zijn er ook waarden zonder normen?

Een waarde wordt geoperationaliseerd door daar normen van af te leiden. Een waarde is bijvoorbeeld dat we zorgzaam willen omgaan met de natuur, en dat leidt dan tot de norm dat je geen paddenstoelen mag plukken in het bos, of verlopen olie in de sloot dumpen.
Maar zijn er ook waarden die niet zijn 'vertaald' in normen?

8 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Persoonlijk denk ik van niet, omdat de twee begrippen ook andersom weer een verband hebben: Het bestaan van problemen waarin normen gevestigd moeten worden, veelal ethische kwesties, leidt ook weer tot onderzoek naar onze waarden. Ik denk dat veel waarden ontwikkeld zijn doordat we problemen tegenkomen waarin we waarden nodig hebben om te beslissen welke keuze we maken, wat dan dus weer een norm wordt.
erotisi
8 jaar geleden
bedoel je wettelijke normen of morele/persoonlijke en religieuze normen en bedoel je dat voor nederland of internationaal? Als ik het waardevol vind om elke dag mijn tanden te poetsen en mijn norm is tweemaal per dag te poetsen, bedoel je dat dan ook als norm. Misschien dat je dan na oud en nieuw heel wat waarden tegen komt maar dat de norm na een tijdje verdwenen is.... zoiets?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wow, wat een philosophische vraag! Ik antwoord: waarden zijn er altijd, normen moet je zien als regels: die moeten ons leven leiden, maar niet beperken.
teusvh
8 jaar geleden
Ja, dit is een filosofische vraag. Niets op tegen toch?
Niet elke norm is gebaseerd op een waarde, overigens. Wij rijden rechts en de engelsen links. Kun je dan zeggen dat een van de twee immoreel is? De achterliggende waarde is dat je jezelf en een ander niet wilt doodrijden, en dus duidelijke verkeersregels moet afspreken.
Regels beperken overigens wel degelijk. Als ik een huis bouw zonder vergunning komt de gemeente het afbreken, en als je wat naar de koning gooit ga je voor minstens een jaar in een dwangbuis.
Over dat tandenpoetsen: de waarde is dat je zorgvuldig om wilt gaan met je lichaam. Dat vertaalt zich in normen als je laten inenten, oppassen wat je eet, niet springen zonder parachute en zorgen dat je tanden niet gaan rotten. Om er maar een paar te noemen.
Dat sommige normen juridisch zijn vastgelegd betekent alleen maar dat de overheid het als haar taak ziet om op de naleving toe te zien. Meer niet. Ook binnen een vereniging en gezin heb je normen die, als je ze stelselmatig overtreedt, tot gevolg hebben dat je niet meer mee mag doen.
Maar de vraag waar ik dus nog steeds mee zit: kan er ook een waarde bestaan zonder normen? Of kan een waarde bijvoorbeeld alleen maar zichtbaar (en dus vanuit het oog van de waarnemer: bestaanbaar) zijn als die is geoperationaliseerd in regels?

Antwoorden (1)

Normen komen voort uit waarden ; ofwel wat je normaal vind, komt voort uit wat je belangrijk vindt. En vrijwel alles wat je belangrijk vindt, vertaalt zich in "regels", in wat je moet doen of laten om die waarde eer aan te doen of gestalte te geven. Je normen zijn dus eigenlijk je "uiterlijke verschijnselen" van je waarden.

Natuurlijk beweren heel wat mensen er bepaalde waarden op na te houden, zonder daar concreet iets mee te doen. Lippendienst is goedkoop, en soms sociaal wenselijk. Zo kun je bijvoorbeeld uitstekend de waarde propageren dat dieren niet mogen lijden, maar daar niet de norm "ik eet geen vlees" aan koppelen. Je kunt je dan natuurlijk afvragen of degene die de waarde verkondigd, daar ook werkelijk 100 % achter staat, of nog nooit zo heeft nagedacht over de complicaties.

Zo moet ik persoonlijk altijd een beetje glimlachen om extreme dierenliefhebbers, die vinden dat wij absoluut geen dieren mogen kweken / houden voor ons eigen genot, maar die er zelf wel een berg huisdieren op nahouden. Vooral als dat ook nog vleeseters zijn ;-) . Dat is dan feitelijk een waarde zonder "bijbehorende" normen.

Andersom kun je ook normen hebben zonder dat daar echt belangrijke waarden achter steken. Bijvoorbeeld ; ik eet geen vlees want dat lust ik niet. Iets niet lusten is niet echt een diepe morele waarde, maar de norm kan wel heel sterk gemotiveerd zijn.

Waarden hebben is makkelijk, maar ze ook daadwerkelijk onderschijven, onderbouwen en gestalte geven door hantering van normen is een stuk ingewikkelder ;-)