Mag een woonstichting een aanstaand vader uitzetten?

Een goede kennis van de familie dreigt zijn woning uitgezet te worden volgend jaar, want hij wordt onverwachts vader. De moeder woont (nog) onder een andere woonstichting en zit al ongeveer een half jaar in een procedure om onder dezelfde stichting als de vader te komen wonen. Deze ontwikkeling maakt het geheel veel complexer dan het al was.

De originele procedure was dat de moeder bij de vader in zou komen trekken als een stelletje. Nu bleek dat de moeder zwanger is, lijkt het erop dat ze niet bij de woonstichting kunnen blijven wonen begreep ik. Omdat ze beide een "verstandelijke beperking" hebben is het risico groot dat ze hun kindje kwijt raken indien ze zelfstandig wonen.

Nu is mijn vraag of een woonstichting om deze reden zomaar mensen mag uitzetten? Indien nee, welke stappen kan ik mijn kennis laten maken, zodat hij veilig kan blijven wonen?

8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Tussen de regels door lees ik allerlei bijzondere aspecten. Blijkbaar zijn zowel vader als moeder verstandelijk beperkt ( staan ze bv onder curatele of bewindvoering?), en is er geen sprake van een 'gewone' woning en een 'gewone' woningcorporatie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat deze bijzonder -juridisch en vooral ook etisch - ingewikkelde casus in handen ligt van de mensen die juridisch verantwoordelijk zijn voor deze (beide) mensen. Er zijn wel degelijk mogelijkheden voor hen om samen een een huishouding te voeren onder (voortdurende) begeleiding en hun kindje een zo goed mogelijke kans te geven. Maar het is kunst- en vliegwerk, kost bergen geld en een enorm netwerk om hen heen, en dan nog is het de vraag of het voor het kind de allerbeste keuze is. Want dat is nu nog de enige persoon waar het om draait natuurlijk. Maar persoonlijk - mijn mening - begrijp ik niet waarom er geen maatregelen zijn genomen om te voorkomen dat de dame in kwestie zwanger kon worden. Als één van mijn kinderen een verstandelijke beperking had, was ze voor haar twaalfde al aan de (prik)pil. We hebben toch tegenwoordig niet meer de illusie dat mensen met een verstandelijke beperking niet aan seks doen ? Degene die daar voor had moeten zorgen - wie dan ook - mag zich nu over dit gigantische probleem buigen. Al ben ik - wederom persoonlijk - in een dergelijk geval beslist geen tegenstander van zwangerschapsbeeindiging.
wilkers
8 jaar geleden
Marleen, uw reactie snap ik niet helemaal. Ik heb verstandelijk beperkt bewust tussen aanhalingstekens gezet, gezien ze eigenlijk prima functioneren. We leven hedendaags in een etikettenmaatschappij en zo worden mensen ook beoordeeld de dag van vandaag. Ik acht ze prima geschikt een kindje op te kunnen voeden samen, indien mogelijk met iemand die een oogje in het zeil houdt. Sterker nog, ze hebben ook al wel eens opgepast op de kinderen van vrienden. Verstandelijk beperkt en verstandelijk beperkt is lang niet altijd hetzelfde. Deze mensen staan met beide benen in de maatschappij, alleen door de vorm van begeleiding die ze destijds is gegeven, zit er een heel ander etiket op. Ik leef met ze mee en hoop ze een eerlijke en rechtvaardige oplossing te bieden. Een reactie als "dit had voorkomen moeten worden" vind ik dan ook een beetje onder de gordel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik begreep uit je vraag echter dat het om mensen ging die wel meer dan een beetje begeleiding nodig hadden om een zelfstandige beslissing te nemen. Vandaar dat ik geen antwoord heb, maar alleen een reactie gaf. Als het echter om normaal functionerende volwassenen gaat (een steuntje in dde rug kunnen we bijna allemaal wel gebruiken als ze kinderen krijgen ;) ) is het natuurlijk een heel ander soort vraag. En is vooral de vraag WAAROM ze vanwege het krijgen van een kind uitgezet kunnen worden uit hun huidige woning. Dat klinkt namelijk heel vreemd....blijkbaar hebben ze dan ooit, ergens om, terecht, onterecht of achterhaald, een etiket gekregen waar ze nu nooit meer vanaf kunnen komen. En ja, ik ben met je eens dat die etikettenmaatschappij niet deugt en veel ellende veroorzaakt. Het is dan ook een heel andere casus. Bij begeleid wonen in een instelling die niet is ingericht op kinderen, kan ik me daar echter WEL wat bij voorstellen. Vooral omdat dat vaak mensen betreft die dit soort beslissingen ook niet echt weloverwogen KUNNEN nemen (maar dat geld ook voor veel "normale" volwassenen). Vandaar mijn reactie. ALS iemand juridisch verantwoordelijk voor ze was, HAD die ook zijn verantwoordelijkheid moeten nemen.
wilkers
8 jaar geleden
Ik blijf het wel onverstandig vinden om zonder begeleiding te gaan wonen met een kindje, dat is waar mijn zorgen liggen. Ik wil dat het kindje het best terecht komt en ik ben van mening dat het kindje het best terecht komt als zowel moeder en kindje bij de vader in kunnen wonen.
tinus1969
8 jaar geleden
@wilkers, jes chrifjt dat 'jij ze prima in staat acht om een kindje op te voeden'. Maar -bot gezegd- jouw mening doet er niet zoveel toe. De vraag is, of de aanstaande ouders onder curatele of bewindvoering staan, of BJZ anderszins al in beeld is, en of er sprake is van normale zelfstandige woonruimte of van een vorm van begeleid wonen. Verder; gaat het om Nederland of België?
wilkers
8 jaar geleden
De vader valt onder curatele sinds zijn 18e. Hij probeert hier weer uit te komen. De moeder is wel "vrij".
Erna55
8 jaar geleden
Wat ik begrijp:
- zowel moeder als vader wonen in een instelling.
- ze zouden samen haan wonen bij een van de instellingen.
- daar krijgen ze dan begeleiding op het functioneren in het dagelijks leven. Wanneer er een baby geboren gaat worden, dan zal de begeleiding er anders uit gaan zien.
De verzorging en opvoeding van de baby zal intensief begeleid moeten worden.
Niet elke instelling is hierop ingericht. Ik snap dat het samenwonen zoals eerst in de planning zat, niet meer door zal kunnen haan.
Nu zal er een nieuwe oplossing gezocht moeten gaan worden voor de nieuwe situatie : begeleiding bij verzorging van de baby. Ik vind het logisch dat de " oude" afspraak niet meer door zal kunnen gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is ook de situatie zoals ik die meteen voor me zag bij de vraag, Erna ; twee samenwonende mensen begeleiden is één ding, maar als er een baby in huis is , dan praat je over bijna 24 uur per dag toezicht en heel veel aanvullende zorg. Dat is een volstrekt ander verhaal .
Het is ook het enige scenario waarbij het volstrekt logisch en aannemelijk is dat ze niet in de eerste situatie samen kunnen gaan wonen zoals gepland ; simpelweg omdat de instelling en de zorg er niet op gericht zijn.

