Wat zijn de voor- en nadelen van de natuur zijn gang laten gaan?

In de oostvaardersplassen sterven dieren van de honger. De overheid laat ernstig verzwakte dieren doodschieten om erger dierenleed te voorkomen.
Daarmee grijpen ze in in wat volgens mij een natuurlijk proces is.
Wat zijn de voor- en nadelen van 'de natuur zijn gang laten gaan'? Of juist ingrijpen in de natuur?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is er precies 'natuurlijk' aan de oostvaardersplassen?

Het beste antwoord

Die verhongerende dieren hebben geen natuurlijke vijanden in de Oostvaardersplassen. In de natuur hebben dieren dat wel : wolven, poema's - juist de verzwakte dieren vallen dan als prooi, en dienen als voer. In de natuur verhongeren dieren alleen, als de mens ze er introduceert, zoals in de Afrikaanse landen, waar het vee niets te eten en te drinken heeft - het vee 'hoort' daar niet, en als er al een leeuw een smaak ontwikkelt voor vee, wordt er korte metten met hem gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Dat wordt dan wolven uitzetten daar, als we het echt goed willen doen ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik weet niet hoe groot de Oostvaardersplassen zijn ...(stom, hè - beetje schandelijk eigenlijk...).
Een wolvenroedel heeft minimaal 25 km2 nodig als jachtgebied. Maar van mij mág het : ik vind wolven héél interessante dieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor je antwoord. Jammer dat wolven geen dieren zijn om in toom te houden. Dus dan zijn de kippen van de boeren weer niet veilig.
Alles is naar onze hand gezet. Soms zo erg dat de natuur geen ruimte meer heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, en als je dan gisteren op België die uitzending van David Attenborough ziet, krijg ik het toch wel een beetje benauwd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet gezien. Heb gisteren de nieuwe film van Sherlock Holmes gekeken.

Andere antwoorden (5)

Aangezien wij in Nederland een kunstmatige natuur hebben is het laten verhongeren van dieren zeker een sadistisch experiment.

Het heeft geen voordelen. Niets. Het is stompzinnig.

Dat juist de PVV heeft aangedrongen op stopzetten hiervan zou mensen aan het denken moeten zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het voordeel als de natuur zijn gang gaat is dat het een toekomst heeft en het (bijna) altijd goed of tenminste beter gaat...
Als je ingrijpt in de natuur is dat niet zo... Dan kan het een door mensen afgedwongen evenwicht zijn en dat is niet het natuurlijke evenwicht... Derhalve gaat het (bijna) alleen goed als er totaal niet ingegrepen wordt...

zodoende...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vermoed,dat het uitzetten van die paarden in die omgeving al tegen de natuur in gaat. Maar als je dat een- maal gedaan hebt,zou je je er niet verder mee moeten bemoeien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De natuur doet dit al miljarden jaren met groot succes, sinds de mens zich er mee is gaan bemoeien gaat alles pas na de knoppen. Dus gewoon de natuur zijn werk laten doen en gewoon toekijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er sprake is van natuur bepleit ik meestal terughoudendheid wat ingrijpen betreft, maar die royale plantenbak die Oostvaardersplassen heet kun je moeilijk natuur noemen. Het gebied is door mensenhand ingericht, de grotere dieren zijn er door mensen neergezet en ze kunnen nergens anders heen.
In zo'n geval vind ik dat de mens ook zijn verantwoordelijkheid moet nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor wie is er dan zo'n gebied aangelegd?! Voor ons dagjestoeristen om 'wild' te spotten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij doen alles uitsluitend voor mensen; als we zeker wisten dat er over tien jaar geen mensen meer waren gingen we niets meer voor dieren ondernemen.
Ik ben niet tegen het park; het is mooi dat er zeearenden zijn neergestreken en ook andere dieren maken misschien meer kans te overleven door het park, maar natuur kun je het niet noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk is dat gebied voor mensen aangelegd. Wees blij dat mensen van een beetje groen houden, anders was Nederland al lang één grauw DDR-fabrieksterrein geweest. En die grote beesten? Yep, die zijn er ook neergezet voor mensen, gedeeltelijk omdat mensen het gaaf vinden ze te zien en gedeeltelijk uit onderhoudsoverwegingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, daar hoor ik van op!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even voor de zekerheid: dit was géén sarcasme! 'Natuur' in Nederland wordt aangelegd voor mensen.