Kan je zomaar je naam veranderen?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik bedoel niet hier op GV, maar je voornaam.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

In het dagelijks leven of officieel bij de wet?

Officieel bij de wet kan wel, maar is nogal een gedoe. Ik heb het ooit opgezocht en je hebt dan een advocaat nodig, en het kost nogal wat geld.
Als je een goede reden hebt: een naam die als bespottelijk kan worden gezien, of een trauma hebt meegemaakt waardoor je niet meer aan je naam of familie herinnerd wil worden oid, gaat het waarschijnlijk makkelijk. Als je het alleen wilt omdat je dat leuk lijkt, een andere naam beter bij je past, je goeroe je die naam heeft gegeven, etc, en dus weinig noodzaak ervoor hebt, verwacht ik dat je weinig kans hebt. Daarom heb ik het zelf ook niet gedaan.

In dagelijks leven: ik draag zelf sinds een jaar of 5 een andere voornaam dan waar ik mee geboren ben. Toen ik mijn familie en vrienden uitlegde waarom ik zo genoemd wilde worden, ging bijna iedereen er meteen in mee. Het duurde een tijdje (en voor sommigen een hele tijd) voor iedereen gewend was me zo te noemen, nu zijn er nog maar weinig mensen die uberhaupt weten dat het niet mijn geboortenaam is.
Ook bij opleidingen, sportclubs ed. kan je makkelijk een andere voornaam gebruiken, bij officiele opleidingen deed ik er gewoon een brief bij waarin ik uitlegde hoe ik officieel heet (voor m'n diploma's ed), en hoe ik in het dagelijks leven heet, en dan was het geen probleem. Dan stond ik in het hele systeem gewoon met mijn nieuwe voornaam, dus bij de klassenlijsten ed, en alleen ergens bij de administratie stond dan ergens in een computer mijn officiele voornaam.
Daarnaast kan je tegenwoordig steeds vaker op formulieren naast je hele naam ook nog apart je roepnaam invullen, dat maakt het extra makkelijk.
Bij officiele dingen (studiefinanciering, zorgverzekering, bank) moet je natuurlijk wel je officiele voornaam of voorletters gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Je voornaam wel.

Je achternaam kun je onder bepaalde voorwaarden en tegen betaling van kosten enige letters laten wijzigen.

Informeer bij de gemeente naar de mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel grappig om te lezen dat het hier duideijk is dat er een groot verschil is tussen wat jij bedoelt! Je eigen naam veranderen (voor- of achternaam) of je naam op GV.
Het laatste zal eenvoudiger zijn dan het eerste. Daar heb je formele toestemming voor nodig. Alhoewel je natuurlijk je roepnaam altijd kunt veranderen. Je geboortenaam ligt echter altijd vast in het geboorteregister.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet zomaar, maar het kan wel.

Kijk hier maar:
http://www.justitie.nl/onderwerpen/familie_en_gezin/naamrecht/naamswijziging/achternaam-meerderjarigen/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hieronder staat de procedure beschreven:

Wie zijn voornaam wil wijzigen, moet daarvoor een verzoek indienen bij de rechtbank. Daarvoor is een advocaat nodig. Net als bij de oorspronkelijke naamskeuze door de ouders geldt ook nu: de nieuwe naam die u vraagt mag geen onbehoorlijke naam zijn. Als de rechtbank het verzoek toewijst, wordt de beslissing verwerkt in de registers van de burgerlijke stand.

Hoger beroep en cassatie Wijst de rechtbank het verzoek af, dan kunt u in hoger beroep gaan bij het hof Dit moet binnen twee maanden gebeuren. Het hof bekijkt uw verzoek opnieuw en neemt daarna een beslissing. Bent u het niet eens met de beslissing van het hof, dan kunt u nog beroep in cassatie instellen bij de Hoge Raad. Dit moet binnen drie maanden gebeuren. De Hoge Raad gaat alleen na of de rechtsregels juist zijn toegepast. Zowel bij de rechtbank als bij het hof en de Hoge Raad hebt u een advocaat nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan inderdaad wel, hierboven staat al het juist antwoord, wil alleen nog toevoegen dat je kunt rekenen op een flinke aanslag op je spaargeld!!! Ik heb het een jaar of 15 geleden uitgezocht, weet niet meer precies het bedrag maar wel dat ik me te pletter schrok en aangezien alles alleen maar duurder is geworden...!!!

Je kunt wel onofficieel je naam wijzigen, bv door consequent jezelf voor te stellen als 'Henk' terwijl je 'Piet' heet, echter op officiele documenten zul je dan je geregistreerde naam nog meoten gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je laat gewoon de mensen om je heen weten,dat je voortaan geen chocolaatje,maar marsepeintje wilt heten en het is voor elkaar! Je zult het daarna nog wel tig keren moeten zeggen,maar uiteindelijk zal (bijna) iedereen je marsepeintje noemen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Even nog voor de duidelijkheid,ik heb het hier wel over je roepnaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,ik zie alleen geen kans om een babytje te dragen!
Ja, je voornaam kun je gewoon veranderen, heeft mijn nichtje ook gedaan.
We moesten natuurlijk wel allemaal even wennen, maar op een gegeven moment weet je niet meer beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dit kan, je voornaam is je aanspreektitel, en als je besluit om voortaan aangesproken te willen worden met "kabouter puntmuts"dat kan dat.

Zodra je dit echt formeel wil vast leggen, en ook op officciele documenten dit als voornaam wil laten registreren, ben je wat langer bezig. Het zal via een rechtbank uiteindelijk bij koninklijk besluit vastgelegd moeten worden.

Maar je voornaam kan je ieder moment wijzigen, in de naam die jij graag wil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je voornaam staat vrij ; je kunt je laten noemen zoals je wilt. Bij de meeste mensen is hun (eerste) voornaam ook hun roepnaam, maar lang niet altijd. Er zijn heel wat Willems die Wilhelmus heten, Johns die eigenlijk Johannes genoemd zouden moeten worden en Greten die Margaretha genoemd zijn.
Zelfs vandaag de dag kom je nog wel eens in te krant ofzo tegen : met blijdschap geven wij kennis vande geboorde van onze zoon Gerardus Marinus Johannes, we noemen hem Peter. Tsja......nóem hem dan ook Peter !!

Maar als je moeder je Chocolaatje heeft genoemd en jij wilt liever Droppie genoemd worden, zal niemand je tegenhouden. Voor de burgerlijke stand echter, blijf je tot je dood eeuwig en altijd Chocolaatje. Natuurlijk kun je dat officieel ook laten veranderen, maar daar zijn wel kosten aan verbonden, alsook voorwaarden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Vergis je niet ; het is een dure grap. Je moet namelijk ook alle officiële documenten laten wijzigen !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk hier maar eens:
http://www.goeievraag.nl/vraag/ste-naam-veranderen-kost.21781
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als het alleen je voornaam betreft: dat kan heel goed.
aan alle mensen die je kent laat je weten hoe je in het vervolg genoemd wilt worden.
niet vergeten te reageren...
ik ken een paar mensen die hun voornaam of roepnaam veranderd hebben.
het meest lastig is het voor familie en anderen die je al heel lang kent, als ze je respecteren zullen ze je bij je andere naam noemen.

een achternaam kun je niet zomaar veranderen.

Toegevoegd na 1 minuut:
onofficieel is het meest makkelijk en je kunt altijd terug je voornaam weer aannemen.