Hoelang zal het duren denken jullie dat niemand meer de weg weet te vinden zonder TOM-TOM?

Even een uitleg, waar ik woon is jaren geleden de straatnaam veranderd, het is een lange straat en het eerste stuk heette vroeger Postweg en het tweede stuk heette Anholt.
Al sinds een paar jaar heet de hele straat Anholt, de meeste tom-toms geven het nog steeds verkeerd aan.
Nu hebben we een bedrijf, we hebben een huisnr. en als ik klanten of bezoek een mail stuur met een route-kaartje en erbij zet 2de huis Links, rijden 9 van de 10 mensen eerst ons huis voorbij omdat de tom-tom zegt dat daar Anholt begint, terwijl ze direkt aan het begin het bord Anholt hebben kunnen lezen. Dus ondanks alles rijden ze blindelings op de tom-tom, zien geen borden meer en lezen de aanwijzingen niet.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ze draaien altijd bij het 4de huis waar vroeger de Anholt begon.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tegenwoordig is het kunnen rijden op navigatie zelfs onderdeel van het rijexamen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wist ik niet, weer wat geleerd, dankjewel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe lang zou het duren voordat de wegwijzer er niet meer zijn door de tomtom?

Het beste antwoord

In die tijd zitten we al bijna, als internationaal chauffeur zie ik zo goed als iedereen met navigatie rijden, ik zelf nu ook. Maar als ik ze mij naar Finland, Zweden, Spanje of welk land dan ook sturen, dan kom ik er ook zonder navigatie, ik moest 25 jaar geleden ook met wegenkaarten, vragen en een info bord op de plaats van bestemming komen, ik moet eerlijk bekennen dat het heel makkelijk is, ook voor mijn planning vwb de verwachte aankomst tijd. Ik ken verhalen van nationale chauffeurs die in paniek de planning bellen omdat de navigatie niet meer werkt, die kunnen nu al niet meer zonder navigatie naar Tilburg rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

niemand? nooit!
Veel werkgevers in de transport/taxi sector zijn inmiddels een offensief begonnen tegen de tomtom omdat de chauffeurs die zo'n ding gebruiken zonder na te denken de instructies opvolgen met veel omrijden tot gevolg. Met een tomtom kom je er wel maar zeker niet vi de meest economische route.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel lang. Mensen zullen altijd de weg wel blijven weten, de navigatie maakt het alleen gemakkelijker, net als het stratenboek dat vroeger deed. In jouw situatie zullen je klanten uiteindelijk je zaak wel vinden,ondanks andere berichten van de navigatie

Toegevoegd na 17 uur:
Overigens zie ik de laatste tijd steeds vaker het bord aan de zijkant van de snelweg:" NAVIGATIE UIT" Omdat je de borden moet volgen ivm een omleiding. Ik kijk trouwens toch altijd wel op de borden om te zien of mijn ogen en de borden me hetzelfde laten geloven als mijn tom tom. Als ik dicht bij de bestemming ben vertrouw ik overigens wel weer op de navigatie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, de toekomst voorspellen kan ik niet.
Afgelopen zomer waren er veel verhalen van de ANWB alarmcentrale, dat mensen wel belden om hulp, maar niet konden vertellen waar ze zich precies bevonden....."want ze hadden gewoon de tomtom gevolgd". Serieus en ernstig.

Als ik vertel dat ik de tomtom niet aan wil op vakantie, omdat ik heel goed kan kaartlezen - zelfs als vrouw - en dat ik dan niks meer te doen hebt naast de chauffeur, kijkt men mij meewarig aan.

Ik bepaald de route, ik zeg waar linksaf en waar rechtsaf.
Niet een apparaatje.

We hebben wel zo'n ding. Want onomstotelijk is het een superhandig apparaat. Als we een bestemming hebben, dan vinden we met hulp van dat ding die bestemming veel makkelijker.

Helaas is het ook nog zo dat je regelmatig je routekaarten moet verversen. En dat is wat jouw klanten en bezoekers dus niet op tijd doen. Ik ook niet.
Moet ik eens naar kijken, voor de zomer........

Misschien vinden we op een gegeven moment een middenweg.
Ik zou absoluut de kaart van mijn eigen stad niet willen missen.

