Kan je een vergoeding krijgen bij onterechte opsluiting door de politie?

Ik ken iemand van 16 die onterecht is opgeloten voor verhoor. Hij zit nu 3 dagen in de cel. Hij is door een slap bewijs uit huis meegenomen terwijl wij weten dat hij niks strafbaars gedaan heeft. Kunnen wij de politie hiervoor aanklagen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K
erotisi
8 jaar geleden
"U bent aangehouden en in verzekering gesteld op het politiebureau. Met behulp van de website van Eersterehtshulp.nl kunt u gratis online een schadevergoeding aanvragen als u onterecht heeft vastgezeten. Dit staat in artikel 89 WvSv. U heeft drie dagen op het politiebureau doorgebracht. Vanaf het moment dat de strafzaak tegen u is geseponeerd, heeft u recht op een schadevergoeding. Voor de vaststelling van de hoogte van het bedrag van de schadevergoeding worden standaard tarieven gehanteerd. De schadevergoeding voor het onterecht verblijven op een politiebureau bedraagt Euro 105,- per dag. Uitgangspunt is dat de dag dat u in verzekering bent gesteld als een hele dag wordt gezien. De dag waarop u bent vrijgelaten wordt niet meegerekend bij het vaststellen van de schadevergoeding. In uw geval betekent dit dat u recht heeft op een schadevergoeding van Euro 210,-. Wettelijk is vastgesteld dat een verzoek tot schadevergoeding dient te worden ingediend binnen 3 maanden nadat u bekend is geworden dat de strafzaak tegen u is geseponeerd. U bent nu dus helaas te laat om een schadevergoeding aan te vragen voor uw onterechte verblijf op het politiebureau. " http://www.eersterechtshulp.nl/vraag-en-antwoord-schadevergoeding-aanvragen-onterecht-vastgezeten/
Erna55
8 jaar geleden
De politie heeft blijkbaar voldoende reden om verder onderzoek te doen.
Er is een bewijs, dat je zelf een "slap" bewijs noemt. Het heeft tijd nodig om een en ander uit te zoeken.
De politie aanklagen voor het feit dat ze hun werk doen, nl. Iets UITZOEKEN , kan niet.
Je kunt helpen wanneer je zelf kunt aantonen dat het bewijs niet klopt.
erotisi
8 jaar geleden
In uitzonderlijke gevallen bestaat de mogelijkheid om een hogere vergoeding te vragen. U kunt in dat geval het beste eerst telefonisch contact met ons opnemen. Vermogensschade na onterechte vrijheidsbeneming
Het kan zo zijn dat u naast immateriële schade, ook vermogensschade lijdt of heeft geleden als gevolg van de onterechte vrijheidsbeneming. In de meeste gevallen gaat het hier om gederfde inkomsten omdat u gedurende de tijd dat u hebt vastgezeten, niet hebt kunnen werken. U kunt vergoeding vragen van deze gederfde inkomsten mits u kunt bewijzen dat u in de betreffende periode ook daadwerkelijk had moeten werken. Ook alle reis- en verblijfskosten in verband met de behandeling ter terechtzitting komen voor vergoeding in aanmerking. Het gaat echt alleen om die kosten die door u zijn gemaakt om bij de zitting aanwezig te kunnen zijn. http://www.schadevergoedingnavrijspraak.nl/home/schadeposten
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erotisi, er is niet meer bekend dan dat:
1ste het niet de vragensteller is die is aangehouden
2de dat de 16jarige persoon op het moment van de vraag nog niet thuis zit en het dus
3de het om verdenking van een zwaar delict gaat.
4de de vragensteller een vriend is en denkt dat zijn vriend het niet geweest kan zijn (bv omdat men geen twee dingen tegelijk kan doen - mobielen of iets dergelijks).
5de de politie denkt dat de verdachte de juiste persoon is, bv met behulp van een speurhond
De rest is koffiedik kijken.

Antwoorden (3)

Je zal eerst moeten wachten op de uitkomst van het politie en jusititie onderzoek. Als dat afgerond is en er blijkt idd niets aan de hand, dan is het nog maar de vraag of je er iets aan kan veranderen, want de officier en de politie(beperkt) heeft de bevoegdheid je meerdere dagen zonder bewijs op te sluiten.

Pas als je echt veroordeeld wordt en onterecht in de cel komt en daar komt later bewijs voor, dan kun je via een rechtzaak een schadevergoeding krijgen.

Voor nu zul je het onderzoek moete afwachten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Alleen bij vrijspraak, sepot of ontslag van rechtsvervolging. Uiteraard kun je zelf vinden dat een opsluiting onterecht was, maar dat is niet relevant. Er is geen schadevergoeding mogelijk voor de eerste 6 uur opsluiting op het politiebureau.

"Wanneer u als verdachte ten onrechte in detentie hebt gezeten, hebt u recht op schadevergoeding indien de zaak later door het Openbaar Ministerie of de politie wordt geseponeerd. Ook bij een vrijspraak of ontslag van rechtsvervolging hebt u recht op schadevergoeding.

