Uit verschillende bronnen hoor ik dat er in Nederland meer joden in WO2 zijn omgekomen dan in elk ander EU Land. Klopt dit en zo ja, wat is de reden?

Zijn Nederlanders slechtere mensen in vergelijking met andere Europeanen of is er misschien een andere reden?

Toegevoegd na 6 minuten:
(Aantal vermoorde Joden t.o.v. het aantal Nederlanders)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Interessanter dan het aantal joden dat vermoord is ten opzichte van de nederlandse bevolking is misschien wel het aantal joden dat vermoord is ten opzichte van de joodse gemeenschap in zo'n land.

Als er in nederland 'slechts' 5% van de joden vermoord zijn dan zijn de meeste dus toch ontkomen. Ongeacht hoeveel procent van dat van de Nederlanders zijn. De cijfers zijn alleen interessant in vergelijking met het aantal joden dat er was om te beginnen.

helaas kan ik je niet verder helpen met deze getallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Cijfers

Miljoenen Joden zijn door de nazi's omgebracht. Naoorlogse schattingen per land:

* Polen: 3 000 000
* Sovjet-Unie: 1 000 000
* Hongarije: 439 185
* Roemenië: 300 000
* Tsjecho-Slowakije: 260 000
* Duitsland: 165 000
* Litouwen: 160 000

* Nederland: 102 000
* Frankrijk: 75 000
* Letland: 67 000
* Oostenrijk: 65 000
* Joegoslavië: 65 000
* Griekenland: 59 000

* België: 25 000
* Italië: 7 000
* Luxemburg: 1200
* Letland: 1000
* Noorwegen: 758
* Denemarken: 60

Volgens de betrouwbaarste schattingen ligt het totaal aantal vermoorde Joden tussen de 5,29 en iets meer dan zes miljoen.

Toegevoegd na 1 minuut:
In Polen dus het meest
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slechtere mensen? Het ambtenarenapparaat werkte wel heel goed mee met de moffen, dat wel.
Wat de Joden met name noodlottig is geworden, was de administratie van de Joodse gemeenschap, die geheel intact in handen van de Duitsers is gevallen.
En dat Nederlanders bereid waren om Joden aan te geven voor een bedrag van zeven en een halve gulden per opgepakte persoon, deed de zaak ook al geen goed.
Hier een onthullend en zeer pijnlijk boek daarover:
14 jaar geleden
In Nederland zijn naar verhouding veel Joden omgekomen.
Niet zozeer omdat Nederlanders perse slechtere mensen zijn. Er was (handelaars eigen) een goede boekhouding wat het de Duitsers erg gemakkelijk maakte Joden te lokaliseren en verder waren veel Nederlanders erg gezagsgetrouw waardoor veel mensen in het begin de Duitsers ook wilden gehoorzamen.
Nederland was ook al meer dan een eeuw niet meer direct bij een oorlog betrokken geweest en dat maakte zeker dat de bevolking aanvankelijk niet erg alert was. In b.v. België had men de vorige oorlog kort daarvoor (14-18) nog meegemaakt.
Ik wil geenszins betogen dat Nederlanders toch beter zouden zijn dan anderen, maar andere omstandigheden maken dat mensen anders reageren; overal heb je goede en slechte mensen; een geadopteerd Chinees kind zal zich gedragen naar de mores van het land waar het terecht komt, mensen zijn overal ongeveer hetzelfde, alleen de cultuur kan verschillen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederlanders zijn niet slechter, maar we zijn gezagsgetrouwer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederland kent veel gezagsgetrouwe mensen, Nederland is supergoed gedocumenteerd, er stond in de archieven van de burgerlijke stand van iedereen de herkomst.
Heel dicht bevolkt.
Goedwillende mensen raakten lamgeslagen van angst.

Vandaar dat er na de oorlog zo n angst bij mensen is voor die overmatige behoefte aan documentatie die er is.
Als je niks te verbergen hebt, is het niet erg, maar als er een kwaadwillende overheid zou zijn, is dat vreselijk.

Een factor was ook dat niemand dit begreep, de Joden zelf ook niet. Dat verwacht een gewoon mens toch niet.
Dat je uit je huis wordt gehaald, en weggevoerd.

