Is er al eens onderzoek gedaan naar het aantal onderzoeken?

uit onderzoek blijkt.... je hoort/leest het wel vaker.

in het nieuws, sites, radio maar hebben ze al eens het aantal onderzoeken onderzocht?

want soms denk je wie hheft nu iets aan zo'n onderzoek

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
kierkegaard47
8 jaar geleden
http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/2417878/2015/08/10/Nieuw-onderzoek-onthult-dat-er-te-veel-onderzoeken-zijn.dhtml Toen ik dit een paar maanden terug las dacht ik dat ik 'de speld' zat te lezen maar het lijkt toch wel een echt nieuwsbericht te zijn :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tja, @Kierkegaard47, ik denk niet dat er meer 'onderzoek' wordt gedaan dan voorheen. Het punt is alleen dat er veel meer kanalen zijn bijgekomen waarlangs de bevindingen kunnen worden gedeeld met de rest van de wereld. Vroeger was er hooguit een boek dat aan elkaar doorgegeven werd. Nu kan iedereen in a split second onderzoeksbevindingen plaatsen en zoeken op het Internet.

Het beste antwoord

Het aantal onderzoeken is geen telbaar aantal. Daarom kun je niet in het algemeen onderzoeken hoeveel onderzoeken er (ooit) zijn gedaan.

Er is een aantal redenen hiervoor:

1) De belangrijkste reden is dat wat een onderzoek is, en wat niet, niet altijd duidelijk is. Er worden verschillende definities gehanteerd, afhankelijk van het doel van het onderzoek.

Stel dat iemand gaat tellen hoeveel blikken verf er in zijn gangkast staan. Is dit dan een onderzoek? De meesten zullen zeggen van niet.

Maar, stel nu dat een medewerker van een garagebedrijf op een dag aan een aantal klanten vraagt of zij tevreden zijn, en hij schrijft op hoeveel klanten tevreden waren. Is dit dan een onderzoek? Misschien niet, want het waren maar een paar klanten die de medewerker toevallig tegen kwam op die dag, en er heeft niet echt een meting van tevredenheid plaatsgevonden. Maar de marketingafdeling van het bedrijf kan het toch gebruiken en in een advertentie zeggen: "Uit onderzoek blijkt dat 96% van onze klanten erg tevreden zijn!".

Niemand kan hier feitelijk zeggen dat 'het geen onderzoek' was, al zullen de meeste mensen wel twijfelen over de waarde van dit onderzoek als ze meer wisten van de achtergrond.

Als je nu wilt weten hoeveel onderzoeken er al zijn gedaan, zou je dit 'onderzoek' nu moeten meetellen, of juist niet?

2) Een tweede reden waarom het aantal onderzoeken niet telbaar is, is dat onderzoek in de praktijk geen duidelijk begin en geen duidelijk einde kent.

Je moet het je meer voorstellen als een keten. Een vraag komt op, die wordt deels beantwoord door gegevens en analyses, maar de analyses roepen weer nieuwe vragen op, waardoor een onderzoeker soms terug gaat naar de gegevens om ze anders te analyseren, of soms weer nieuwe gegevens erbij verzamelt, enz. enz. Wat nu het ene onderzoek was in deze keten, en wat het andere, kun je in de praktijk vaak dus niet echt van elkaar scheiden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed antwoord!
Ik mis nog wel wat.....;-)
De onderzoeker IS zijn eigen onderzoek!