Waarom houden mensen zich aan de wet?

Er wordt regelmatig gezegd dat de straffen veel te laag zijn, dat je overal maar mee wegkomt, dat de gevangenis net een hotel is. Waarom houdende meeste mensen zich dan toch aan de wet?

En (twee vragen in 1) waarom zijn er dan mensen die na een gevangenis straf NIET in herhaling vallen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Ook al wordt er gezegd dat de straffen te laag zijn, de eerste keer in de cel gegooid worden gaat je toch niet in de koude kleren zitten. Je wordt van je vrijheid beroofd: als je een afspraak had, dan kan je er niet naar toe. Je kunt ook niet gezellig mensen gaan bellen, of internetten, of tv kijken. Bovendien, als je minderjarig bent, moeten je ouders je komen ophalen. Verborgen houden dat je in de cel hebt gezeten is dus niet mogelijk.

De meeste mensen houden zich alleen al uit goed fatsoen aan de wet. Hou je je er niet aan, dan loop je ook het risico jezelf buiten je vriendengroep te plaatsen. Bovendien kan een strafblad negatieve gevolgen hebben voor je carrière. En dan heb ik het nog niet eens over de schaamte gehad...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je hier omschrijft, klinkt meer als een politiecel dan als een gevangenis. Er is een groot verschil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, maar het gaat over de eerste kennismaking. Dat is bij veruit de meeste gevallen de politiecel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo groot is dat verschil uiteindelijk niet suzyq, ook in de gevangenis zitten gaat je niet in de kouwe kleren zitten. in de gevangenis kun je ook niet bellen wanneer je maar wil, niet internetten, en ja..als je er geld voor hebt, dan kun je wel een tv'tje huren in je cel. verder is de cel net zo klein, misschien nog kleiner als een politie cel. voor veel mensen is een nachtje politiecel genoeg om ze te "genezen" want dat het geen pretjes is is duidelijk.

Andere antwoorden (11)

Omdat de meeste mensen gewoon een beetje prettig met elkaar willen samenleven.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wetten zijn niet iets vreemds van buitenaf...ze zijn een ingewikkelde technische manier van opschrijven van wat veel mensen eigenlijk zelf ook vinden, en een afspiegeling van sociale verhoudingen, bestaande normen en waarden.
Uiteraard kan dat soms botsen met je eigen ideeën over rechtvaardigheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat het sociale mensen zijn
die netjes gehoorzamen wat de wet ons voorschrijft
regels zijn ergemaakt om plezier met elkaar om te gaan

Toegevoegd na 1 minuut:
plezier= plezierig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat mensen behoefte hebben aan vrijheid en eigen keuzes kunnen maken. In de gevangenis kan men niet gaan en staan waar ze willen en missen ze behalve vrijheid o.a. een sociale behoefte.

Je niet houden aan de wet, brengt meer problemen met zich mee, dan het handhaven van de wet. De wet is een algemeen verbindend voorschrift dat ervoor zorgt dat de maatschappij waarin die wet geldt het leven makkelijker maakt voor een ieder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat wij met zijn allen dat zo afgesproken hebben,
daarom houden wij ons aan de wet.
Natuurlijk gaat er wel eens wat mis , omdat je het ergens
niet mee eens bent , dan krijg je straf , en daar moet je
van leren om niet in herhaling te vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wetten zijn regels die (als het goed is) gebaseerd zijn op de heersende waarden in de maatschappij. Dat is voor de meeste mensen dan ook de reden om zich aan de wet te houden: omdat ze de onderliggende waarden onderschrijven.

Wat mij bijvoorbeeld tegenhoudt om te moorden, is niet de wet of de straf die ik kan krijgen (dan zou ik alleen proberen niet gepakt te worden) maar het feit dat ik moord verkeerd vind. Hetzelfde geldt voor geweld, diefstal, verkrachting etc. Tel daarbij op dat ik geen behoefte heb aan die dingen, en presto, één law abiding citizen.

Natuurlijk (ik ben ook maar mens) zijn er omstandigheden waarin ik wel een misdrijf zou plegen. Als iemand bijvoorbeeld aan één van mijn geliefden komt, acht ik mij niet alleen op het moment zelf (bescherming) maar ook achteraf (wraak/eigen rechter) in staat tot geweld.

