Zijn er ecnomische, financiele verschillen tussen een een gewone scheiding en een van tafel en bed?

Naar mijn weten niet maar twijfel hierover.
Klopt het dus dat je zakelijk financieel/economisch gezien net zo goed gewoon kunt scheiden als men dat echt wil?
De procedure van beide scheidingen zou hetzelfde zijn en de gevolgen ook.
Goed na scheiding van tafel en bed wordt in gem van goederen omgezet in huwelijkse voorwaarden en bij een normale scheiding zijn er geen huwelijkse voorwaarden dus lijkt me net zo effectief als dit gewenst is, evenals dat echtliederen na beide soort scheiding bv ieder een eigen vermogen hebben.

Dus wat is economisch dan het nut van een scheiding van tafel en bed wat niet bij een normale scheiding kan?
En waarom zou een normale scheiding evt niet kunnen financieel en een scheiding van tafel en bed wel?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Je kunt bijvoorbeeld nog niet hertrouwen.

Antwoorden (1)

Financiële en fiscale redenen
• Ook al wonen jullie apart, dan blijven jullie toch fiscaal partner, zolang jullie
zijn getrouwd. Door een scheiding van tafel en bed komt daar een eind aan.
Dat kan behoorlijke fiscale voordelen opleveren, terwijl jullie toch getrouwd
blijven. Bijvoorbeeld wat betreft de heffingskortingen, zoals de alleenstaande
ouderkorting.
• Pensioenrechten kunnen nu al worden verdeeld. Maar ook kunnen 'op naam
staande' lijfrente polissen worden verdeeld, zonder fiscale gevolgen.
• Een overwaarde in 1 van de woningen kan worden verdeeld door een extra
hypotheek te nemen, waarvan de hypotheekrente aftrekbaar is, als de
uitbetaling van de helft van die overwaarde niet op andere wijze beschikbaar
is.
• Maar soms gaat men ook scheiden van tafel en bed, terwijl men gewoon blijft
samenwonen. Bijvoorbeeld om er voor te zorgen dat schulden die door één
van hen zal worden gemaakt (bijvoorbeeld omdat er een eigen bedrijf wordt
opgestart) niet op de ander zijn te verhalen. Door een scheiding van tafel en
bed komen jullie financieel namelijk volkomen los van elkaar te staan.
Scheiden van tafel en bed is gratis, terwijl er aan scheiden een behoorlijk prijskaartje hangt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Heb toch nog een vraag nav je antwoord, namelijk of de fiscale voordelen en/of veranderingen bij een scheiding van tafel tafel en bed dan niet ook gewoon na een normale scheiding plaatsvinden (behalve het prijskaartje van de scheiding zelf dan)? Ik kan dit nergens duidelijk op diverse sites
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ook voor een formele scheiding van tafel en bed moeten de gehuwden naar de rechter en hebben een advocaat nodig.
Formeel scheiden van tafel en bed is niet hetzelfde als twee gehuwden die apart gaan wonen.
http://www.echtscheiding-wijzer.nl/scheiding-van-tafel-en-bed.html