Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welk land staat qua cultuur, religie e.d. het meest 'haaks' op dat van Nederland? Waar botsen we het meest mee...?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (9)

Suriname. De mensen zijn vrolijk, luchtig, laid back en niet zo ernstig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Lijkt me niet echt juist. Ik denk dat de vragensteller meer bedoelt welke algemeen erkende normen en waarden van NL botsen met die van een ander land.
Zo botst ons zelfbeschikkingsrecht met de 'eerwraak' traditie die andere landen aanhangen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zo kun je de vraag ook opvatten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hoe vat jij em op dan?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou dat toch geen "botsen" willen noemen.
Het is eerder een vorm van jaloezie misschien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
maar daar botsen we toch niet mee? Kan me niet voorstellen.
Midden-Oostencultuur. De religies in dit gebied worden beleefd vanuit een macho-mannencultuur. Dat is ook waarom de Islam zo bedreigend wordt ervaren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
We botsen het meest met België op cultuurgebied. Nederlanders zijn bv heel uitgesproken, Belgen erg timide.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens Geert Hofstede worden culturele verschillen tussen landen gemeten aan de hand van 5 critera.
-machtsafstand
-individualisme
-masculiniteit
-termijngerichtheid
-onzekerheidsvermijding

Op zijn website toont hij zijn resultaten van onderzoeken naar deze verschillen tussen landen. Ik ga niet al de resultaten doorspitten en vergelijken, maar deze site zal je vraag zeker kunnen beantwoorden

http://www.geert-hofstede.com/
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De rechtsspraak van Amerika.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
jazeker! zo n geciviliseerd land is het daar ook niet, als je kijkt hoe ze met hun armen omgaan.
noord korea wij zijn totaal niet communistisch
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jemen lijkt me wel een kandidaat...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Landen waar de sharia wordt toegepast, dat is de islamitische wet of de wet van God.
Het islamitisch recht is geen recht in westerse zin. Er is geen sprake van wetboeken die bedoeld zijn om conflicten te voorkomen en, in het uiterste geval, te beslechten. Een belangrijk probleem bij de bespreking van het begrip sharia is dat de islamitische wereld geen eenstemmig leergezag kent, waardoor er vele, soms sterk uiteenlopende versies van het begrip sharia bestaan.

Over het algemeen komt dat stelsel bij ons nogal ondoorzichtig en zeker niet democratisch over. Het Europese Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg merkte in een arrest van 13 februari 2003 over de rechtmatigheid van een verbod voor de Turks-islamitische Refah partij op "dat de sharia niet verenigbaar is met de fundamentele principes van de democratie".

Dus de landen waar we qua cultuur, religie e.d. het meest mee botsen zijn:
Afghanistan, Iran, Jemen, Jordanië, Saoedi-Arabië, de Indonesische autonome provincie Atjeh.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De landen waar de tot nu toe geldende waarden in Nederland, niet omarmd worden.
Zoals, gelijkberechtiging van mannen en vrouwen, vrijheid van meningsuiting, vrijheid van godsdienst. het :gij zult niet doden. verbod op kinderarbeid.

Tsja en dan weet je wel waar je niet moet zijn,
Ik hoef niet naar Arabische landen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing