gevolgen een vriend inschrijven bij jou (ivm niet willen slapen slaaphuis; gekort) wat zijn gevolgen??

Een vriend van me moet vanwege aanvraag uitkering 1 á 2 keer per week in het slaaphuis verblijven. Gezien hij bij moeder woont (niet ingeschreven) vertikt hij het bij daklozen/methadon gebruikers te slapen maar is bang dat ze hier problemen van gaan maken binnenkort.

Bij zijn moeder mag hij zich niet inschrijven, wel bij zijn zus over 7/8 weken als hij zich 'bewezen' heeft.

Wat hij wil is zich bij mij laten inschrijven (ik WAJONGER) voor 7/8 weken en dat ie zich dan als uitkering geregeld is bij zus laat inschrijven.

Nu vraag ik mij af, kan ik hem als hoofdbewoner uitschrijven of moet hij dat zelf/persoonlijk doen?
Is mijn huursubsidie gelijk gekort of pas als die vriend uitkering krijgt?
Hij heeft schulden (gehad zegt ie) wat kunnen schuldeisers doen?

Ik ga vantevoren sowieso met moeder in gesprek en eventueel zus want ben met katvangers bekend en vraag mij af of ik iets over hoofd zie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ik zou er niet aan beginnen omdat de kans groot is dat je gekort wordt op je huurtoeslag,maar misschien ook je uitkering.

Uitschrijven bestaat eigenlijk niet,als hij zichzelf ergens in laat schrijven dan vervalt automatisch zijn inschrijving op het adres waar hij gewoond heeft.

Het risico is te groot dat je hierdoor problemen krijgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat voor problemen? kun je wat specifieker zijn aub? en dat ik gekort word is dat meteen of na 7/8 weken? bedankt voor je snelle antwoord
fisbel
10 jaar geleden
Je Wajonguitkering wordt niet gekort.
Huurtoeslag: zolang je vriend op jouw adres ingeschreven staat tellen zijn inkomsten mee. Hij is dan je medebewoner. Zodra hij zich op een ander adres laat inschrijven telt zijn inkomen niet meer mee. Als je bijvoorbeeld opgeeft: 20 november ingeschreven, dan telt het inkomen van je vriend per 1 december mee. Hetzelfde geldt voor uitschrijving: uitschrijving per bijvoorbeeld 5 maart. Het inkomen telt vanaf 1 april niet meer mee.
fisbel
10 jaar geleden
Bron: lees op bladzijde 9
Vanaf wanneer krijgt u huurtoeslag.
Bij u: wanneer gaat de wijziging huurtoeslag in.
http://download.belastingdienst.nl/toeslagen/docs/brochure_algemeen_toeslagen_tg2191z22fd.pdf
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor je aanvulling fisbel.
Ik weet niet hoe het bij vs zit,maar ook de eenheden van water gaan omhoog als je met meer dan één persoon woont.
Zolang het om een postadres/logeeradres gaat is het geen probleem. Gaat het om inschrijving dat riskeer je inderdaad om gekort te worden op je eigen uitkering. Uit eigen ervaring weet ik dat uitschrijven op een adres niet mogelijk is, tenzij er ergens anders word ingeschreven.

Erg riskant, ik adviseer om andere mogelijkheden te overwegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat ik gekort word is mij bekend maar is dit met ingang van zijn uitkering of meteen? Het is bedoeling dat ie weer uitkering krijgt want hij heeft nu niks en dat kan niet goed gaan. Zijn moeder zet hem sporadisch op straat omdat er geen schot in zaak komt. Eerlijk gezegd dat ik gekort word maakt me niet super veel uit als hij het compenseert. En voor deurwaarders ben ik ook niet bang dus kan duidelijk maken dat het mijn spullen zijn en evt getuigen of eigen advocaat inschakelen mocht het zover komen (volgens mij blaffen deurwaarders alleen in zon situatie) Ik vraag me echt af zal het allemaal zon probleem zijn? Inschrijven voor 7/8 weken om geldige redenen en ik ken zijn situatie beetje. Wil graag helpen snappen jullie?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of je meteen word gekort durf ik niet zeker te zeggen, zeker omdat het je een wajong hebt. Ik ben heel lang "die vriend" geweest en als het goed is is dat in alle gemeenten hetzelfde. Ik moest voor een daklozenuitkering inderdaad ook in een nachtopvang slapen maar je kan ook logeeradressen opgeven en dagelijks een stempel komen halen. Ik begrijp dat je hem wilt helpen, maar het moet niet ten koste gaan van jezelf! Inschrijven als je zelf een uitkering hebt is gewoon geen optie. Als je wil kan ik je wel meer vertellen over andere opties voor je vriend, die weg heb ik zelf jaren gelopen..