Moet je vriendelijk blijven tegen aggressieve verkopers die via de telefoon hun produkt trachten te verkopen en dit op het werk ?

Sommige verkopers blijven je maar bestoken met vragen om toch maar een produkt te kunnen verkopen. Ik antwoord kort maar op het einde kan ik amper vriendelijk meer afsluiten omdat ze me zo nerveus gemaakt hebben door hun aggressieve aanpak.

14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Nee Rubia. Dit hoeft niet. Ze zijn heel wat gewend en tegen kortaf/onaardig doen moeten ze opgewassen zijn, het hooort immers bij het werk. Als zij jou onheus bejegenen door zeer agressief hun product aan de man te brengen, mag jij best wat tegenkracht geven.
Vraag wel altijd expliciet of ze je uit hun bestand willen halen. Simpelweg de hoorn op de haak gooien helpt niet echt, want dan bellen ze na een week weer. Als je het vraagt, zijn ze wettelijk verplicht je niet meer terug te bellen.

Toegevoegd na 29 minuten:
Bedenk ook dat 'op de man spelen', agressief terugdoen of proberen de verkoper in de zeik te nemen niet werkt. Natuurlijk zijn het de mensen die je bellen op ongewenste momenten, maar dit zijn vaak gewoon studenten die dit werk niet doen om mensen te irriteren, daar is het al ondankbaar genoeg voor. Bovendien werkt het vaak uberhaupt niet. Soms wel hoor, zeker bij beginners. Maar al iets 'gevorderde' callcentermedewerkers weten prima om te gaan met verschillende soorten mensen die ze aan de lijn krijgen en kunnen vaak heel goed de grapjurken en de bozen pareren.
Het beste is om gewoon gedecideerd te blijven, ze te vertellen dat je geen interesse hebt in wat zij aanbieden en vooral dus, ik blijf het herhalen, te vragen of ze je uit het bestand willen halen. Dit zijn ze verplicht te doen dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (25)

Ik zeg direct dat er niet gedient van ben, als hij probeert door te praten verbreek ik de verbinding. Dus gewoon hard zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor je mag best boos worden. Maar voor jezelf is het prettiger het gesprek snel af te breken. Dus duidelijk nee zeggen en de verbinding verbreken. Dan heb je de tijd niet om boos te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik onderbreek ze gewoon en zeg meteen dat ik geen interesse heb, als ze dan toch gewoon doorratelen dan gooi ik gewoon de hoorn erop.
zeg gewoon ben je doof ofzo ??? en dan opgooien als ze niet willen luisteren
14 jaar geleden
Je aan melden bij bel me niet register om dit soort telefoontjes te verkomen.
Gewoon aan het begin aan geven dat je niet geintreseerd bent en dan het gesprek beeindigen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vriendelijk blijven? Zij vragen toch ook niet eerst of ze je mogen bellen?

Gelijk onderbreken en vriendelijk doch dringend verzoeken nooit meer te bellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als deze verkopers je op het werk storen moet je bij je baas melden dat ze je van het werk afhouden, en vragen of deze bedrijven geblokkeerd kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat hoeft niet, je kan er wel een spelletje van maken waardoor je toch nog plezier kunt hebben aan zo'n gesprek.
Laat ze eerst hun verhaaltje doen. Dit verhaaltje is voorgeprogrammeerd en zal op een gegeven moment resulteren in een vraag.
Antwoord dan:
Hoe komt u aan mijn telefoonnummer.
Tijdens het antwoord vraag je dan:
Hoe is uw naam?
Als je hier al antwoord op krijgt kan je vragen bij bijv. Jansen.
Is dat met 1 of met 2 essen.
Vervolgens vraag je:
Kan ik u terugbellen.
Of: Heeft u er zelf ook een?
En bevalt hij.
Ik heb zelf nog een tv te koop is dat wat voor U?
Iedere keer als hij of zij het verhaal weer start, in de rede vallen.
Uiteindelijk sluit je het gesprek af, jij hebt een lekker gevoel en de beller is een frustatie rijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon op nette maar toch wel consequente manier duidelijk maken dat je er niet van gediend bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom 'nette'?
Consequent en duidelijk is toch voldoende
Sinds 1 oktober 2009 bestaat het bel-me-niet register.
Als je je daar bij aanmeldt, blijf je gevrijwaard van vervelende telefoontjes: www.bel-me-niet.nl.

Elke telefonische verkoper/verkoopster moet verplicht aan jou vragen of je je bij dit register wilt aanmelden, maar je kunt dit ook zelf doen.

Enige uitzondering zijn bedrijven die al een zakelijke relatie
met jou hebben, waar je zogezegd klant bent.
Maar deze kun je na 1 telefoontje ook vertellen dat
je in het vervolg geen belletjes meer op prijs stelt.

Dus in plaats van agressief te worden, zou ik gewoon
het bovenstaande aankaarten, dat ze zogezegd
jou illegaal bellen of (als je klant bent) dat je voortaan geen teleoontjes meer wilt, omdat je toch nooit telefonische aankopen doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja wel vriendelijk blijven , zelf zeg ik altijd beslist en resoluut
waar gaat dit over
nee ik heb geen interesse
een fijne dag nog tuut tuut tuut tuut

soms als ik een melige bui heb wil ik er nog wel eens op in gaan , en dan stel ik ze de meest domme vragen

onlangs was er iemand die me een aanvullende pensioen verzekering aan wilde smeren
heb ik die gast laten kletsen en hem lekker gemaakt tot op het eind van het gesprek en toen gezegd
meneer ik heb eigenlijk geen aanvullende verzekering nodig , ik bedenk me nu dat ik miljonair ben hahaha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn vele manieren er vanaf te komen. Je kunt uiteraard de hoorn erop leggen. Een andere effectieve is: Sorry mijn andere lijn gaat, heeft u een momentje en hem dan gewoon een half uur laten hangen.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat die persoon er daarna nog hing of dat ze me hebben teruggebeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik speel altijd een leuk spelletje met ze:

het komt nu niet gelegen kan ik je anders even terugbellen straks.
( nee wij kunnen niet gebeld worden / wij kunnen u later terugbellen)
nee joh dat is niet handig. maar anders geef je me even jou nummer gewoon. je mobiel ofzo.
( uhhhhh )
ja dat is handig dan bel ik jou vanavond later nog dan hebben we het erover.

