De Spanjaarden zijn al sinds 1497 de baas in Melilla. Vanuit deze strategische punten aan de Middellandse Zee kon Spanje schepen tegenhouden die in contact wilden komen met Marokkaanse handelaren.

In Marokkaanse ogen is de Spaanse aanwezigheid altijd een bezetting gebleven, en dat standpunt is weer actueel geworden na het verkrijgen van de onafhankelijkheid. In 1956 vertrokken de Franse en Spaanse kolonisatoren uit Marokko en probeerde het land zoveel mogelijk terrein terug te krijgen. Maar Spanje behield Melilla (en Ceuta).

Het laatste halfjaar heeft Marokko een nieuwe strategie ontwikkeld. De bedoeling is nu Ceuta en Melilla te ‘verstikken’. Beide enclaves kunnen vooral bestaan door de illegale handel met het noorden van Marokko. En die handel bloeit omdat dit een arme streek is, met een werkloosheidscijfer van hoger dan 20 procent.

Stel nu dat de werkgelegenheid in Noord-Marokko zou toenemen, luidt de veronderstelling van de Marokkaanse regering. Dan wordt de smokkelhandel overbodig en komen de economieën van Ceuta en Melilla vanzelf stil te liggen. Onder andere daarom pompt Marokko de komende vijftien jaar 46 miljard euro in de ontwikkeling van Noord-Marokko. Pal naast Ceuta is al de haven Tanger Med gebouwd en naast Melilla zal nu eenzelfde havencomplex komen.

De bevolking van Ceuta en Melilla, die voor de helft uit Marokkanen bestaat, wil Spaans blijven.
SimonV