hoeveel verdient een docent op een middelbare school per uur?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
30.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wat is het verschil?

Antwoorden (1)

Voor salarisberekening per uur deel je het salaris door het aantal werkuren. Een docent maakt meer werkuren dan de tijd die hij voor de klas staat.

Het startsalaris van een fulltime leraar Lb 1 is ongeveer 2500 euro per maand.
Het salaris van een fulltime leraar LD met maximaal ervaring kan oplopen tot rond 5000 euro per maand.

Dus afhankelijk van je bevoegdheid ( LBO - VWO ) en je ervaring krijg je een bepaalde trede van een bepaalde salarisschaal .
In de bron zijn de salarisschalen te zien.
Bij de werkuren van een leraar worden lesvoorbereiding, schoolorganisatie, nakijkwerk en lesuren gerekend.

CAO over lesuren.
In de cao is een berekening opgenomen die er in theorie toe kan leiden dat een docent op een maximum van 23 lessen uitkomt. In het rekenvoorbeeld wordt uitgegaan van de theoretische situatie dat de lessen worden verspreid over alle 37,8 onderwijsweken en het maximale aantal lesuren op jaarbasis 750 uur is. Dit gaat er dus vanuit dat de school, anders dan in de praktijk vaak het geval is, geen andere onderwijsactiviteiten (zoals bijv. toets-, werk-, projectweken) organiseert binnen die 37,8 onderwijsweken. De maximale lestijd komt in het rekenvoorbeeld dus uit op 23,8 lessen van 50 minuten per week.

Per lesuur :
Om gemakkelijk te rekenen:
De beginnend leraar krijgt 2500 per maand.
Daarvoor geeft hij 23.8 lessen per week.
Grof afgrond is dat 25 euro per uur. ( want 100 euro per les per maand, dus 25 euro per lesuur per week )