Bestaan er in gebarentaal voor doven ook verschillende talen of kunnen doven over de hele wereld elkaar "verstaan"?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De internationale index van talen onderscheidt 121 gebarentalen van dovengemeenschappen.

Veel landen of regio's kennen hun eigen gebarentaal, die los staat van de gesproken taal van de horende mensen. Voorbeelden van landelijke gebarentalen zijn NGT (Nederlandse Gebarentaal), VGT (Vlaamse Gebarentaal) en ASL (American Sign Language). Daarnaast kunnen er ook regionale varianten bestaan, die vergelijkbaar zijn met gesproken dialecten.

Omdat gebarentaal geen kunsttaal als Esperanto is, bestaat er niet één universele gebarentaal. Al bestaan er met Gestuno en Signuno wel pogingen die te ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Gebarentaal, iemand die in India woont begrijpt de gebaren van iemand uit Nederland niet (sommige symbolen komen overeen, maar de rest niet).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn inderdaad meerdere talen en dialecten, die per land kunnen verschillen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zelfs Nederlands en Vlaams verschilt van elkaar (hoewel dat verschil naar het schijnt niet heel groot is). Dus ja, er zijn verschillende gebarentalen.