Wie was J. H. Cardinael?

Het is een straatnaam in Zaandam. Ik kan nergens iets over deze persoon vinden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Welke beroepen hadden de mensen, naar wie de straten in de buurt van de J.H. Cardinaelstraat in Zaandam zijn genoemd? Misschien is het beroep van J.H. Cardinael hetzelfde of bijna hetzelfde als dat van de mensen naar wie de straten in de buurt zijn genoemd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het Lijns Tewisz Roggeplein ligt er vlakbij.
Lijns Tewisz Rogge (1664-1741) was scheepsbouwer en walvisvaarder. Hij was de eigenaar van de scheepswerf die tsaar Peter in 1697 tijdens zijn verblijf in Zaandam bezocht.
Gevonden in de Scheepsjongens van tsaar Peter.
http://www.zaansmuseum.nl/fileadmin/zaansmuseum/PDF_s/Water_78_april_2010_verkleind.pdf

Het beste antwoord

Ik denk dat het verwijst naar Hendrick Jacohsz Cardinael. Hij had vroeger de leiding op een scheepswerf in de Zaanstreek, zie voor meer informatie de bron.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op deze site http://www.devries-doyle.org/KwaSJ.htm staat onderstaande tekst, waarin twee maal ene Jan Hendricksz Cardinael wordt genoemd. Als ik de tekst goed heb begrepen woonde hij in Zaandam en was zijn beroep meester scheepstimmerman. Hij leefde in de zeventiende eeuw.

"In Amsterdam op 29 maart 1666 bestelt de heer du Maes, agent-generaal van zijn koninklijke majesteit van Frankrijk, en bekennen Cornelis Michielsz en Cornelis Raven, beiden wonende binnen dezer stede, item Hendrick Dircksz Sluijck c.s. en Jan Hendricksz Cardinael, wonende te Zaandam, als meester scheepstimmerluiden, gezamenlijk in bestek aangenomen te hebben, als namelijk Cornelis Michielsz 2 schepen, Cornelis Raven 1 schip, item Hendrick Dircksz Sluijck 2 schepen, mitsgaders Jan Hendricksz Cardinael 1 schip, alle te maken om voor oorlogsschepen gebruikt te worden, uitwijzende het volgende charter. (Volgt een uitgebreide beschrijving, o.a. lang 160 voeten over steven, wijd 41½ voet hol in 't ruim)."

Toegevoegd na 26 minuten:
Zie ook: http://resources.huygens.knaw.nl/retroboeken/gildewezen/#source=3&page=753&size=800&accessor=toc

Toegevoegd na 36 minuten:
Bij die laatste bron gaat het om pagina 742. Daar is de originele tekst te lezen (waarin Zaandam nog Saerdam wordt genoemd) van het contract met nummer 1563, over de bestelling van zes oorlogsschepen bij scheepstimmermanlieden in Amsterdam en Zaandam voor rekening van de agent-generaal van de Koning van Frankrijk.
Antoni
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+Plus, Jan Hendricksz Cardinael, P.C.All, Symon Claesz, Cornelis Jansz Kegh en Lijns Tewisz Rogge waren scheepsbouwers en walvisvaartreders omstreeks 1650 – 1750.
De straten liggen daarom aan de Grootscheepmakersstraat en de Rederstraat.