Complimenten ontvangen is ook een kunst. Let maar eens op in je omgeving. Vaak als iemand een compliment krijgt, zegt hij/zij: Oh maar ..... in plaats van DANK JE WEL! Wat leuk dat je dat zegt.
Ik denk dat mensen vaak vinden dat ze niet goed genoeg zijn. Complimenten geloven ze dan niet of denken dat er iets achter zit (hij/zij zal wel wat van me willen). Uit onzekerheid horen ze wel dat ze inderdaad niet goed genoeg zijn en dus de kritiek komt wel binnen. Dit is een bevestiging van wat ze al denken over zichzelf.
Of dit de waarheid is weet ik niet maar in ieder geval is het naar mijn mening zoiets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

je weet wel dat als je iets goed hebt, dat het dan goed is. dus complimenten zijn minder nodig in zekere zin.
natuurlijk is het altijd goed om complimenten te geven.

maar kritiek is ook goed, en omdat je weet dat je eraan moet werken om het de volgende keer goed te doen, blijf je eraan denken, en vergeet je het minder snel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat kritiek persoonlijk wordt opgevat in de meeste gevallen en je vanuit je zelfvertrouwen dit een plaats moet geven. Met een compliment hoeft het menselijke brein niet veel te doen, alleen maar van te genieten. Kritiek is dus veel meer werk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kritiek blijft gewoon langer hangen omdat je het niet goed weet hoe je met die kritiek moet omgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
compliment ontvangen is leuk,maar krijg je vaak voor iets wat je altijd zo doet op die manier.negatieve opmerking krijg je vaak pas als je iets doet hoe je normaal niet zou doen(fout)vandaar blijft dat hangebn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij mij is dat niet zo hoor.....ik kreeg net nog een heel leuk compliment over mn profielfoto...is wel blijven hangen hoor... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kritiek legt vaak de vinger op de zere plek. Kritiek maakt ook onzeker, en je gaat twijfelen aan jezelf of je eigen kunnen.
Daardoor kun je een kritische opmerking soms heel erg opblazen (van een mug een olifant maken)
Niet iedereen is in staat om positieve kritiek te geven, dus kritiek die opbouwend is, waar een ander iets mee kan. De meeste kritiek wordt gewoon (vaak ook ongevraagd) gegeven zonder acht te slaan op andermans gevoelens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
)Als je kritiek geeft, dan blijf je zelf buiten schot.
Als je complimenten geeft, dan raak je betrokken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het schijnt zo te zijn dat negatieve dingen dieper op ons in hakken dan positieve dingen. Maar als we er van uit proberen te gaan dat we goed willen doen, kunnen we kritiek ook als iets positiefs gaan zien, dan wordt alle kritiek opbouwend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat heeft te maken met jezelf. niet met degene die jouw prijst of bekritiseert. het glas in half vol of half leeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel mensen hebben een negatief zelfbeeld en kritiek bevestigt dit.
Zelf beschouw ik kritiek als een gratis advies.
Van complimentjes kun je verlegen raken, maar ze geven een fijn gevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als complimenten blijven hangen,
dan blijven ze hangen..... ik denk dus dat het met ZELF vertrouwen te maken heeft.
Vergeet ajb kritiek, want dat heeft alleen maar met die zg ander te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien omdat er tegenwoordig alleen nog maar kritiek gegeven wordt....
Het schijnt wel zo moeilijk te zijn...om iemand een compliment te maken...vooral als die iets goed kan.
OF een antwoord ergens op weet....
Dat kom ik zelden tegen. Zo vermoeiend.
Het zegt namelijk ook wel wat, over diegene die kritiek geeft. Als iemand erg negatief is van huisuit...dan is er weinig goed...Dus krijg je sneller en misschien zelfs alleen nog maar kritiek op alles wat je zegt of doet.
Dat wil nog niet zeggen...dat het ook zo is. Of de kritiek klopt. Vaak is het meer kritiek geven omdat ze opgefokt zijn door iets anders wat niets met jou te maken hoeft te hebben. Uitzonderingen daargelaten uiteraard.
Heel wat mensen, hebben zulke lange tenen...dat als ze de hoek om komen...zie je eerst die tenen en een kwartier later, de voet. Verschrikkelijk gewoon.
Een pluim voor alle mensen, die wel complimenten kunnen geven, ook al krijgen ze er zelden zelf 1.
Groetjes.