Ik denk dat mensen die één keer de fout in gaan, in principe de (meeste) waarden die aan de wet ten grondslag liggen wel onderschrijven, maar (door of buiten eigen schuld) in omstandigheden terecht zijn gekomen waarin andere waarden belangrijker leken.

Van iemand die een inbreker in elkaar slaat, hoef je bijvoorbeeld niet te verwachten dat hij mensen die niet in zijn huis inbreken ook in elkaar slaat. Een inbreker in elkaar slaan als je ook kunt vluchten, mag niet volgens de wet. Maar de kans op herhaling van het misdrijf is klein, het is niet alsof je dagelijks inbrekers in je huis aantreft terwijl je net een golfclub in je handen hebt.

Ik denk dat de mensen die wel herhaaldelijk in de fout gaan, gewoon geen boodschap hebben aan bepaalde waarden die aan de wet ten grondslag liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag een inbreker wel aanhouden en daarbij proportioneel geweld gebruiken....
Het laag zijn van straffen is toch geen reden om misdrijven/misdaden te plegen?
Als dat zo zou zijn,kunnen we beter collectief zelfmoord plegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen denken wel dat het verhogen van de straffen helpt om misdaad tegen te gaan. Dan zouden andersom door lagere straffen meer mensen misdaden moeten plegen. Maar als dat niet zo is, zullen hoge straffen ook niet helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gaat nu uit van een liniair verband, mormel, maar dat hoeft er natuurlijk niet te zijn. Als je uitgaat van een percentage mensen dat sowieso niet zo'n behoefte heeft om de wet te overtreden, zal het verlagen van straffen op een gegeven moment de misdaad niet meer doen stijgen. Dat wil niet zeggen dat het verhogen van straffen de drempel niet hoger maakt voor die mensen die er (blijkbaar) wél behoefte aan hebben de wet te overtreden.
Mensen doen gewoon wat hen opgedragen wordt, denken nergens bij na... Doen gewoon alles...

Mensen houden zich niet van nature aan een wet of de wet... Waarom niet zul je vragen, omdat ze eerst kennis moeten nemen van die wet om je eraan te kunnen houden EN om die te kunnen negeren... Zeer simpel is dat...

Straffen zijn helemaal niet te laag, ze zijn veel te hoog... Iedereen die zegt dat de gevangenis een hotel is, is onwetend... Die weet er niets van hoe het er aan toe gaat in een gevangenis...

Dat wat werkt is de AFSCHRIKKING van de gevangenis, dus in feite werkt de gevangenis NIET voor hen die erin zitten, maar voor hen die aan de andere kant van de muur gevangen zitten... En ik zeg je de gevangenis wordt geleid door de grootste bende van het land en dat is justitie zelf... The prison is run by the inmates...

Die enkeling die niet in herhaling valt is geslaagd voor zijn opleiding IN de gevangenis, want daar kun je leren hoe je niet gepakt gaat worden de volgende keer als je recidiveert... Want in de gevangenis kun je alles leren wat strafbaar is om te doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er ook nog mensen zijn met (eigen)waarde. Die hebben geen wetten nodig. Dit gaat vanzelf vanuit een gevoel van weten over "goed en kwaad".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel simpel om straffen te voorkomen.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede opvoeding gehad.
Fatsoensnormen en waarden kennen en "proberen "je daaraan te houden.
Geef eerlijk toe, is weleens moeilijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 - Sommige mensen willen goed doen, vanuit hun levensovertuiging. Deze mensen zaten in het verzet tegen de bezetting van Nederland door Nazi Duitsland en hielpen Joden om onder te duiken.

2 - Sommige mensen vinden het prettig om zich aan de wet te houden. Deze mensen willen met niemand problemen en vind het het makkelijkste om zich aan de wet te houden. Dit is het leeuwendeel van de Nederlandse bevolking.

3 - Sociale goedkeuring of goedkeuring door anderen. Deze mensen kregen mooie baantjes in het bezette gebied.

4 - Door de straf levert de overtreding geen winst op, maar slechts verlies. Deze mensen houden zich aan de maximum snelheid omdat ze geen boete willen, stelen niet, omdat als ze betrapt worden dit hun meer kost dan ze kunnen winnen.