.000 mensen en de een is veel ongezonder dan de ander. @kierke Ik denk dat je gelijk hebt. Ik laat dit antwoord staan en verwijs naar jouw reactie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Reddie Jups
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
https://borstkanker.nl/nl/information-page/risicofactoren Aangezien de kans 13-14 procent zal het inderdaad 9% over 13 procent zijn.
100.000 x 13% > 13000
13.000 x 9% > 1700 Dus dan zou je bijna 2 procentpunt omhooggaan op de hele vrouwengroep als je dagelijks wijn drinkt.
1 op de 7 vrouwen krijgt de diagnose borstkanker, blijkt uit onderzoek. Dat houdt in dat vrouwen zo’n 14% kans hebt om borstkanker te krijgen. Voor het gemak zeggen we dat regelmatig, overmatig wijn inname de kans met 10% verhoogt. Dan is je kans niet 14 + 10 = 24%. Nee, gelukkig niet. Het is 14 + 10% van 14. Dus 14 + 1,4 = 15,4% kans op borstkanker bij grote inname wijn. En dan hebben we het al over dagelijks twee glazen. Dit zijn natuurlijk gemiddelden. Het ontstaan van borstkanker is een combinatie van meerdere factoren.
Gelukkig is je wijnconsumptie iets wat je zelf in de hand hebt. Meer info over borstkanker en voeding vind je in mijn boek Borstkanker... en nu?! Het boek verscheen twee weken geleden.
Gr. Wanda Verhoeff, borstkankercoach
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing