Luister jij doorgaans naar je gevoel of volg je je verstand?

Verstandelijke beslissingen zijn praktisch. Je kunt ze onderbouwen en uitleggen aan jezelf en anderen. Ikzelf volg praktisch altijd mijn gevoel (ontastbaar vaak). Toch zijn dit de beslissingen waar ik nooit meer op terugkom (lees spijt van heb). Ben benieuwd naar de verstandelijke en gevoelige reacties :)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Sinds ik ooit haptonomie heb gehad, voel ik direct in mijn buik als ik te verstandig bezig ben geweest en te weinig met mijn gevoel.
Ik ga nog weleens de fout in, maar gelukkig steeds minder.
Het volgen van mijn gevoel zorgt bij mij in ieder geval voor minder psychische en lichamelijke klachten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (21)

Vrouwen naar hun gevoel, mannen naar hun verstand.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is dit niet een beetje kort door de bocht? ^^ Ik ken gevoelsmannen en praktische (zaken)vrouwen, die zich hier in het geheel 'niet aan houden'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, het is wel een beetje kort door de bocht. Maar over 't algemeen beslissen vrouwen een stuk vaker uit hun gevoel dan mannen.
Een man bijv. hangt 't uiteinde van een toiletrol van de muur af: da's handiger (=verstand). Een vrouw hangt de rol met 't uiteinde tegen de muur - da's mooier (=gevoel). Zo zijn er vele voorbeelden ;) (PS: ik zeg dus niet dat 't ene beter is dan 't andere.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
lol...leven lijkt zo simpel
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Oops, dan hangt mijn toiletrol verkeerd :P En nee, het een is inderdaad niet beter dan het andere. Toch denk ik dat niet iedereen zich er altijd bewust van is, vandaar deze vraag.
Ik luister naar allebij + intuitie
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als m'n gevoel het zegt luister ik naar m'n verstand.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat ligt een beetje aan de situatie. Bij sommige dingen denk ik meer met mijn verstand, en bij andere dingen meer met mijn gevoel.

Ik denk wel dat mijn gevoel vaker wint van mijn verstand.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik volg mijn gevoel, en bedenk met mijn verstand hoe het te realiseren
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Allebei.. dat werkt toch het beste.. Dus ik luister naar mijn gevoel en naar mijn verstand en dan pas neem ik een beslissing die mij op dat moment het beste lijkt.

Als ik de beslissing op basis van gevoel neem en ik kan het verder niet onderbouwen, dan zeg ik dat er ook wel bij. Dan zeg ik: ik voel het zo en zo.. ik kan het niet onderbouwen maar het voelt goed (of niet goed).

Als ik het op verstand baseer, dan beargumenteer ik de beslissing wel maar het gevoel moet het er wel mee eens zijn..zeg maar..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hm als ik niet naar m'n verstand zou luisteren, zou ik hier nu niet zitten. maar dan zou ik ook enorm ongelukkig worden, dus luister ik voor de verandering maar naar m'n verstand...

tja, en meestal luister ik toch naar m'n gevoel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb een wedervraag. Hoe kan ik, als gevoelig verstandsmens, dat dolgedraaide denken stoppen en bij mijn gevoel komen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eerst m'n gevoel, dan m'n verstand.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dus je laat je gevoel overnemen door je verstand. Zou je ook beslissingen kunnen nemen alleen op basis van gevoel?
Geen idee, m'n gevoel en m'n verstand overlappen elkaar voor minstens 95%.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik doe het als volgt. Mijn eerste gevoel bij een beslissing vind ik belangrijk. Als bij verdere analyse blijkt dit te kloppen neem ik het besluit. Indien het bij analyse niet blijkt te kloppen ga ik er nog wat langer over nadenken. Soms vraag ik een bekende om mee te denken. Of lees er een boek over. Of vraag het op Goeievraag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik begrijp wat je zegt, maar mag ik je toch iets vragen. Als het eerste gevoel bij een beslissing goed is, waarom is het op dat moment niet voldoende? Want je schakelt meteen over naar je verstand en daar baseer je de beslissing op. En wanneer je na lang denken de beslissing moet nemen, durf je die dan nog op gevoel te nemen? Want dat eerste gevoel is dan toch allang weg?
gevoelens ontstaan uit gedachtes die weer ontstaan vanuit je verstand (iets anders dan verstandig..)
dus in principe heeft het allemaal met elkaar te maken. je bent je vaak alleen niet bewust van waar je gevoelens vandaan komen (welke gedachtes er aan ten grondslag liggen) dus wordt het vaak als een apart iets gezien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hier kan ik me niet in vinden. Gevoelens komen m.i. niet voort uit gedachten. Misschien lijkt dit zo omdat veel mensen hun gevoel proberen uit te leggen met hun verstand. Wel kun je bij gedachten een bepaald gevoel krijgen, maar dat is een ander verhaal. Gevoel komt vanuit je buik, verstand vanuit je mind. Je kunt zomaar ineens overvallen worden door een gevoel, zonder dat hier gedachten aan ten grondslag liggen, of zie jij dat anders?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het klinkt misschien een beetje vreemd maar vrijwel alle gevoelens zijn terug te leiden naar bepaalde gedachtes. zoals ik al zei ben je je hier meestal niet van bewust. die gedachtes komen dat ook vaak vanuit je onderbewuste. dat maakt het weer zo moeilijk om te zien waar je gevoelens vandaan komen en wordt het vaak bestempelt dat het dus uit je 'onderbuik' komt.
ik zou zeggen, probeer het eens uit en vraag je eens af waarom je je blij/verdrietig/boos/bang voelt. (dat zijn de vier basisemoties)
dit geldt trouwens alleen voor psychisch stabiele mensen. wanneer je leidt aan een depressie is het natuurlijk een heel ander verhaal. dan kunnen bepaalde gevoelens ontstaan door het missen van bepaalde stofjes in je hersenen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik kan een stukje met je meegaan hierin. Emoties hebben uiteraard met gevoel te maken, toch zou ik ze liever onderscheiden. Een basis-emotie is te herleiden, 'onderbuikgevoel' zoals je het noemt, niet altijd. Ter verduidelijking, ik kan zelf gedachteloos achter mijn gevoel aanlopen zonder te weten/begrijpen waarom. Achteraf weet en begrijp ik vaak wel waarom ik op dat moment mijn gevoel moest volgen, maar kan ik dit voor mezelf niet perse aan een gedachte koppelen. Volg je me nog? :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja dat volg ik nog. volgens mij bedoel je zoiets als intuitie. dat je intuitief weet wat de beste keuze is zonder te kunnen benoemen waar dat vandaan komt. ik denk dat ook dat terug te leiden is naar gedachtes/ervaringen maar ook naar kleine signalen die je (onbewust) opgepikt heb en ook niet kunt benoemen (daar zijn ze te klein voor) maar wel invloed hebben op je keuze. het lijkt dan alsof je je onderbuik gevoel volgt omdat je je keuze niet kan verantwoorden maar eigenlijk heb je gewoon heel goed opgelet. volg jij mij nu nog??
"...Als mens een boot is dan is zijn hart zijn kompas en zijn verstand zijn zeil en stuur..."
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heel mooi :) Deze tekst wil ik wel op een tegeltje aan de muur.
In mijn werk gebruik ik vaak mijn intuitie en beredeneer het daarnaast met mijn verstand.

Prive gebruik ik mijn intuitie / gevoel. Als er zakelijke aspecten aan zitten mijn verstand.

Dit allles is niet zwart-wit overigens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Marita;

Al te vaak met mijn verstand waardoor ik nog wel eens met mijn gevoel in de knoei kom.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mij is ooit door een stafmanager van het UWV verweten dat ik te veel analytisch gedefinieerde interpretaties geef...

En daar moet ik hem wel gelijk in geven. Het komt zelden voor dat ik direct ja, of nee zal zeggen. In doorgaans de meeste gevallen zal ik één vraag en/of keuze vanuit meerdere contexten bekijken, voordat ik antwoord geef...

Dit wilt er doorgaans nog wel eens toe leiden dat de uitleg van mijn antwoord, of keuze lastig is uit te leggen. Doordat antwoorden, of keuzes die gevoelsmatig lijken te zijn gegeven/gemaakt. Weldegelijk goed zijn te onderbouwen op basis van een verstandelijk antwoord, of keuze. En visa versa...

En ja... Soms irriteren/ergeren mensen zich eraan dat ik een vrij lang antwoord geef, terwijl een simpel ja, of nee duidelijker is...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij mij overlappen gevoel en verstand elkaar vaak...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een constant gevecht tussen beide, elke uur , elke dag en ze zijn niet van elkaar te scheiden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn verstand, maar mijn gevoel gaat vaak dezelfde richting uit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eerst mijn gevoel, dan komt het verstand er nog even bij kijken. Met als uitkomst een redelijk goede conclusie/ oplossing . .etc. ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eerst mijn verstand... Dan ga ik alles vanuit iedere hoek bekijken en continu twijfelen en dan hakt mn gevoel de knoop door.