Vanaf welke leeftijd of bij welk leeftijdsverschil is het beleefd om men te vousvoyeren?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Vanaf dat iemand kennelijk meerderjarig is, is een mooie scheidslijn om van "jij" naar "u" over te stappen.

Maar het hangt daarnaast nog meer van de omstandigheden af. Collega's zijn "jij" (in ons bedrijf van laag tot hoog). Zakenrelaties, winkelpersoneel, de dame achter de balie van het gemeentehuis, artsen en verpleegkundigen: ik spreek ze aan met u, ook als ze 20 jaar jonger dan ik zijn. Bedenk dat je wel van "u" naar "jij" kunt maar er is geen weg terug.
Computoon
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vind dat er nog steeds een te sterke hang is om iedereen maar te tutoyeren, dus in principe "iedereen vousvoyeren" , maar zeker mensen die tot een andere generatie behoren. Daar ligt natuurlijk een verschil met wat vraagsteller bedoelt .

Ouders, jonge of oudere , zijn geneigd hun kinderen op te laten groeien met het tutoyeren van hen zelf en daarmee [ vaak ] hun vrienden, bekenden, die meestal vertederd zijn en het 'zo maar laten'.

Het kind leert daardoor dat het normaal is om hun 'ouderen' [ ouder dan zij ] te tutoyeren, terwijl dat geenszins zo is.

Antwoord
Deze vraag is voor mij dus niet te beantwoorden in die zin, anders dan : ALTIJD vousvoyeren, totdat de ander , de oudere , aangeeft het goed te vinden om vanaf dat moment elkaar te tutoyeren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zakelijk kan het natuurlijk anders liggen, je moet mee doen zoals 'hogerhand' beslist heeft. Het zal je echter niet overal in dank afgenomen worden als je in je sollicitatiegesprek onmiddellijk iedereen tutoyeert... foutje, bedankt! :-))
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Computoon
8 jaar geleden
Het bekende IKEA jij't en jou't
systematisch in alle reclameuitingen. Kennelijk rekent het bedrijf oudere mensen die gesteld zijn op een correcte aanspreekvorm niet tot haar potentiele klantenkring. (Zouden oudere klanten in een IKEA-vestiging door het personeel ook verplicht aangesproken moeten worden met "jij" en "jou"?) Het "informele gedoe" is echter al langer aan de gang. Het correcte "Geachte heer Jansen" is op verschillende plaatsen al vervangen door "Beste heer Jansen" of -nog erger- "Beste meneer Jansen". Niemand heeft erom gevraagd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Recentelijk belde ik een bedrijf en kwam bij iemand [ een jonge vrouw/meisje ] die onmiddellijk begon met te "jijen" en te "jouen" . Nu zijn er momenten dat ik daar overheen stap, het accepteer, maar dit is ook een kwestie van "C'est le ton qui fait la musique!" ... de toon dus .. en die beviel me niet. Waarop ik direct zei dat ik niet "voor haar
je en jij was maar u en mevrouw!" wat ik bedoelde? "Precies zoals ik het zeg, MEVROUW, IK BEN U VOOR U en MEVROUW!" vanaf dat moment ging het stukken beter in dit gesprek, maar nee, niet prettig. Het is misschien maar goed dat ik al járen niet bij Ikea ben geweest! ;-))