Waarom daalt de spaarrente terwijl banken tegelijkertijd te weinig kernkapitaal hebben?

Een van de fundamentele problemen van de banken zou zijn dat ze veel meer geld uitzetten dan ze hebben.
Dan zou je zeggen dat een oplossing zou zijn om meer spaargeld aan te trekken. Waarom daalt de spaarrente dan nog steeds?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Om de economie te stimuleren hebben de Centrale overheden massaal geld in het systeem gepompt. Banken kunnen het geld voor een schijntje lenen, dus is het niet aantrekkelijk om spaarders een hogere rente te betalen. De reden waarom spaarders van de banken op het moment een hogere rente ontvangen dan dat ze elders zouden moeten betalen is gelegen in het feit dat ze elkaar beconcureren om de klanten te behouden of juist binnen te krijgen. De gemiddelde klant doet meer dan sparen alleen, en op andere producten kunnen de banken ook geld verdienen, vandaar dat ze nog een beetje rente bieden op spaarproducten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat wordt opgedrongen door de overheden. Louter en alleen om leningen op de kapitaalmarkt te stimuleren. Ze zijn als de dood als het hele systeem in elkaar klapt bij renteverhogingen, de crisis is nog niet voorbij.