Is werken gezond?

Dat vraag ik me af. Daarbij denk ik aan beroepen die je lichaam zwaar belasten, of waarbij je stressbestendig moet zijn, omdat je een lastige werkgever hebt of je ligt continue met je collega's in de clinch. Daarnaast moet je altijd vroeg opstaan. Sommige mensen hebben er geen problemen mee, maar anderen weer wel. Die gapen de hele dag op het werk of hebben last van concentratieverlies. Men moet werken om zich van levensonderhoud te voorzien, maar stel als het niet hoefde omdat je bijv. een grote erfenis hebt gekregen of een grote prijs gewonnen in de loterij, zou dat niet ook gezonder zijn, omdat je dan bijv. klusjes kan gaan doen bij iemand of iemand anders meehelpen, omdat je dan zelf kan bepalen wanneer, hoe laat en hoe lang je dan werkt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Het ritme dat werken geeft is gezond.
De meeste mensen kunnen uit zichzelf dat ritme niet opbrengen, gaan niet als ze even geen zin hebben, terwijl het juist dan doorzetten en wel gaan vaak een erg goed gevoel geeft. Het haalt je uit het 'geen zin' gevoel.

Als je opziet tegen naar je werk gaan is het niet gezond, dan kun je beter ander werk zoeken of iets aan je houding veranderen. Het zijn immers niet alleen de omstandigheden die maken hoe je je voelt. Je houding is ook van invloed.
Maar er kunnen altijd situaties zijn die domweg ongezond zijn, werk dat niet bij je past. Of dat nou kracht, stressbestendigheid of flexibiliteit betreft maakt niet zoveel uit.

In principe is een plek in de maatschappij hebben gezond, het gevoel hebben dat je je steentje bijdraagt, waardering voelen voor wat je doet en last but not least de sociale contacten die je met je werk hebt.

Ik ben sinds ik werk veel gelukkiger, dat kunnen velen uit mijn omgeving beamen. Maar ik heb dan ook wel een plek gevonden waar ik me thuis voel. En ik denk dat er voor iedereen wel een goede plek te vinden is, zolang je maar voor ogen houdt dat een goede plek waar je je thuis voelt belangrijker is dan hoeveel je verdient.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja, als je het niet overdrijft is werken goed voor de mens. Dus je werkt om te leven en niet leven om te werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan werken is nog nooit iemand doodgegegaan zei mijn moeder vroeger altijd.
Toen ik 10 jaar was moest ik al naar de buren om daar op de boerderij en tuinderij te helpen.
Maar het ligt er wel aan wat voor werk je tegenwoordig hebt,en of je veel in de buitenlucht werkt.
Ik heb geluk dat ik 80% van de dag ook buiten kan zijn.
Een hele dag tussen 4 muren,zou niks voor mij zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, er is nog nooit iemand aan doodgegaan nee, maar ik wil cker niet de eerste zijn ;p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat er ontzettend veel mensen zijn gestorven aan werken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, bijv. mijnen die instorten of weet ik het. Maar dat is aan het gevaar van het beroep, niet aan het harde werken :p
werk is gezond,
als volwassene, ga je meestal niet naar school, en veel volwassenen zitten niet bij een vereniging, dus de meeste mensen hebben niet veel 'vrienden'.
als je dan gaat werken, is dat een goed iets om vrienden te maken.
en ik denk dat je anders thuis ook niet heel veel zou kunnen doen.

maar als je te veel werk, zou je een burn-out en dat soort dingen kunnen krijgen, en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.

en als je zwaar lichamelijk werk doet, is dat ook niet altijd goed voor je. sommigen kunnen daar minder goed tegen als anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Werken kan zeker ongezond zijn. Teveel stress; lange dagen waardoor je weinig tijd hebt om gezond te eten, te sporten en te ontspannen; de hele dag achter een bureau zitten ipv te bewegen; of juist werk dat zo zwaar is dat je lichaam snel slijt.

Aan de andere kant kan het ook gezond zijn, omdat het je in beweging houdt (letterlijk en figuurlijk), je een ritme geeft, contact met collega's, mensen die werkloos thuiszitten raken ook snel overspannen of depressief, als er geen noodzaak is om op tijd te gaan slapen en op tijd op te staan, vervallen sommige mensen snel in een hangerig leven dat niet echt vervulling geeft.
En het zorgt dat je geld hebt, waardoor je kan eten, gezond kan eten, niet buiten hoeft te slapen, doktersrekeningen kan betalen.

Ik denk dat het aan de persoon ligt of moeten werken gezonder of ongezonder is dan niet hoeven werken. De een valt zonder werk in een gat, de ander voelt zich vrij en gaat uit zichzelf vrijwilligerswerk of klusjes doen, of dingen waar hij/zij gelukkig van wordt.
Maar ik denk dat minder te hoeven werken dan 40 uur per week, voor veel mensen een verbetering in hun gezondheid zou opleveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Werken kan zeker ongezond zijn. Teveel stress; lange dagen waardoor je weinig tijd hebt om gezond te eten, te sporten en te ontspannen; de hele dag achter een bureau zitten ipv te bewegen; of juist werk dat zo zwaar is dat je lichaam snel slijt. De meeste items die je noemt hebben niets met werk te maken, maar vooral met de levensstijl van een persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze kenmerken kunnen allemaal betrekking hebben op een baan. Niet iedereen kan kiezen voor een leuke baan met weinig uren zodat ze nog veel tijd voor zichzelf hebben, of een baan die niet fysiek zwaar of juist fysiek te eentonig (stilzitten) is! Maar iets als stress ligt inderdaad niet alleen aan de baan, maar heeft ook te maken met iemands karakter.
Werken is heel gezond!
Het geeft je een doel en afleiding..
Zonder werk zou ik het niet kunnen redden!
Dan zou ik in ieder geval mensen gratis gaan helpen!
Nee voor mij zou niet werken heel ongezond zijn..
Zou dan heel ongelukkig worden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ervaar werken als gezond. Het is ook maar net hoe je werkomstandigheden zijn.
Als de werksfeer ontspannen is en je kunt je goed ontplooien, en je krijgt daar ook de ruimte voor, en je hebt bovendien ook leuke collega"s, dan is werken gezond voor je.
Ik ga altijd met plezier naar het werk, en ben inmiddels al helemaal vergroeid met de firma.
Ook als ik een grote prijs in de loterij zou winnen, blijf ik doorwerken.
Wel zou ik met het gewonnen geld een heleboel goeds gaan doen, want het is zo fijn om te geven, en andere mensen die het nodig hebben een plezier ermee te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, ik denk dat werken wel gezond is, doseren is belangrijk. Ik denk namelijk dat niet-werken ook ongezond is; dan ga je namelijk op alles letten en je eraan ergeren waardoor ook stress e.d. ontstaat ;)