Wat betekent het gezegde spuit elf?

en waar komt het vandaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geeft in elk geval modder...

Het beste antwoord

Spuit elf geeft (ook nog) modder is een uitdrukking in de Nederlandse taal. Het geeft aan dat een (onbeduidend) persoon (ook nog) iets wil zeggen, maar daarin niet serieus wordt genomen, omdat hij iets te berde brengt dat al eerder gezegd is of volkomen evident of logisch gevonden wordt.
De etymologie van deze uitdrukking is niet geheel duidelijk. Vermoedelijk heeft het te maken met het gekkengetal elf. De genoemde spuit is hoogstwaarschijnlijk een brandspuit die vermoedelijk eind negentiende eeuw werd gebruikt als men met tien spuiten een grote uitslaande brand probeerde te bedwingen en wanneer er een elfde werd aangerukt, dan was de stadsgracht waar het water uit werd opgepompt inmiddels al zo zwaar belast dat de elfde spuit misschien voornamelijk modder oppompte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Spuit elf geeft (ook nog) modder zegt men van (een onbeduidend) iemand die iets zeggen wil maar niet serieus genomen wordt.

De etymologie (herkomst) van deze uitdrukking is onduidelijk. Een brandweerliedenkrantje verklaarde de herkomst van de uitdrukking als volgt: er is maar genoeg water voor tien spuiten; als er elf aangesloten worden, geeft de laatste spuit modder.

Geen enkel woordenboek spreekt zich uit over de etymologie van spuit elf geeft (ook nog) modder. Wellicht is het getal elf in deze uitdrukking echter niet toevallig.

Kan zijn bijvoorbeeld de uitdrukking "elf heet het gekkennummer of gekkengetal" , en vdat het hier gaat om een woordspeling met het zelfstandig naamwoord "elf" in de betekenis 'boze geest, mythische dwerg waaraan benauwde dromen worden toegeschreven'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag is al eens eerder gesteld. Tik bij "Zoek" Spuit elf in en je krijgt de vraag met antwoorden te zien. Of je klikt op de link hieronder.