Vanaf welke leeftijd of bij welk leeftijdsverschil is het beleefd om men te vousvoyeren?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Vanaf dat iemand kennelijk meerderjarig is, is een mooie scheidslijn om van "jij" naar "u" over te stappen. Maar het hangt daarnaast nog meer van de omstandigheden af. Collega's zijn "jij" (in ons bedrijf van laag tot hoog). Zakenrelaties, winkelpersoneel, de dame achter de balie van het gemeentehuis, artsen en verpleegkundigen: ik spreek ze aan met u, ook als ze 20 jaar jonger dan ik zijn. Bedenk dat je wel van "u" naar "jij" kunt maar er is geen weg terug.

Vind dat er nog steeds een te sterke hang is om iedereen maar te tutoyeren, dus in principe "iedereen vousvoyeren" , maar zeker mensen die tot een andere generatie behoren. Daar ligt natuurlijk een verschil met wat vraagsteller bedoelt . Ouders, jonge of oudere , zijn geneigd hun kinderen op te laten groeien met het tutoyeren van hen zelf en daarmee [ vaak ] hun vrienden, bekenden, die meestal vertederd zijn en het 'zo maar laten'. Het kind leert daardoor dat het normaal is om hun 'ouderen' [ ouder dan zij ] te tutoyeren, terwijl dat geenszins zo is. Antwoord Deze vraag is voor mij dus niet te beantwoorden in die zin, anders dan : ALTIJD vousvoyeren, totdat de ander , de oudere , aangeeft het goed te vinden om vanaf dat moment elkaar te tutoyeren. Toegevoegd na 2 minuten: Zakelijk kan het natuurlijk anders liggen, je moet mee doen zoals 'hogerhand' beslist heeft. Het zal je echter niet overal in dank afgenomen worden als je in je sollicitatiegesprek onmiddellijk iedereen tutoyeert... foutje, bedankt! :-))

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100