is het verplicht je kind peetouders te geven?

Ons kind wordt niet gedoopt. Ben je alsnog verplicht je kind peetouders te geven? Wij willen dat in de loop der tijd in het testament laten zetten hoe en wat als wij komen te overlijden, maar we zien het nut van peetouders niet echt in. Weten jullie dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.2K

Antwoorden (3)

Als je je kind katholiek laat dopen, heb je een Peter en een Meter nodig. Hoewel ik meen dat dat zelfs niet pe se een vereiste is.

In onze samenleving is het peetouder zijn vaak net meer verbonden met het katholicisme en heeft het geen formele functie. Sommige ouders hebben peetouders voor hun kind als een soort speciale oom of tante waar het kind wat meer mee optrekt en die bij de opvoeding is betrokken (of in elk geval meer dan andere familieleden of vrienden van de ouders) en soms is het meer een soort eretitel. Anderen maken het wat formeler en verbinden het peetouderschap met de vraag of de peetouder voor het kindje willen zorgen als er iets met hen zou gebeuren. Dat laatste is echter iets wat je inderdaad vast kunt laten leggen bij de notaris, en daarvoor hoef je het geen peetouderschap te noemen. Het mag natuurlijk wel, maar buiten het katholicisme is 'peetouder' geen welomschreven begrip en kun je dat dus volledig zelf invullen. En verplicht is het dus al helemaal niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
net=NIET meer verbonden (eerst zin tweede alinea)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Peetouders zijn niet verplicht, maar als je een kind (katholiek) laat dopen is minimaal één peetouder wel gebruikelijk. Je kunt ook twee peettantes of twee peetooms hebben. Peetouders hoeven niet per se een stel te vormen.
Als je een kind niet doopt, zijn peetouders al helemaal niet nodig.

Wat wel verstandig is, is het notarieel vastleggen wie er voor het kind zal zorgen als de ouder(s) onverhoopt iets overkomt. Zoiets overleg je vooraf natuurlijk goed met de persoon die jij hiervoor uitkiest. Als later die persoon door omstandigheden niet langer in staat is om deze taak eventueel op zich te nemen, kun je een ander zoeken en daar dezelfde procedure mee volgen.

Toegevoegd na 1 minuut:
(vervolg 2e bron)
...wassen geworden zonder dat deze hulp ooit nodig was.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het christendom heeft deze traditie versterkt, maar eigenlijk dateert ze al van veel vroeger. Ik zocht even op de Nederlandse Wikipedia, maar het is op de Engelse Wikipedia dat je dit alleen terugvindt op http://en.wikipedia.org/wiki/Godparent#Non-Christian_traditions.

Ook in het Nederlands komt peter en meter van het gelijkaardige woord "Godvader" en "Godmoeder", Middelnederlands bestaat deze tekst uit de 14de eeuw "Dat peterne ende pete hebben zoude Dkint dat ter vonten quame" die betekent "dat het kind dat naar het doopvont kwam peter en meter moest hebben". Met het woord "matrina" gebeurde hetzelfde.

Als je goed nadenkt, betekent dit dus minstens een verwijzing naar Johannes de Doper, maar zoals je wellicht weet doopte deze al VOOR de tijd van Jezus (en doopte Jezus zelf). Ik heb trouwens een sterk vermoeden dat Johannes de Doper dezelfde opvoedvader had als Jezus (zie verhaal van Elisabeth en haar man), omdat beiden een speciale etherische opleiding kreeg als eerste zoon van vooraanstaande Joden.

Vanaf hier geef ik info die ik zelf meen af te leiden:

Je weet dat Jezus altijd naar "zijn vader" verwijst, maar het begrip "vader" en "Petrus/Pierre" later (als "rots/steen = pierre waarop hij zijn kerk zou bouwen") komt van dezelfde stevige oude klanken (terwijl "mamma" naar het zachte "borst" of eigenlijk eerder het zachte zogen verwijst).

Qua betekenis gaat het dus om een sterke persoon en een zachte persoon die getuige zijn dat iemand. Ik verwijs nu naar http://nl.wikipedia.org/wiki/Doop_(sacrament) maar ook daar staat NIET hoe belangrijk het bijvoorbeeld voor de moslims is om zich steeds te reinigen met héél veel voorschriften in de Heilige Qor'an als men tot zijn oorsprong wil bidden ("biddha") met kleine en grote reiniging (bijv. na geslachtsgemeenschap met de echtgenoot/echtgenote).

Ook daar vind je iets, waar ik belang aan hecht in vgl. van de <> godsdiensten, en dat verwijst naar het 'vervangen' van de besnijdenis van de Joden en Moslims (bij man 'circumcisie') door 'doop'. De reden waarom ik persoonlijk een verband zie tussen de besnijdenis en de doop, is omdat in oude teksten voorkomt dat de besnijdenis van de Joden de 8ste dag moet gebeuren en ook de kerk initieel mijn ouders vroeg hun (11) kinderen na een week te dopen (met akkoord).

De doop/besnijdenis is het publieke feest, dus daar wordt de naam van het kind publiek gemaakt waarbij peter en meter 'beNOEMD' wordt.

Niet verplicht, ik raad het wel aan voor je kind.