Zijn brandweerkranen aan de openbare weg aangesloten op de normale waterleiding?

Langs de openbare weg zijn hier en daar brandweerkranen. Soms bovengronds, vaak ondergronds onder een soort putdeksel.

Waar halen deze brandweerkranen hun water vandaan? Zijn ze aangesloten op de normale waterleiding die ook mijn huis van drinkwater voorziet, en geven ze dus de normale waterleidingdruk? Of zijn ze aangesloten op een apart brandweerwaterleidingnet, dat om die reden aan andere (hogere) druk heeft - en waarvan het water niet van drinkwaterkwaliteit hoeft te zijn?

Cryofiel
9 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Brandkranen zijn aangesloten op het normale waterleidingnet. Om die reden hebben de aangesloten kranen een terugslagventiel, om te voorkomen dat verontreinigd water terug kan stromen in het leidingnet.
De druk lijkt groter, maar dat komt doordat de diameter van de leidingen groter is dan die er naar je woonhuis loopt.
bamibal
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, brandkranen zijn aangesloten op het "gewone" waterleidingnet (eigenlijk heet dat het drinkwaterleidingnet). Ze zitten op de hoofdbuizen in de straat waar een hogere druk op staat dan thuis op de kraan. Ook zit er in de kranen een terugslagklep om te voorkomen dat vervuild bluswater via de brandslang terug kan stromen in het waterleidingnet.

Omdat de brandweer ook gebruik maakt van het reguliere net kan bij een brand in de buurt de druk op de waterleiding in de buurt minder worden omdat de brandweer veel water verbruikt. Onder andere om die reden wordt er bij grote branden vaak gebruik gemaakt van extra wateraanvoer door de brandweer door middel van pompen in het oppervlaktewater.

Ook zit er bij je rekening van het drinkwaterbedrijf een aparte toeslag voor het onderhoud / verbruik van brandkranen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Voor de brandweer is de voordruk van de tankautospuit maatgevend. Voor elke TS
geldt een te ontvangen voordruk van 50 kPa. Dit uitgangspunt strookt dus niet met
de benaderingswijze van de waterleidingbedrijven, die de bluswatercapaciteit van de
brandkraan als uitgangspunt nemen." http://www.nifv.nl/upload/145969_668_1233154580024-Brandkranen_definitief.pdf Dan staat er toch sowieso genoeg druk op het waternet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voldoende druk voor het leveren van water aan de brandweervoertuigen, dat klopt. Alleen als je veel water op een bepaald punt uit de waterleiding haalt dan kun je meer capaciteit vragen dan het waterleidingbedrijf beschikbaar heeft waardoor de druk in de leiding daalt. De pompen in het brandweervoertuig zelf zullen er wel voor zorgen dat de druk op de slangen voldoende blijft maar die mogelijkheden heb je thuis niet.
Inderdaad, da brandkranen hebben de gewone waterleidingdruk. Om de spuitdruk te verhogen wordt de slang vanaf de waterkraan aangesloten op een pomp in de brandweerauto, die vervolgens met een veel hoger druk de spuitslangen vult.Het verschil in diameter tussen de vul-slang en de spuit-slang is ook duidelijk te zien, alsmede het verschil in stugheid van de slangen.