Antwoorden (1)

Ja de woonstichting kan ook een aanstaande vader uitzetten indien hij zich niet aan de regels houdt die hij contractueel ondertekend heeft.

Welke regels er in dat contract staan kan je nagaan door ofwel het contract van die goede kennis er op na te lezen en ofwel bij de woonstichting na te vragen of alle contracten identiek zijn, en indien ja of jij daar als externe die wil helpen inzage kan van krijgen.

Nu wil ik je verder toch nog graag het volgende meegeven.

Ga er niet automatisch van uit dat het aanstaande vaderschap ook daadwerkelijk de reden van mogelijke uitzetting is.
Vaak zijn er andere redenen ter uitzetting dan de redenen die mensen in nauwe schoentjes aan anderen meegeven.

Mij lijkt een aanstaand vaderschap net een gegronde reden om iemand gehuisvest te houden als die zich verder, volgens de regels van het contract, behoorlijk gedraag.

Misschien dien je dat eerst eens uit te zoeken vooraleer je ergens voor schut staat als je wil opkomen voor deze kennis?

Hoe dan ook, veel Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Onder Nederlands recht klopt dit niet; er kan van alles in een huurcontract staan, maar opzeggen van de huur is (zolang de huur maar betaald wordt) is buitengewoon lastig.
Erna55
8 jaar geleden
Het lijkt erop dat de " woonstichting" waar de vraagsteller het over heeft, een instelling is.
Zie reacties op de vraag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties! Ik lees alles nog eens na,
als basis blijft het volgens mij echter op hetzelfde neerkomen, wie zich waar dan ook niet aan de voorwaarden of afspraken houdt die draagt daar de gevolgen van. Dat het in de praktijk niet altijd even evident is om ook daadwerkelijk gevolg te geven aan die woorden...
ja dat kan ik me heel goed inbeelden. Fijne dag nog allemaal!