Trouwens: kaartlezen zou een vak - of een onderdeel daarvan - op scholen moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja leuk he, ik ga ook altijd de kaart lezen als manlief rijd, het is gewoon heel leuk om te volgen waar je precies zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kaartlezen is een onderdeel van Aardrijkskunde. Kinderen leren op de basisschool en in de brugklas hoe ze een atlas moeten gebruiken en de kaart af moeten lezen. Gelukkig...
als het goed is zijn topografen en planologen meer accuraat dan een tom tom... en die blijven er nog wel een tijdje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hoop ik, want een kaart bekijken blijft leuk.
Ik gebruik hem zelf ook,en het is verdomde handig.
Maar inderdaad je gaat en hoeft minder op te letten.
Maar zonder navigatie red ik me ook,die heb ik pas 1,5 jaar en voor die tijd zat ik ook veel op de weg.
En als je iemand hebt die je de weg goed uitlegd,dan kom je er ook.
Maar als je geen navigatie hebt ga je veel meer op herkenningspunten letten,vooral in de steden.
En s,avonds als het donker is in nieuwbouw wijken dan is het toch een gemaak zo,n ding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja mee eens, de nieuwbouw is soms moeilijk in en uit komen.
Volgens mij gaat dat nooit gebeuren. De TomTom is eigenlijk voor het gemak en als je hem altijd hebt aanstaan, let je daar gewoon op. Maar als je hem uit laat, ga je toch weer over op je eigen kennis.
Als ik vanuit het oosten naar bv. A'dam of Berlijn moet, heb ik die TomTom niet nodig, ik zet hem alleen pas aan voor het laatste stukje, zodat ik geen tijd hoef te verliezen met onnodig zoeken. Als ik er eenmaal ben geweest, weet ik het de volgende keer wel uit mijn hooft. Denk dat dit voor veel mensen hetzelfde is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat mensen steeds meer op de Tomtom gaan vertrouwen en steeds minder op hun eigen geografische kennis. Zo is het ook gegaan met de tijd, voordat we horloges hadden, wisten we misschien wel niet hoe laat het exact was, maar hadden we wel een goed idee van het moment van de dag. Zo is het ook gegaan met het handgeschreven woord, wie schrijft er vandaag de dag nog een mooie brief?

Ik denk dat het steeds minder belangrijk wordt wáár je bent (de meest gestelde vraag door de mobiel) en steeds belangrijker hoe veel tijd je verwijderd bent van je doel. Dus niet meer 'Waar ben je?' maar 'Ben je er bijna?'

De Tomtom is een heel handig ding, zeker als je alleen in de auto zit en voor het eerst naar een bestemming moet. Ik denk dat de Tomtom voor een heleboel mensen ook bijdraagt aan hun veiligheidsgevoel (het is een beetje eng om ergens naar toe te gaan waar je de weg niet kent en van een routeblaadje lezen achter het stuur is niet al te veilig) en hun vrijheidsgevoel (ze durven nu overal heen te rijden).

Voor de Geo-nerds onder ons: Location based services gaan steeds minder om het plaatje en steeds meer om de informatie. GIS gaat van kaartjesmaakmachine naar analysetool voor managementinformatie en Geoservices vis je op uit de cloud.

Geef het 75 jaar en niemand leest meer kaart, alleen een paar hobbyisten. Dezelfde nerds die nu nog wel eens een zonnewijzer raadplegen of een brief met de hand schrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Stippel,ik mis het rekenmachientje in je antwoord! Er zijn tegenwoordig al hele volksstammen die geen 13 x13 kunnen uitrekenen,zonder dat ze daar een rekenmachientje bij gebruiken. Ik vrees,dat het met het navigatieapparatuur dezelfde kant op gaat.
In mijn geval zal het lang duren. Ik heb niet zo'n praatmiep nodig, ik vertrouw op mijn eigen geografische kennis, gecombineerd met een geschreven routebeschrijving op detailniveau die ik altijd vraag als ik naar mensen toe moet.

Mijn zusje bijvoorbeeld weet zonder navigatie al niet eens meer hoe ze van Amersfoort naar Enschede moet als de A1 eens is afgesloten. Ik moet er niet aan denken dat ik zo afhankelijk te zijn van een electrisch apparaat dat uit kan vallen.
Ik moet zeggen dat ik dan ook wel de enige ben in mijn kennissenkring die nog niet zo'n ding heeft, maar als we met zijn allen op pad gaan, kom ik vaak als eerste aan, omdat mijn papiertje niet eerst aangezet hoeft te worden en ingesteld op een adres. Ik kan direct wegrijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet zolang vrees ik. Ik gebruik altijd de tomtom, maar niet voordat ik mij terdege heb voorbereid door eerst op de kaart te kijken waar ik moet wezen.
De tomtom is alleen een hulpmiddel, met soms kuren.
Zo reed ik onlangs op een snelweg, toen dat ding zei linksaf slaan, linksaf over de vangrail zeker?
Hij was volledig de weg kwijt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nog geen tomtom. Als de A1 versperd is staat iedereen behalve enkelingen als ik op de alternatieve (bv n344) in de file.
Echter, met een GOEDE topografische detail kaart zijn er ook andere routes te vinden....routes waar de tom tom zelfs niet over piekert en waar je dan vrijwel alleen op zit om een file van 20 km te omzeilen.

Lijkt me een leuk spelletje voor kinder feestjes worden straks.....verstop iets en laat kinderen met een (schat)kaart en kompas de verstopte zaken vinden.

Wie zou nu trouwens nog positie kunnen bepalen met een sextant (breedte), zon en klok (gmt time)?