Het grootste schandaal vond ik dat na de oorlog de teruggekeerden 25 gulden van de overheid kregen en het verder maar moesten uitzoeken. Ze waren twee jaar weggeweest en kregen hun huizen en hun spullen niet terug, daar woonden gewoon andere mensen in!!! Dat waren pas schurken, want die wisten dondersgoed wat ze deden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er waren ook weinig woeste gebieden zoals bossen en bergen waar mensen zich konden verschuilen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat klopt. In Nederland is ongeveer 75 % van alle voor de oorlog aanwezige Joden uiteindelijk gestorven in de concentratiekampen.
Dat heeft voor een deel te maken met de Nederlandse registratie, die gewoon heel goed was, zodat het vrij eenvoudig was mensen te lokaliseren en op te pakken, en voor een deel met dat de meeste Nederlanders, al is mijn generatie opgegroeid met het idee dat zo ongeveer ELKE Nederlander in het verzet zat, meestal toch wel brave burgers waren die gewoon deden wat de overheid vroeg, ook als dat niet zo fraai was. Enne.....wat Nederlanders allemaal doen voor een paar rotcenten hoef ik je denk ik ook niet uit te leggen.
Wel met de kanttekening dat we natuurlijk niet precies wisten welke kant het op ging, zeker de eerste jaren niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onthouden tijdens de geschiedenisles:

1. De Nederlandse regering was gevlucht toen de invasie starte. Daardoor kwam Nederland onder geheel nationaal-socialistisch bestuur te staan, gecontroleerd door Duitsland.
2. Nederlanders zijn een ijverig, stipt volkje die het liefst alles op tijd doet en alles in de agenda heeft staan. Zo ook en identificiteitsbewijs, ontwikkeld door een ambtenaar genaamd Jacob Lambertus Lenz. Alle inwoners van Nederland stonden nu netjes in mapjes en je kon zo met gemak de joodse inwoners eruit pikken (er stond immers op je persoonbewijs of je joods was of niet).
3. Nederland is een land met een landschap waar je je niet erg goed kan verschuilen. We hebben geen uitgestrekte bossen of grotten en gebieden waar je urenlang kan ronddwalen om vervolgens te verdwalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt af van wat voor een cijfers je gebruikt. Zoals Kown laat zien: in absolute cijfers staat Nederland wel hoog maar niet in de top.

In relatieve cijfers is dat een ander verhaal maar er blijven een hoop misvattingen over hoe zeer Nederland geleden heeft onder WOII. Nederland is behoorlijk ongeschonden uit de oorlog gekomen. Bedenk dat de nazies Nederlanders als ariërs beschouwden en zich hier tov de gewone bevolking vaak heel keurig gedroegen (het gros van de Duitsers waren echt geen oorlogsmisdadigers en de wehrmacht was een trotse organisatie die zich in Nederland graag van zijn beste kant liet zien, ze waren immers het herrenvolk). De horror scenario's die je zag in Polen en Rusland zag je in Nederland verder niet terug. Pas later in de oorlog toen het tij zich tegen hen ging keren werden de Duitsers hier ook agressiever.

Gewone gezagsgetrouwe burgers (waar er in het gereformeerde Nederland nogal wat van zijn) waren misschien niet gecharmeerd van de nieuwe situatie maar deden toch wat door de overheid bepaald werd omdat dat nu eenmaal zo hoort. Meestal (actieve NSB-ers en andere verraders niet meegeteld) zonder zich te realiseren wat voor een gevolgen het zou kunnen hebben. Bedenk ook dat de concentratiekampen heel goed geheim gehouden werden door de nazies (de geallieerde legers die de eerste kampen ontdekten hadden geen idee wat ze tegenkwamen). Nederlandse burgers die joden aangaven deden dat meestal alleen maar omdat dat nu eenmaal wet was en de Duitsers waren er ook heel goed in om het heel redelijk te laten klinken. Ze hadden zelfs een heel ministerie aan propaganda geweid en ze hadden er ervaring genoeg mee.

Daarbij heeft Nederland altijd een bijzonder goede administratie gehad. En daar Nederland in een paar dagen onder de voet werd gelopen (de Duitsers hadden 1 dag uitgetrokken voor de klus en het zegt veel over de Nederlandse soldaten dat het nog 5 dagen geduurd heeft) met relatief weinig schade konden de Duitsers zonder problemen hun eigen mensen installeren en uitgebreid gebruik maken van alle gegevens over burgers.
Nederland heeft door de dichte bevolking ook niet echt afgelegen gebieden. In Rusland hadden hele legers van partizanen vaak vrij spel doordat ze zich gemakkelijk konden verbergen in het landschap. Zelfs in Frankrijk had het verzet heel wat meer bewegingsruimte dan hier. Afstanden zijn altijd kort en de Duitsers konden daardoor snel ter plaatse zijn waardoor er weinig kans was om te ontsnappen zonder dat iemand je zag.