Voor de berekening van de immateriele schadevergoeding wegens onterechte  wordt doorgaans aangesloten bij vaste bedragen per dag.

Voor de berekening van de geleden immateriële schade wordt in beginsel een vergoedingsmaatstaf gehanteerd van € 105,- voor iedere dag, die de verzoeker in een politiecel of in beperkingen in het Huis van Bewaring heeft doorgebracht en een bedrag van € 80,- voor iedere dag die de verzoeker niet in beperkingen in het Huis van Bewaring heeft doorgebracht, met inbegrip van de dag van aanvang. Onder dag wordt verstaan een tijd van vier en twintig uren zoals genoemd in artikel 136 lid 1 van het Wetboek van Strafvordering. Dit brengt mee dat de dag van invrijheidstelling niet wordt vergoed. Een dag die begint op basis van een vergoedingsmaatstaf van € 105,- maar die overgaat in een dag met een vergoedingsmaatstaf van € 80,- wordt aangemerkt als een dag tegen een vergoedingsmaatstaf van € 80,-.

Eerste 6 uur ophouden voor verhoor
Let er wel op dat de wet helaas geen mogelijkheid biedt voor schadevergoeding bij de eerste 6 uur dat u vast hebt moeten zitten op het politiebureau. De tijd tussen 0.00u en 9.00u telt hierbij niet mee, zodat u tot maximaal 15 uur kunt worden vastgehouden, zonder dat u aanspraak kunt maken op schadevergoeding wegens onterechte detentie. Eigenlijk werkt het zo dat u als gewezen verdachte pas recht hebt op schadevergoeding wegens onterechte vrijheidsbeneming vanaf het moment dat u een "bevel tot inverzekeringstelling" van de officier van justitie hebt gekregen."
Computoon
8 jaar geleden
De voorwaarden voor toekenning van een vergoeding aan wie onterecht in detentie verbleef tijdens een gerechtelijk vooronderzoek zijn:
1. De voorlopige hechtenis duurde langer dan 8 dagen.
2. De hechtenis niet te wijten is aan de persoonlijke gedraging van de aangehoudene.
3. De aangehoudene daarna een beschikking of arrest van buitenvervolgstelling krijgt.
4. De aangehoudene het bewijs levert dat er gegevens in feite of in rechte aanwezig zijn waaruit zijn onschuld blijkt.

U kunt de politie niet aanklagen omdat u denkt dat de aanhouding onterecht is, u bent namelijk geen partij in deze procedure.
Daarbij komt nog, dat hetgeen u denkt te weten niet de waarheid hoeft te zijn.
U kunt zich wel opgeven als getuige en een verklaring afleggen op het bureau.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Ik lees ergens dat het gerechtelijk vooronderzoek per 2013 is afgeschaft https://nl.wikipedia.org/wiki/Gerechtelijk_vooronderzoek Dus is VS wel in detentie tíjdens een vooronderzoek
erotisi
8 jaar geleden
Toch vind ik het vreemd dat je eerste bijlage, waar grotendeels je antwoord op is gebaseerd, voorbij lijkt te gaan aan de mogelijkheid tot schadevergoeding gedurende de inverzekeringstelling van 3+3= max 6 dagen. In die situatie lijkt het (nog) niet mogelijk dat onderhavige verdachte al schadevergoeding zou kunnen vragen, in geval van onschuld. Terwijl dat volgens art. 89 wel mogelijk is. Als ik dan je antwoord mag geloven komt iemand pas na ongeveer max. 3+3+8= 14 dagen vastzitten voor schadevergoeding in aanmerking.
Dat lijkt me toch niet te kloppen? Of zie ik iets over het hoofd?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erotisi, Ik houd mij eerlijk gezegd niet bezig met Wikipedia sites. De site die jij bijvoegt is wel een zeer knullige site waar het een en ander op staat dat niet juist is en ook nog in bewerking is.
Het gerechtelijk vooronderzoek of strafrechtelijk vooronderzoek is niet afgeschaft maar heeft een andere vorm gekregen. Stel je voor, dan zat iedere verdachte zonder pardon gelijk in het cachot. Aangezien ik via GV niet kan bewijzen dat mijn kennis gebaseerd is op de studies en ervaringen, verlangen sommige gebruikers dat er bronnen bijgevoegd worden waar men alles kan nalezen. Sommige bronnen zijn soms van mijzelf ::))http://www.ebh-elshof.nl/blogs/wet-versterking-positie-rechter-commissaris-en-de-wet-herziening-regels-betreffende-de-processtukken-in-strafzaken/
erotisi
8 jaar geleden
Nooit gedacht dat je een vrouw was, maar vraag me niet waarom
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erotisi, de website
http://www.ebh-elshof.nl/blogs/wet-versterking-positie-rechter-commissaris-en-de-wet-herziening-regels-betreffende-de-processtukken-in-strafzaken/
is niet van mij, die is van Nancy Stolk.
Ik voeg wel eens een website van mijzelf bij maar welke dat zijn en of ik een man of vrouw ben, blijft voor jou nu nog een vraag (en voor mij een weet).