Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Er is een testament, moet dit dan bij de notaris opgevraagd worden na overlijden of mag de erfenis buiten het testament om geregeld worden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
664

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Had de overledene wel een testament en/of is er geen weduwe of weduwnaar, dan is een verklaring van erfrecht noodzakelijk, net als wanneer de overledene een eigen huis bezat. Ook de Belastingdienst vraagt er vaak om. In de praktijk gebeurt het vaak dat erfgenamen een testament aanvechten. Het behoort dan de rechter toe om zich over de geldigheid van het testament uit te spreken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De notaris is volgens mij verplicht om opening van zaken te geven,
want de laatste wil van de overledene moet uitgevoerd worden.
Als daarna onderling besloten wordt om het anders te doen,
dan kan dat gewoon in gezamenlijk overleg van de erven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
je bent verplicht om het bij de notaris te regelen aangezien je ook de bankrekeningen moet stop zetten.
dit kan alleen met een bewijs van overlijden die de notaris aan u overhandigt.
ronron1212
9 jaar geleden
de erfenis moet worden geregeld door de notaris als er een testament is.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@panteao
Je opmerking is juist, maar wat is de relatie tussen jouw reaktie en de gestelde vraag ?
Ik ben geen jurist, maar het lijkt me héééél onwaarschijnlijk dat dit mag. Wat zou het maken van een testament anders voor zin hebben?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding