Er is een testament, moet dit dan bij de notaris opgevraagd worden na overlijden of mag de erfenis buiten het testament om geregeld worden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Had de overledene wel een testament en/of is er geen weduwe of weduwnaar, dan is een verklaring van erfrecht noodzakelijk, net als wanneer de overledene een eigen huis bezat. Ook de Belastingdienst vraagt er vaak om. In de praktijk gebeurt het vaak dat erfgenamen een testament aanvechten. Het behoort dan de rechter toe om zich over de geldigheid van het testament uit te spreken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De notaris is volgens mij verplicht om opening van zaken te geven,
want de laatste wil van de overledene moet uitgevoerd worden.
Als daarna onderling besloten wordt om het anders te doen,
dan kan dat gewoon in gezamenlijk overleg van de erven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
je bent verplicht om het bij de notaris te regelen aangezien je ook de bankrekeningen moet stop zetten.
dit kan alleen met een bewijs van overlijden die de notaris aan u overhandigt.
ronron1212
9 jaar geleden
de erfenis moet worden geregeld door de notaris als er een testament is.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@panteao
Je opmerking is juist, maar wat is de relatie tussen jouw reaktie en de gestelde vraag ?
Ik ben geen jurist, maar het lijkt me héééél onwaarschijnlijk dat dit mag. Wat zou het maken van een testament anders voor zin hebben?