Wat zijn de voor- en nadelen van de natuur zijn gang laten gaan?

In de oostvaardersplassen sterven dieren van de honger. De overheid laat ernstig verzwakte dieren doodschieten om erger dierenleed te voorkomen.
Daarmee grijpen ze in in wat volgens mij een natuurlijk proces is.
Wat zijn de voor- en nadelen van 'de natuur zijn gang laten gaan'? Of juist ingrijpen in de natuur?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Die verhongerende dieren hebben geen natuurlijke vijanden in de Oostvaardersplassen. In de natuur hebben dieren dat wel : wolven, poema's - juist de verzwakte dieren vallen dan als prooi, en dienen als voer. In de natuur verhongeren dieren alleen, als de mens ze er introduceert, zoals in de Afrikaanse landen, waar het vee niets te eten en te drinken heeft - het vee 'hoort' daar niet, en als er al een leeuw een smaak ontwikkelt voor vee, wordt er korte metten met hem gemaakt.

Aangezien wij in Nederland een kunstmatige natuur hebben is het laten verhongeren van dieren zeker een sadistisch experiment. Het heeft geen voordelen. Niets. Het is stompzinnig. Dat juist de PVV heeft aangedrongen op stopzetten hiervan zou mensen aan het denken moeten zetten.

Het voordeel als de natuur zijn gang gaat is dat het een toekomst heeft en het (bijna) altijd goed of tenminste beter gaat... Als je ingrijpt in de natuur is dat niet zo... Dan kan het een door mensen afgedwongen evenwicht zijn en dat is niet het natuurlijke evenwicht... Derhalve gaat het (bijna) alleen goed als er totaal niet ingegrepen wordt... zodoende...

Ik vermoed,dat het uitzetten van die paarden in die omgeving al tegen de natuur in gaat. Maar als je dat een- maal gedaan hebt,zou je je er niet verder mee moeten bemoeien.

De natuur doet dit al miljarden jaren met groot succes, sinds de mens zich er mee is gaan bemoeien gaat alles pas na de knoppen. Dus gewoon de natuur zijn werk laten doen en gewoon toekijken.

Als er sprake is van natuur bepleit ik meestal terughoudendheid wat ingrijpen betreft, maar die royale plantenbak die Oostvaardersplassen heet kun je moeilijk natuur noemen. Het gebied is door mensenhand ingericht, de grotere dieren zijn er door mensen neergezet en ze kunnen nergens anders heen. In zo'n geval vind ik dat de mens ook zijn verantwoordelijkheid moet nemen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100