Hoeveel € krijg je voor elk jaar dat je onterecht in de gevangenis zit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
13.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat wordt van geval tot geval bekeken. De twee verdachten in de Puttense moordzaak werden veroordeeld tot 10 jaar gevangenisstraf. Na 2/3 van de straf uitgezeten te hebben, hielden zij vol onschuldig te zijn. Het proces moest worden heropend. Zij werden uiteindelijk formeel vrijgesproken. "Viets en Du Bois kregen samen een schadevergoeding van ruim 1,8 miljoen euro." https://nl.wikipedia.org/wiki/Puttense_moordzaak
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Na 2/3 van de straf uitgezeten te hebben EN VRIJ TE KOMEN, hielden zij vol onschuldig te zijn."
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Jodocus, het zijn vaste bedragen per dag. Als er later meer dan de dagvergoeding wordt uitgekeerd, bv schadevergoeding voor gemaakte advocaatkosten, dan gaat dit via een nieuw proces. Advocaatkosten die men nota bene eerder al zelf gemaakt heeft, of men zo aan de advocaat kan overmaken.
Van wat er overblijft kan men echt niet gaan rentenieren. Zonder weer een proces dus alleen de vergoeding op grond van vaste bedragen per dag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@JoanDArc : bedankt voor de informatie!

Antwoorden (1)

Voor de berekening van de immateriele schadevergoeding wegens onterechte detentie wordt doorgaans aangesloten bij vaste bedragen per dag.
Voor de berekening van de geleden immateriële schade wordt in beginsel een vergoedingsmaatstaf gehanteerd van € 105,- voor iedere dag, die de verzoeker in een politiecel of in beperkingen in het Huis van Bewaring heeft doorgebracht en een bedrag van € 80,- voor iedere dag die de verzoeker niet in beperkingen in het Huis van Bewaring heeft doorgebracht, met inbegrip van de dag van aanvang. Onder dag wordt verstaan een tijd van vier en twintig uren zoals genoemd in artikel 136 lid 1 van het Wetboek van Strafvordering. Dit brengt mee dat de dag van invrijheidstelling niet wordt vergoed. Een dag die begint op basis van een vergoedingsmaatstaf van € 105,- maar die overgaat in een dag met een vergoedingsmaatstaf van € 80,- wordt aangemerkt als een dag tegen een vergoedingsmaatstaf van € 80,-.
Voor de twee mannen die bekend staan als de twee van de Puttense moordzaak, die zes jaar en acht maanden onschuldig hebben vastgezeten lag de dagvergoeding tussen de 70 en 95 euro. De aanbieding van € 200.000,— die het OM aanbood was het normbedrag.
Na het aanhoren van de advocaten vond Het Hof in Leeuwarden echter een ruimhartiger schadevergoeding op zijn plaats .
Als antwoord op de eis van de advocaten werd aan beiden ongeveer 1miljoen euro toegekend. Ook heeft het Hof de twee mannen naast de schadevergoeding ook ruim € 96.000,-- aan advocatenkosten toegekend.

Toegevoegd na 8 minuten:
Na onterechte detentie kan vaak een hogere schadevergoeding worden geëist boven het normbedrag.
Als uw inkomsten bent misgelopen omdat u een eigen bedrijf heeft, gederfde inkomsten omdat men niet heeft, of nog steeds niet kan werken.
Onterechte detentie n.a.v. een zeer ernstig feit,veel media-aandacht, leeftijd, geesteszorg nodig als gevolg van de detentie; verdachte zal altijd worden gezien als "eerst veroordeeld als dader".

Toegevoegd na 22 minuten:
Hoogtes van schadevergoedingen voor onterecht voorarrest en onterechte uitzitten van gevangenisstraf kunnen sterk uiteen lopen:
http://www.schadevergoedingnavrijspraak.nl/home/meer-informatie/143-hoogte-schadevergoeding-voorarrest