Mag een undercover agent mij aanhouden?

Ik vraag me af of het wel is toegestaan als een "politie agent" in burgerkleding met een normaal voertuig bijv een vw polo. Die dus ongemarkeerd is zonder enige aanwijzing dat die van de politie is. Mij staande mag houden want miss vertrouw ik het niet ik bedoel het kunnen net zo goed criminelen zijn. Dus zou ik door rijden omdat hij niet precies kan aantonen in ben van de autoriteit.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (1)

Een politieagent in burger moet zich ongevraagd legitimeren, met het politielegitimatiebewijs.

"De politie heeft een opsporingsbevoegdheid en kan deze 24 uur per dag gebruiken. Dit betekent dat een politieagent ook buiten diensttijd de bevoegdheden van de politie kan gebruiken. Dus ook als een politieagent geen uniform draagt (in burger).

Een politieagent in burger moet zich altijd ongevraagd legitimeren. Zegt een persoon in ‘burgerkleding’ dat hij van de politie is? Dan moet hij uit zichzelf het politielegitimatiebewijs aan u laten zien. Een politieagent in uniform hoeft zich alleen te legitimeren als u hierom vraagt."

Dus als je (met een lichtbak "Stop" of anderszins) een stopteken krijgt vanuit een burgervoertuig dan kun je het beste toch maar stoppen. Natuurlijk bestaat de kans dat criminelen hun burgervoertuig hebben uitgerust met de akoestische en geluidssignalen van een politievoertuig maar die kans is klein. Als laatste controlemiddel heb je dan nog het politielegitimatiebewijs.

Toegevoegd na 4 uur:
Akoestische en geluidssignalen is natuurlijk 2x hetzelfde. Lees dus: akoestische en lichtsignalen.
Computoon