Wat doe je als minderjarige met een staatslot?

Voor mijn 17e verjaardag heeft een collega mij twre staatsloten gegeven. Ik weet echter niet wat ik moet doen als het blijkt dat ik een winnend lot heb. Mijn moeder zei dat zij het geld moest opnemen maar dat ze het gaat uitgeven. Ik weet best dat de kans dat je wint klein is maar ik wil het toch graag weten. Bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
12.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou het aan een vriend(in) of familielid vragen, en dan eventueel 10% geven van de opbrengsten, maar dat zou een goed familielid niet hoeven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De Staatsloterij weet niet dat jij de uiteindelijke eigenaar van het lot bent. Inderdaad gewoon door een meerderjarige laten innen die je goed vertrouwt. Weet je zeker dat je moeder niet gewoon een gekscherende opmerking maakte...?
Veel geluk in ieder geval!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Raadpleeg een advocaat die kent de wet en kan misschien wel een constructie bedenken waardoor het wel kan. De vraag die dan over blijft is hoe het vervolgens bij jou komt.
Ik geloof dat de belasting daar dan ook graag van mee wil snoepen. Misschien kan de gene die de prijs gaat innen jou rekening nummer opgeven.
waarschijnlijk kan de staatsloterij niet de persoonsgegevens van die rekening achterhalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kijk naar de datums en ik zie dat de trekking als geweest is, dus waarschijnlijk is de theoretische vraag een praktische vraag geworden.
De hamvraag is er wat op gevallen en had of heb je wat gehad aan de antwoorden en de opmerkingen?

Antwoorden (3)

Dan wordt die prijs niet uitgekeerd. Want dit staat in de algemene voorwaarden:

Artikel 10 Minimum leeftijd
10.1 Als deelnemers aan de door de Nederlandse Staatsloterij georganiseerde loterijen worden niet toegelaten personen die nog niet de leeftijd van achttien jaren hebben bereikt.
10.2 Aan een minderjarige deelnemer die ten onrechte als meerderjarige aan de door de Nederlandse Staatsloterij georganiseerde loterijen heeft deelgenomen, worden eventueel gewonnen prijzen niet uitgekeerd.
10.3 De Nederlandse Staatsloterij neemt passende maatregelen om deelname door minderjarigen tegen te gaan.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een prijs op een staatslot kun je tot een jaar na de trekking nog incasseren. Wat als de vragensteller wacht tot na zijn 18e verjaardag? Geldt dan de trekkingsdatum of de datum van opvragen?
Amadea
9 jaar geleden
De deelname aan de loterij heeft hoe dan ook plaats gevonden toen het een minderjarige was, dat verandert niet.
Als minderjarige mag je geen (staats)lot kopen. Nu is een staatslot een waardepapier, dus zou het waardepapier kunnen verkopen aan je moeder of aan je collega. Voor te trekking heeft het de verkoopwaarde en na de trekking de prijs die er opgevallen is.

Nu zal bij kleine prijzen niet zo moeilijk gedaan worden.
En waarschijnlijk zal het verhaal dat je de staatsloten kado gekregen hebt, niet worden gezien als deelnemen aan de loterij, maar dat je collega je de eventuele opbrengst kado heeft gedaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze zijn volgens mij een jaar geldig, even nakijken. Anders wacht je, indien mogelijk, tot je 18 bent,