Hoe moet de vlag hangen bij gemeentelijke instellingen of bij andere organisaties? halfstok of normaal?

Vandaag gaat de vlag halfstok bij de verjaardag van prins Willem Alexander. Dit is het gevolg van het besluit op de dag van de uitvaart van de gesneuvelde mariniers Jeroen Houweling en Marc Harders de vlag op alle locaties van Defensie halfstok te hangen.

Maar geldt dit ook voor gemeentelijke instellingen?
En andere organisaties?

Mag men ook de vlag uithangen ter ere van de verjaardag van prins Willem Allexander?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Vlaginstructie.
Die geldt alleen voor de troonopvolgers.
Bij verjaardagen van leden van het Koninklijk Huis en op Koninginnedag mag de vlag in combinatie met een oranje wimpel worden gehesen (W).

Bij Lex staat er: beperkt vlaggen met wimpel.
Bij "beperkt vlaggen" steekt men de vlag alleen uit van de hoofdgebouwen van de departementen en van de hoofdgebouwen van de instellingen die niet (rechtstreeks) onder de departementen vallen. Dit zijn de Kamers der Staten-Generaal, de Raad van State, de Algemene Rekenkamer, het Kabinet der Koningin en de Hoge Raad der Nederlanden.

Dus "men wordt niet geacht" de vlag uit te hangen, maar het is niet verboden en hij moet zeker niet halfstok.

Halfstok vlaggen van rijksgebouwen vindt in ieder geval plaats op 4 mei en daarnaast wanneer de minister-president hiervoor een bijzondere vlaginstructie uitvaardigt omdat gebeurtenissen in binnen- of buitenland daartoe aanleiding geven.

Dat is in dit geval voor Defensie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Op gemeente huizen hangen de vlaggen gewoon.
alleen bij defensie gebouwen hangen ze half stok.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor gemeentelijke instanties en overigen geldt het niet. Alleen voor defensie. Wij mogen wel vlaggen voor de verjaardag van Willem Alexander.
amc
14 jaar geleden
Als het een feestelijke gebeurtenis is dan moet de vlag gewoon.
Als het een trieste gebeurtenis is dan moet de vlag halfstok.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Klopt, maar dat was de vraag niet. De vraag is: hoe moet de vlag *vandaag*, op een dag die zowel feestelijk is (de verjaardag van Willem Alexander) als triest (de uitvaart van de gesneuvelde mariniers)?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ondoordacht antwoord
Voor officiele instellingen wordt bij bijzondere situaties een officiele vlaginstructie gegeven.

Nu is dit een waardeloze situatie (ben zelf ex marinier) Maar dit is geen nationale rouw. Dus zal de stok op een beperkt aantal gebouwen en lokaties de vlag half stok hangen.
De burger is vrij in zijn keuze.