is er ooit een rechtzaak geweest waarbij iemand een mens bewust doodde tot redding van andere (1 of meer) mensen?

In het zogenaamde lorry experiment wordt aan testpersonen het hypothetische geval voorgelegd wat ze zouden doen om iemand van de doodte redden. Maar zijn er ergens ter wereld werkelijke zaken voorgekomen?

9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Kan je het "lorry experiment" nog even uitleggen? Via Google vind ik niet snel een duidelijke uitleg.
erotisi
9 jaar geleden
Het Lorry experiment is eigenlijk een gedachte experiment. Dat gaat ongeveer alsvolgt: Een lorry is een zware treinwagon die op je afkomt maar die niet door jou te stoppen is maar als je een zwaardere man er tegen aan duwt zullen de mensen die verderop aan het werken zijn worden bespaard van een naderen treinwagon. Of dit exact het gedachte experiment is weet ik even niet maar het gaat om het principe van iemand opofferen om anderen te sparen. In dit geval gaat het dan om een onschuldig slachtoffer dat wordt opgeofferd itt. de uitspraak van Erna.
Het dichtstbij komt misschien nog de de daad van de Hogepriester Kajefas die Jezus bewust doodde om meerdere te redden. Maar deze heb ik dus al; al is het niet echt een rechtzaak geworden?!
Antoni
9 jaar geleden
Ja, dan bedoel je toch het experiment dat ik al dacht. Dank voor de uitleg! "Noodweer", zoals genoemd in de antwoorden van AlphaLimaSierra en Erna55, heeft daar dus, naar mijn idee, niets mee te maken.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Idd het idee lijkt hetzelfde, maar toch niet. Want zoals Erotisi het uitlegt dood je dus een onschuldige bijstander om andere mensen te redden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Officieel heet het: Het trolleyprobleem (Engels: Trolley problem).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Trolleyprobleem Uit een recent onderzoek blijkt dat maar liefst 90% van de mensen in staat zou zijn om iemand te doden. Het goede nieuws is dat ze dit pas in een extreem geval doen, namelijk als ze een groep van meerdere mensen kunnen redden door 1 individu op te offeren. De vraag of je iemand zou kunnen opofferen om anderen te redden is al eerder onderzocht, maar dit was de eerste keer dat het werd onderzocht in een virtuele wereld. http://www.welingelichtekringen.nl/wetenschap/34382/zou-jij-1-persoon-doden-om-er-meerdere-te-redden.html Deze onderzoeken werden meestal gedaan via het stellen van vragen en voorbeelden volgens de Socratische methode. Marcel van Dam leidde vroeger zo'n programma op de televisie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is een vervolg geweest op deze experimenten:
In deel twee eindigt het experiment met de vraag: Haal je de hendel over, waardoor er een groep omkomt, maar waarbij je zelf overleeft? Actueler is:
Hoeveel mensen gooi je uit de reddingboot om zelf te overleven.

Antwoorden (2)

Ik ken het lorry experiment niet en kwam over een dergelijk experiment, zoals jij die beschrijft, ook niks tegen bij google.

Uiteraard zijn er wel rechtzaken geweest, over het doden van iemand, ter bescherming van de persoon zelf, of een ander. In sommige gevallen kon er aansprak gemaakt worden op een strafuitsluitingsgrond als noodweer.

Toegevoegd na 2 minuten:
Artikel 41 Wetboek van Strafrecht

Niet strafbaar is hij die een feit begaat, geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding.
Niet strafbaar is de overschrijding van de grenzen van noodzakelijke verdediging, indien zij het onmiddellijk gevolg is geweest van een hevige gemoedsbeweging, door de aanranding veroorzaakt.
AlphaLimaSierra
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
In de reacties op de vraag is te lezen dat noodweer niets te maken heeft met het lorry experiment. Misschien weet je een ander, beter antwoord, nu, met de extra uitleg van erotisi in zijn eerste reactie bij zijn vraag?
Dat gebeurt regelmatig. Een daarvan heeft de pers gehaald: Bergse broedermoord.

_________________________Uit http://www.omroepbrabant.nl/?news/168282972/Geen+straf+geëist+voor+Bergse+broedermoord.aspx___________

Geen straf geëist voor 'Bergse broedermoord'

BERGEN OP ZOOM - Justitie wil niet dat twee broers vervolgd worden voor de dood van hun jongere broer in Bergen op Zoom. Tijdens een worsteling februari vorig jaar in het huis van de twee broers kwam de jongste broer om het leven. Omdat op dat moment de emoties zo hoog opliepen en de broers hun moeder verdedigden vindt justitie dat de twee niet vervolgd moeten worden. Er was sprake van noodweer.

De rechtbank kan zich vinden in vrijspraak voor broer Marco, maar wil nog verder onderzoek doen naar broer Ad. Over twee weken doet de rechter uitspraak.

Worsteling
Peter, de jongste broer, was die avond dronken en bedreigde hun moeder, gooide sleutels naar haar en pakte en dreigde met een schilderij. De twee broers, Marco en Ad, grepen Peter en legden hem op de grond. Ad ging op zijn benen zitten en Marco had hem in een wurggreep. Uiteindelijk overleed Peter door verstikking. De hele worsteling duurde ongeveer een kwartier.

'Ik maak hem af'
Tijdens de rechtszaak benadrukte het tweetal dat hun broer dronken en gevaarlijk was. Bij de worsteling die ontstond is er gestoken met een pijlpunt. Een van de broers belde met 112 en zei 'kom maar snel, ik maak hem ter plekke af'. De jongste broer zou de boel al twaalf jaar geterroriseerd hebben.
__________________________________
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
In de reacties op de vraag is te lezen dat noodweer niets te maken heeft met het lorry experiment. Misschien weet je een ander, beter antwoord, nu, met de extra uitleg van erotisi in zijn eerste reactie bij zijn vraag?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
neen, dit antwoord heeft niets te maken met het Trolley experiment