Mag ik hier doordeweeks op bezoek komen?

Ik doe vrijwilligers werk in de ouderen zorg, dan doe ik een rondje om de afdeling en maak een praatje met iedereen. Nu is er een bewoner een beetje bevriend aan het worden, ze is vrij eenzaam en fleurt echt op met een beetje aandacht. Ik die dit alleen in het weekend, en nu vraag ze soms of ik doordeweeks op bezoek wil komen, ik wil dit wel maar zou het mogen, en zouden de medewerkers niet vreemd opkijken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

het beste zou zijn om het aan een van de medewerkers te vragen, maar persoonlijk denk ik niet dat ze er een probleem van zouden maken, hun willen toch ook het beste voor de bewoners! :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antwoord/reacties tot dusverre zijn -gelukkig- uiterst sympathiek en dat is ook zeker verdiend.

Echter, de leus is niet voor niets: "Vrijwilligerswerk is vrijwillig maar niet vrijblijvend". Dit betekent ook dat, wanneer je namens een vrijwilligersorganisatie werkzaam bent, je niet -zonder overleg met de organisatie- je eigen werkzaamheden/tijden kunt bepalen.

Dit klinkt misschien nogal cru, maar ik geef enkele voorbeelden van mogelijke -zakelijke- misverstanden:
*Vrijwilligers zijn vaak via de vrijwilligersorganisatie verzekerd tijdens de werkuren;
*Als u uitkeringsgerechtigd bent, dan mag vrijwilligerswerk betaald werk niet in de weg staan.
Als dit voor u opgaat, moet dus goed worden afgesproken of deze bezoeken binnen uw vrijwilligerswerk vallen (en dus binnen de verantwoordelijkheid van de vrijwilligersorganisatie) of een privé-aangelegenheid zijn.

Natuurlijk een heel ander punt is de 'psychologische' kant, maar m.i. wel belangrijk om rekening mee te houden:
-Omdat de bewoners u kennen, zal er mogelijk 'jaloezie' ontstaan als u een vd bewoners extra/apart gaat bezoeken. De andere bewoners, die niet weten hoe dit zit, kunnen dit zien als dat de vrijwilligersorganisatie meer tijd steekt in deze mevrouw dan in hen. Kort gezegd: "waarom komen 'ze' wel door de week bij mevrouw X en niet bij mij?" De vrijwilligersorganisatie of uzelf zal hierover daarom moeten communiceren richting de andere bewoners.
-Omdat u haar privé gaat bezoeken, kan deze mevrouw in de veronderstelling komen dat u persoonlijk bevriend met haar bent. Wellicht is dat ook zo, maar misschien ook niet. Ik adviseer om hierover duidelijk te zijn richting de mevrouw, zodat er geen misverstanden zouden kunnen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vrijwilligerswerk is zeker niet vrijblijvend, maar de vraagsteller is al vrijwilliger. Er zal derhalve ook zijn vastgelegd op welke tijden hij/zij werkt.
Alles wat hij/zij hierbuiten doet is privé.
De vraag gaat duidelijk over 'op bezoek komen' niet over extra vrijwilligerswerk. Jaloezie is een factor waar je met geen mogelijkheid rekening mee kan en zou moeten houden.
Dan moet je als tehuis ook familie van sommige bewoners vragen om ook eens een zondag niét te komen, 'omdat dat zo sneu is voor de andere bewoners'.
Het lijkt me zeer onwenselijk om bewoners te onthouden van gezelschap en aandacht, om welke reden dan ook.