meestal zijn ze dan zo geshockeerd dat ze vanzelf ophangen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik ook wel eens doe is zeggen: "o, wacht even mijn zoontje roept". En vervolgens laat je de telefoon er een kwartier naast liggen. Maar het gemakkelijkste is inderdaad je aan te melden bij het bel me niet register.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben van mening dat je altijd een ander moet blijven behandelen zoals je zelf behandeld wil worden. Als je dat niet doet, dan verlaag je jezelf tot het niveau van de ander.

Je kan heel vriendelijk zeggen dat je het gesprek beeindigd. Als ze voor mijn deur staan, zeg ik direct heel vriendelijk geen interesse. En doe ik de deur dicht. Nog voor ze 1 woord hebben kunnen zeggen.
En blijven lachen he. Want het is gewoon komisch om hun reactie dan te zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je eerste alinea komt niet helemaal overeen met de 2e he? hahaha. Voor de eerste alinea krijg je een plusje.
Niet vriendelijk, doch wel beleefd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tuurlijk niet. Als zij zo agressief je hun product proberen aan te smeren en je komt er niet tussen. Dan mag je heus wel onvriendelijk worden of de verbinding verbreken. Waarom zou dit niet mogen? Je hoeft niet bang te zijn dat ze jou niet meer al klant willen, want dit wil je zelf al niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn idee is het verhaal uit beleefdheid eerst aan te horen,en daarna het aanbod vriendelijk te bedanken en zeggen dat je de verbinding verbreekt.gewoon ophangen dus.het is heel vervelend dat verkopers door blijven zeuren.ik vind het nog onbeschoft ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je moet altijd vriendelijk blijven maar hoeft niet over je te laten lopen. Ik maak ze altjd vriendelijk maar doch dringend duidelijk dat ik geen belangstelling heb, en overigens dat bel me niet register werkt fantastisch. Daarbij niet teveel je gegevens op de diverse enquetes/sits invoeren en je wordt bijna niet meer gebeld door dergelijke bedrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooit kap ik meteen af, ooit zeg ik dat de persoon naar wie ze vragen vanmorgen bij een ongeval om het leven is gekomen, ooit laat ik ze het hele verhaal vertellen en dan zeg ik op het einde dat ik geen interesse heb (op die manier kunnen ze minder klanten bellen). Ik heb ook ooit voorgesteld om met zo'n verkoopster om het bed te delen en toen werd het gesprek door haar beëindigd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had laatst een verkoper aan de telefoon die een enquete bij mij wilde afnemen. Ik dacht even waarom niet ik zal hem krijgen. Tijdens de enquete merkte ik al dat hij een verkoper was van ondergoed.
Dus ik allerlei vragen beantwoord (duurde bijna 10 min) waarna hij bij zijn laatste vraag kwam. "Meneer ik mag u gratis 2 onderbroeken toesturen, u hoeft slechts de verzendkosten te betalen". Nou daar geloof ik dus echt geen reet van dus antwoorde ik:" Nee hoor heel vriendelijk maar dat hoeft niet". Waarop hij antwoorde:" hoezo dan niet meneer?". "Omdat ik geen onderbroeken draag".
Hij zei helemaal niets meer en hing denk ik van verbazing gelijk op. Ik kwam niet meer bij van het lachen natuurlijk.

Mijn antwoord op de vraag is eigenlijk: ik vind wel dat je vriendelijk moet blijven. Want we hebben natuurlijk altijd nog zoiets als normen en waarden. Vriendelijk en krachtig nee zeggen en dan ophangen. En als je echt een keertje tijd hebt....hoor ze aan en zeg dan dat je het product niet gebruikt.

Ik werd ook een keertje gebeld toen de meneer aan de andere kant zei:" Goedenavond meneer, u wilt vast wel een Ferrarri winnen.". Toen zei ik"nee, dat wil ik niet, ik vind het lelijke auto's".
Toen was hij helemaal stil en begon wat te stotteren, want dat zijn antwoorden die ze niet verwachten. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee je moet helemaal niet vriendelijk blijven. Je moet zeggen dat er iemand aan de deur belt en vervolgens je telefoon neerleggen en dan niet meer met ze praten. Laat ze maar een half uur aan de lijn wachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft niet vriendelijk te blijven; je kunt ze beleefd onmiddellijk door verbinden met wat je op dat moment wel leuk lijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.
Iemand komt ongevraagd binnen.
Stelt vervolgens allemaal bizarre vragen en verwacht ook nog dat je instemt.
Wanneer je niet instemt, moet je dat ook nog verantwoorden?
Wees gewoon eerlijk
Persoonlijk, hoe eerder alle telefoonverkopers er niet meer tegen kunnen hoe ze behandeld worden, des te eerder is dit werk (en onze klacht) uitgeroeid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, direkt afhaken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, je mag meteen de haak erop gooien... Na een of twee keer bellen diezelfde mensen niet meer...

Geen respect geven aan mensen zonder respect, dom dom dom...