Waar heerst het meeste oorlog en geweld , binnen seculiere of binnen religieuze maatschappijen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het meeste geweld komt voor in onderontwikkelde gebieden; die toevallig ook vaker religieus zijn.
Het geweld is echter heel vaak niet religieus gerelateerd, maar heeft meer te maken met drugshandel, corruptie, politieke ongelijkheid en het ontbreken van representatie van verschillende groepen.
Volgens de World Health Rankings komt het meeste geweld voor in midden- en zuid-Afrika, Zuid-Amerika, USA, India, gedeeltes van Azië en Rusland. (Dit is even grof gezegd) Dit zijn allemaal voormalig koloniale gebieden waarin dus een periode van zelfstandige ontwikkeling ontnomen is, en waarbij vaak nog steeds gevolgen van het ontwrichten van de maatschappij en economie te zien is.
Veel van deze gebieden zijn toevallig ook religieus, maar andere meer 'seculiere' gebieden (zoals Rusland en USA) scoren dus ook vrij hoog, door heel andere omstandigheden. Hiernaast zijn deze gebieden vrij gevarieerd in de vorm van religie: al zijn de meeste van deze gebieden overwegend islamitisch, is in Azië meer Hindoeïsme en boeddhisme.
Het antwoord op deze vraag is dus: in de economisch- en politiek instabiele gebieden. Hierbij moet wel gezegd worden dat onderwijs hier ook minder aangeboden wordt dus religie meer zal worden toegepast.
Vanwege gebieden als de USA en Rusland op deze lijst kun je niet zeggen dat seculiere gebieden het per-se beter hebben, vooral niet omdat Saudi-Arabie (een economisch welvarend land waar wel de Sharia is ingesteld) een veel lager geweldpercentage heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"die toevallig ook vaker religieus zijn." Dat is geen toeval. https://en.wikipedia.org/wiki/Wealth_and_religion