Mag begeleiding zonder toesteming mijn huis binnen treden?

Hallo!
Ik woon op begeleid wonen al 1,5 half jaar.
Ik heb een eigen appartement en ik heb 2x in de week een contactmoment.
Nu heb ik een probleem, gisteren moest ik er achter komen van de buurman dat de begeleiding zonder mijn toestemming mijn huis binnen is gegaan.
Dit vindt ik zelf erg vervelend omdat ik nergens van af wist en dit officieel niet mag.
Ze zeggen dat dit noodzakelijk was omdat ze gezien hadden dat ik was had, en hebben die op dat moment ook meegenomen zonder dat ik ergens van afwist, ze hadden dit moeten overleggen of moeten wachten tot ik vrij was.
Mijn begeleiding is niet goed in het overleggen van dingen en er worden veel klachten ingediend.

Ik wil hier graag wat mee doen want dit kan niet zo verder gaan dit is niet prettig wonen, en hierdoor heb ik geen vertrouwen in de begeleiding en krijg ik mijn ondersteuning niet in wat in nodig heb en de mede bewoners.

Met vriendelijke groet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt op zich wel gelijk; dat ze binnen gaan als er brand is of als ze met jou hebben afgesproken dat ze op dat tijdstip de was komen ophalen is wat anders natuurlijk. Maar gewoon op de bonnefooi en onverwacht binnenkomen omdat ze willen kijken of je was hebt is niet nodig i.v.m. privacy.
Overleg eerst met je medebewoners of zij dat ook zo ervaren en breng het dan gezamenlijk naar voren richting je begeleiders. Waarschijnlijk zullen zij zeggen dat ze een praktische methode moeten hebben om de was te kunnen ophalen, dus misschien is het een idee dat jullie daar van tevoren zelf over nadenken hoe dat misschien anders geregeld kan worden? Dat jullie zelf de was aanleveren of iets dergelijks?
Lijkt me uitstekend iets om onderling te bepraten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik hoor van mede bewoners dat ze daar ook wel is binnenkomen..
Ik heb geen afspraken over wassen met hun ik zie ze 2x in de week om te kletsen en niet voor huishoudelijke dingen.
Ik was aan het werk en ze zijn me huis binnen geweest, ik ben hierover ook boos geworden tegen hun maar het doet hun niks, er zijn meer problemen en ik zou graag hier wat tegen toen.
Op deze manier kan ik niet fijn wonen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt geen afspraken over de was maar ze doen wel de was voor je, dat snap ik niet?
ronron1212
10 jaar geleden
Er zal ongetwijfeld een locatie hoofd zijn daar kun je een klacht indienen. Wat je ok kunt doen is een klacht bij de cliëntenraad neerleggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik deel de verbazing van Pelle: als ze geen huishoudelijk werk voor je doen, wat hebben ze dan in vredesnaam met je was te maken?
Ivana
10 jaar geleden
Je kunt dit samen met de anderen aan de cliëntenraad voorleggen, dan krijgen ze een reprimande. Dit is van de begeleiding respectloos machtsvertoon. Jij hebt recht op privacy
ronron1212
10 jaar geleden
De cliëntenraad deelt geen reprimande uit maar kan dat bespreken met de directie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zelf snap het ook niet, ik woon hier omdat ik soms problemen heb met mijn verleden, ik woon hier nu anderhalf jaar en had dit dus niet verwacht. Ik en andere bewoners gaan hier zeker wat mee doen. Ik heb een gesprek gehad met een begeleider en heb het opgenomen hun weten dit niet.. in deze opname is duidelijk hoe ze te werk gaan dus ik kan hier ook wat mee. .. Bedankt voor de hulp ik ga er zeker wat mee doen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zelf snap het ook niet, ik woon hier omdat ik soms problemen heb met mijn verleden, ik woon hier nu anderhalf jaar en had dit dus niet verwacht. Ik en andere bewoners gaan hier zeker wat mee doen. Ik heb een gesprek gehad met een begeleider en heb het opgenomen hun weten dit niet.. in deze opname is duidelijk hoe ze te werk gaan dus ik kan hier ook wat mee. .. Bedankt voor de hulp ik ga er zeker wat mee doen!

Antwoorden (1)

Het hangt er waarschijnlijk een beetje vanaf hoe je huurcontract precies is geregeld. Als je huurt van een instelling, zullen zij hun eigen regels hebben maar neem ik aan dat er niet zomaar binnengekomen mag worden. Als je huurt van de woningbouwvereniging of als de woning jouw eigendom is, mag dit zeker niet. Bij sociale huurwoningen mag zelfs de eigenaar van de woning (de woningbouwvereniging zelf) zolang de huurovereenkomst loopt niet binnen komen zonder toestemming van de huurder, behalve in zeer uitzonderlijke gevallen. Privacy is een belangrijk recht, je hebt dus groot gelijk dat je dit aankaart.

Als je dit nog niet hebt besproken met je begeleiders, doe dit dan alsnog. Maak heel duidelijk dat jij echt niet wilt dat ze zomaar binnen komen en dat je je hierdoor onveilig voelt in je eigen huis. Sla eerst even je huurcontract erop na (als je van een instelling huurt) zodat je zeker weet wat hier over op papier staat. Zorg dat er goede afspraken gemaakt worden en leg dat ook vast. Ook bij een zorginstelling is de klant koning: zij zijn er voor jou, dus moeten heel goed luisteren naar wat jij aangeeft nodig te hebben.

Als je er niet uitkomt met je zorgverleners, zul je andere mensen erbij moeten betrekken om te bemiddelen. Huur je zelf je begeleiding in via een PGB, dan kun je bijvoorbeeld Per Saldo, de vereniging van budgethouders, om advies vragen. Maak je gebruik van ZIN (zorg in natura, dus via een instelling) dan hebben zij als het goed is een onafhankelijke klachtencommissie. Daar zou je eerst eens om advies of om bemiddeling kunnen vragen. Je hoeft niet meteen een officiële klacht in te dienen, maar dat kan natuurlijk altijd nog als dat je nodig lijkt.