Heb ik recht op een vergoeding wanneer mijn jas is verdwenen bij een betaalde garderobe?

Mijn jas is bij een betaalde garderobe verdwenen. Ik ben nog steeds in bezit van mijn ticket, die ik bij het ophangen kreeg. Ik heb al veel gepraat met de eigenaren van de discotheek, ze vertelden dat dit mijn eigen risico was. Ze wezen buiten naar een klein bordje, daar stond in hun regelementen dat dit onder je eigen risico valt.

Mogen zij zomaar de garderobe voor hun klanten onder hun eigen risico laten vallen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee, je hebt een overeenkomst gesloten met de eigenaar. Tegen vergoeding heeft hij de verplichting opgenomen om jouw jas te bewaren. Daar kan hij niet met een bordje onderuit. (Waarvoor is dat geld anders?)

Neem nogmaals contact op met de eigenaar. Helpt dat niet, dan kun je juridische hulp inschakelen.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord. Ik heb gisteren nog contact gehad, toen had ik het ook over het bordje. We zijn eigenlijk in een "welles-nietes situatie" beland. Hij zegt dat het mijn risico is, hij vindt van niet. Weet u misschien een manier waarmee ik kan bewijzen dat ik gelijk heb?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus
@woude, bewaar je garderobenummer goed. Toch wel teruggevraagd toen men de jas niet kon vinden. Soms heeft men het door de consternatie niet in de gaten dat het bewijs niet wordt teruggegeven
http://www.z24.nl/geld/jas-weg-uit-garderobe-wie-moet-betalen-494141
http://www.vandongenevents.nl/4-advies_en_nieuws&jas_weg_uit_garderobe_en_dan
Website is maar een voorbeeld, er zijn genoeg anderen die uw zaak kunnen behartigen.
Edraket
8 jaar geleden
Dat bordje van hem stelt juridisch niets voor.
Hij ontvangt geld dus hij heeft zorgplicht. Onder zijn bordje "Wij stellen ons........." kan men een ander bordje hangen met de tekst:
Nee, dat doen wij wel, u aansprakelijk stellen. Ga naar het juridisch loket in uw woonplaats en stel hem aansprakelijk.
Computoon
8 jaar geleden
"Ben ik aansprakelijk voor diefstal van
gasteneigendommen uit mijn garderobe? In veel horecabedrijven ziet men in de garderobe een bordje hangen waarop staat dat de directie niet aansprakelijk is bij diefstal of vermissing van kledingstukken. Als een gast zijn jas afgeeft bij een betaalde en bewaakte garderobe ontstaat een overeenkomst van bewaarneming. U bent dan verantwoordelijk voor de in bewaring gegeven jas. U bent dan verplicht om zorgvuldig om te gaan met hetgeen aan u in bewaring is gegeven.  Afhankelijk van de vraag hoever uw zorgvuldigheid gaat, kunt u door de gast aansprakelijk worden gesteld voor de schade veroorzaakt door verlies of diefstal.  Gratis garderobe
Is uw garderobe gratis en ook niet verplicht dan hangt het van de situatie af wie aansprakelijk is. In de meeste gevallen is er dan geen sprake van een overeenkomst van bewaarneming tussen u en de gast. Het risico van verlies of diefstal is in dat geval voor rekening van de gast.  Als een gast verplicht is om zijn jas af te geven ligt de zaak anders. Het maakt dan ook niet uit of men wel of niet heeft betaald voor het gebruik van de garderobe en u kunt dan door de gast aansprakelijk gesteld worden voor de schade.  Wat kunt u nu doen om de schade te beperken? Hang altijd duidelijk zichtbaar een bordje boven uw garderobe waarop u aansprakelijkheid afwijst. Het is niet zo dat u door het ophangen van zo'n bordje met zekerheid alle aansprakelijkheid kunt uitsluiten, maar gasten zullen door dit bordje eerder twijfelen of zij u aansprakelijk kunnen stellen. Daarnaast zet het uw gasten aan het denken over de waarde van de eigendommen die ze bij de garderobe achterlaten. Indien uw garderobe bewaakt is, of indien u de jassen van uw gasten in de zaal aanneemt om ze vervolgens elders op te hangen, valt aansprakelijkheid praktisch niet uit te sluiten (ook al hangt u een bordje op). In een café waar de gast de jas bij binnenkomst zelf in de gang ophangt, kàn de kwestie weer anders liggen. In alle gevallen wordt echter van u verwacht dat u uiterste zorgvuldigheid betracht. Op het bordje moet staan: "De directie is niet aansprakelijk voor diefstal of verlies van uw eigendommen" Een bordje waarop staat dat de directie zich niet aansprakelijk stelt voor het verlies van eigendom is fout. U stelt zichzelf immers niet aansprakelijk; dat doet de gast. (...) Een tekst van www.khn.nl, Koninklijke Horeca Nederland.