Is er een moment in de Nederlandsche wetspraak dat je verplicht wordt een advocaat oid MOET nemen of mag je altijd jezelf verdedigen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als een zaak bij de hoge raad dient gaat het niet meer over de feiten van de daad maar over de vorm ! Dus hoe de vorige rechters hebben geoordeeld en hoe ze dat motiveerde en ook hoe de aanklager en de politie bewijs hebben gebruikt verkregen en hebben gewogen enz . Ja daar moet je in princiep een advocaat voor hebben dus nodig en verplicht .

Antwoorden (1)

* Als je verdachte bent in een strafzaak, ben je niet verplicht een advocaat in te schakelen. Het is verstandig om dit wel te doen.
* Bij een civiele procedure (conflicten tussen burgers en organisaties onderling), lopend bij de kantonrechter, is een advocaat niet verplicht. Bij civiele procedures, lopend bij de rechtbank, het gerechtshof of de Hoge Raad is een advocaat WEL verplicht.