Hoelang worden fotos door de politie bewaard?

Ik werd met 3 vrienden aangehouden, alleen er werd niet vertelt voor wat. Ze stelden ons wat vragen en daarna werden foto's gemaakt van mijn jas met mijn gezicht erbij. Waarom, en hoelang worden deze foto's bewaard?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.volkskrant.nl/binnenland/politie-fotografeert-hangjongeren~a950522/

Antwoorden (3)

Als u niets strafbaars heeft begaan ,mogen de gemaakte foto`n niet bewaard worden
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Want? Bron?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@niko, Als men geen verdachte is mógen er zelfs geen foto's gemaakt worden.Die dienen geen enkel doel als bedoeld in Wet politiegegevens.
niko
8 jaar geleden
@Joan...dankje.alweer wat bijgeleerd
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niko, je antwoord was dus voor 50% in de goede richting.
Persoonsgegevens moeten uit het systeem worden verwijderd nadat het onderzoek is afgerond, doch uiterlijk na 10 jaar. Dan mogen ze nog maximaal 5 jaar (apart) worden bewaard vóór ze echt helemaal worden vernietigd. Er zouden immers redenen kunnen zijn om het onderzoek te heropenen. Als er helemaal geen onderzoek is geweest gaat die termijn van 10 jaar direct lopen. Een en ander is geregeld in de Wet Politiegegevens.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De link het antwoord verwijst naar registraties eigen aangiften. Hiervoor gelden andere bewaartermijnen. Een eigen aangifte valt onder art 13 lid 1 onder b van de Wet Politiegegevens. Aangiftes en meldingen mogen maximaal tien jaar bewaard worden. Deze gegevens moeten al wel na vijf jaar worden afgeschermd en daarna alleen nog vijf jaar worden gebruikt als de klacht alsnog afgehandeld kan worden.
Een uiterste vernietigingstermijn van tien jaar na de laatste opname van de gegevensverwerking geldt voor informantgegevens. Als deze gegevens daarna nog vijf jaar apart kunnen worden gezet, gaat het om gegevens die door middel van een bijzondere opsporingsbevoegdheid zijn verkregen.
Ik kan mij niet voorstellen dat het bij mike0077 van toepassing is.
De politiefoto’s en de opgenomen gegevens van u en de twee vrienden vallen onder het verwerken en verstrekken van politiegegevens. Deze kunnen worden bewaard, bijgewerkt, geraadpleegd, vergeleken worden met andere politiefoto’s en verklaringen. Het zijn namelijk gegevens die de politie blijkbaar nodig heeft om hun taak uit te kunnen oefenen. Deze gegevens kunnen verwerkt blijven gedurende een periode van één jaar na datum van de eerste verwerking. Zij dienen te worden vernietigd zodra deze gegevens niet meer noodzakelijk zijn voor het doel waarvoor zij verwerkt zijn. Uiterlijk vijf jaar na datum van de eerste verwerking worden de gegevens vernietigd.
Ik moet geloven wat u schrijft nl., dat u niets verteld is, maar u moet toch geweten hebben of minstens een vermoeden hebben waar het om gaat. Of het misschien iets te maken heeft met uw vorige vraag hoeft u hier niet te vermelden, dat is uw privé aangelegenheid.
Het kan niet zo zijn dat men drie personen aanhoudt zonder enige tekst en uitleg en dan ook nog foto’s gaat maken. Er zijn namelijk voorwaarden verboden aan dergelijke politiehandelingen.
Die foto’s zijn toch zeker niet gelijk op de plaats van de aanhouding gemaakt? De gegevens mogen alleen verwerkt worden als zij rechtmatig zijn verkregen en niet bovenmatig zijn, gelet op het doel waarvoor zij zijn gemaakt. Maar dan moet u dat doel wet weten.
Bijgaand de tekst van de Wet politiegegevens, maar ik geef gelijk toe, de tekst is behoorlijk ingewikkeld. Dat ontslaat de politie niet om aan u te vertellen waar het om gaat en te vragen of u de uitleg hebt begrepen.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0022463/geldigheidsdatum_01-02-2016
Zie artikel 8 lid 6
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://www.cda.nl/actueel/toon/cda-zet-vraagtekens-bij-fotograferen-hangjongeren/
Bericht is van zeven jaar geleden. Alleen het Korps Zuid-Holland-Zuid gebruikte een dergelijke database. Er is toentertijd schriftelijk aan minister Remkes van Binnenlandse Zaken om opheldering gevraagd. Aan minister Hirsch Ballin van Justitie zijn Kamervragen gesteld.
De politie mag niet zonder verdenking foto's maken van personen, stelde op 1 mei 2007 een meerderheid in de Tweede Kamer.