Omdat de meeste mensen nog steeds erg slecht kunnen omgaan met dood zijn.
Hij is dood klinkt zo banaal, alsof je het over je kamerplant hebt.
Dus zeggen we liever hij is overleden.
Ook hoor je wel eens hij is heen gegaan in vrede.
Of hij is 'over' gegaan, heeft ons verlaten, is bij de Heer, is niet meer onder ons.
Allemaal uitdrukkingen om het woordje dood maar niet te hoeven gebruiken.
Dat hoort volgens onze normen bij dieren en planten.
Een erg ziek huisdier , dat niet meer is te redden krijgt een ' spuitje' .
Ook een mens kan dat krijgen, maar ook dan met totaal andere bewoordingen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo is het Ed. ik stel voor dat alle mensen vanaf de middelbare school her introductie in krijgen.

Andere antwoorden (1)

"Overleden" klinkt wat respectvoller dan "Dood".
Ook bij dierbare dieren wordt "overleden" gebruikt.

Toegevoegd na 1 uur:
Etymologie overlijden:
Gevormd uit → over en → lijden in de algemene Middelnederlandse betekenis ‘gaan’. Mnl. overliden was net als nnl. overgaan een algemeen woord met vele betekenissen en betekenisnuances. Nnl. (overdrachtelijk en eufemistisch) overgaan naar een andere wereld ‘sterven’ is hetzelfde als mnl. overliden.

De etymologie van dood heeft een veel hardere context.
Vandaar ook de uitdrukking "morsdood".
SimonV
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik wil je graag geloven maar heb je een bron?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben van mening dat SimomV een antwoord geeft vanuit zijn parate kennis. Dit in tegenstelling tot diegenen die over Google kennis beschikken en van daaruit antwoorden.. +1
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
mee eens
Erna55
9 jaar geleden
+ dus