Waar komen al die gezegdes met "Bal" vandaan? zie uitleg

als voorbeeld:
Er is geen bal op de tv
Ik vind er geen bal aan

ik zie de logica niet ondanks dat ik de zinnen erg vaak gebruik.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

ballen ook ruim vertegenwoordigd in onze taal. Veel gezegden zijn oorspronkelijk afkomstig uit diverse balspelen en vervolgens opgenomen in de Nederlandse taal. Ook staat het woord "bal" vaak synoniem voor "niets". Veel uitdrukkingen ken je wellicht, bij andere denk je misschien “nog nooit van gehoord”.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Volgens mij is dat ontstaan na het kijken van een slechte voetbalwedstrijd , er was geen bal aan. Iedereen raakte de bal slecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou er logica in moeten zitten?
Ik heb de indruk,dat al die uitdrukkingen door "Ballen"zijn bedacht.
Waar ik dan weer geen bal van snap,is de uitdrukking: Ik snap er de ballen van. Dat zou juist moeten aangeven,dat je het wel snapt,terwijl het tegenovergestelde bedoeltd wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Taal is een uiting van cultuur. En voor zover ik weet worden spreekwoorden/gezegdes vooral gevormd met onderwerpen die heel belangrijk zijn voor heel veel mensen in de betreffende cultuur.

Voetbal is hier belangrijk, ik denk dat het daardoor komt.

Zo hebben de eskimo's weer allerlei spreuken over sneeuw en jacht. en Nederland waterland kent veel uitspraken die met bijvoorbeeld zeilen te maken hebben. Kan er alleen nu ff niet goed op komen.

Toegevoegd na 1 minuut:
bakzeil halen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt een beetje van de preciese uitdrukking af, maar de door jouw genoemde voorbeelden zijn voorbeelden van studententaal. :

" In de studententaal wordt geen bal of de ballen1) gebruikt
voor niets. Zoo zegt men: hij weet er geen bal (of de ballen) van; hij antwoordde geen bal; daar deugt geen bal van, enz. In de middeleeuwen werd bal reeds in dezen zin gebruikt ‘voor eene nietigheid, die men wegschopt’, "

Maar in andere voorbeelden als: " De bal misslaan"

heeft bal weer een heel andere betekenis en oorsprong, namelijk:

" Aan het kaatsen, kolven of klossen ontleend (zie Ter Gouw, De Volksvermaken, 335), en vandaar in fig. zin missen, bezijden de waarheid zijn, niet het goede inzicht hebben; synoniem van de plank misslaan. De uitdrukking komt sedert de 17de eeuw voor (zie het Ndl. Wdb. II, 901 en vgl. Gew. Weuw. I, 55) en staat eveneens opgeteekend bij Tuinman I, 267: ‘Hy slaat den bal mis, dat is, hij treft de zaak niet: gelijk onbedreven kolvers die den bal niet raken’; V. Janus II, 24."

Bal hoeft dus niet per definitie met voetbal of andere balsporten te maken te hebben.

http://www.dbnl.org/tekst/stoe002nede01_01/stoe002nede01_01_0146.php#v145

Toegevoegd na 4 minuten:
Hier nog zo een die een heel andere oorsprong heeft dan je zou denken: http://www.dbnl.org/tekst/stoe002nede01_01/stoe002nede01_01_0154.php#v153

uitdrukking: " Een balletje opgooien"