Waarom pleegt IS nu vooral aanslagen in Frankrijk?

Er zijn vele landen tegen IS en in de regio Syrië en Irak aanwezig. Ook de VS, Engeland, België, Nederland, Australië etc en nog een aantal landen daar dichter in de buurt. Waarom worden de aanslagen nu specifiek in Frankrijk gepleegd en niet in BV Engeland of Nederland?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Er zijn drie belangrijke redenen waarom Frankrijk een veel gekozen doelwit is.
1. De Fransen mengen zich actief in de oorlog tegen IS in Syrië en Irak.
2. Frankrijk ligt geografisch gunstig ten opzichte van Syrië, makkelijker bereikbaar dan bijvoorbeeld de Verenigde Staten of Groot-Brittannië en is door de open Europese grenzen makkelijk binnen te dringen.
3. Het aantal Fransen dat zich aansluit bij de jihadistische strijd in Syrië is in absolute aantallen hoog. Geschat wordt dat het meer dan 1200 personen zijn.

Toegevoegd na 1 uur:
Zinvolle reacties:

Paulus811
Er is nog een vierde reden en dat is dat sommige voorsteden in Parijs moslimenclaves zijn waar de overheid geen grip meer op heeft. Men kan dus redelijk anoniem dit soort aanslagen voorbereiden.

Dimph
Daarnaast staat Parijs symbool voor de westerse wereld. Iedereen heeft wel iets met deze stad. De westerse wereld wordt zo in haar hart geraakt.
SimonV
8 jaar geleden
paulus811
8 jaar geleden
Er is nog een vierde reden en dat is dat sommige voorsteden in Parijs moslim enclaves zijn waar de overheid geen grip meer op heeft. Men kan dus redelijk anoniem dit soort aanslagen voorbereiden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daarnaast staat parijs symbool voor de westerse wereld. Iedereen heeft wel iets met deze stad. De westerse wereld wordt zo in haar hart geraakt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben eel eens in Parijs geweest masr voor mojn emtie is het niet meer bijzonder dan bv Amsterdam, Berlijn of welke stad dan ook.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Vrouwe70
Er zijn veel interessante steden, die om welke reden dan ook mensen aanspreken, zoals Venetië, Londen, Berlijn, of New York... en uiteraard is het zeer persoonlijk, maar Parijs is voor heel veel [misschien wel de meeste] mensen [in Europa] de meest romantische stad ter wereld!
Ik weet het niet, maar als we een reden zoeken buiten een politieke, zou dat heel goed een reden kunnen zijn...