Als ik als vrijwilligerswerk wil doen als vriendendienst, welke minimum leeftijd moet ik hebben?

Ik wil in mijn vrije tijd graag als vrijwilliger mensen bezoeken die zich eenzaam voelen, alleen weet ik niet hoe oud je moet zijn hiervoor, gezien ik me kan voorstellen dat een jongere alleen op pad sturen naar een wildvreemde enigszins krom klinkt. Ik woon in regio Den Haag.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Je wilt zelf vrijwilligerswerk doen. En daarna heb je het over op pad sturen, hetgeen dus iemand anders doet.
Hoe moet ik dat rijmen?
Ivana
9 jaar geleden
Ga naar een bejaardenhuis bij jou in de buurt en vraag wie van de ouwetjes nooit bezoek krijgt. Zij zullen dan wel zeggen wie je het meest plezier met een bezoekje kan doen. Maar.... daar moet dan wel een zekere regelmaat in zitten, want eenzame mensen moeten iets hebben om naar uit te kijken. Ik heb dit jarenlang gedaan toen mijn eigen moeder in een bejaardenhuis was gestorven. Er waren zoveel mensen alleen, die nooit bezoek kregen. Ik heb er toe iemand uitgezocht die ik 14 jaar lang iedere tweede week een bezoek bracht.
Goed voornemen!!! Doen.

Het beste antwoord

Er zijn twee manieren om vrijwilligerswerk te doen.
- Totaal eigen initiatief : dan bepaal je zelf wat je doet en bij wie. ( zoals al in een eerder correct antwoord is gezegd ) je kunt in je eigen straat of buurt iemand bezoeken.
- Via een instelling : dan geef je je op bij " buurthulp" of andere instelling. Zij geven je een cursus en ondersteunen je bij het vrijwilligerswerk. Wanneer je het zo wilt doen moet je minimaal 18 jaar zijn .
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor het bezoeken van mensen is volgens mij geen minimumleeftijd.
Gewoon aanbellen, lijkt me.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor vrijwilligerswerk gelden dezelfde regels als voor betaalde arbeid. Dit mag vanaf 13 jaar. Maar als je jonger bent en niet aangesloten bij een thuishulporganisatie, zal er niemand zijn die je tegenhoudt, als je een praatje wil maken en nieuwe mensen wil ontmoeten. Wel moeten je ouders je toestemming geven, als je zo jong begint met vrijwilligerswerk.
http://vrijwilligerswerk.nl/?content=/78
http://www.fnvjong.nl/rechten-plichten/werktijden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mensen, het gaat me niet om het bezoeken, ik snap ook wel dat ik gewoon kan aanbellen bij mensen, maar 9/10 keer zal ik dan iemand aantreffen die geen hulp wilt. Ik wil mensen helpen, ik doe dit niet voor mijzelf. En crea, bedankt voor het geven van een nuttig antwoord.