Ik vroeg me af wat het symbool met een tweekoppige vogel betekend.

Ik heb een bijlage bijgevoegd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

De dubbelkoppige adelaar in het keizerlijke Rijkswapen verscheen eerst officieel in 1417, toen op last van keizer Sigismund een nieuw troonzegel vervaardigd werd met de dubbele adelaar. De oorspronkelijke eenkoppige adelaar bleef aan de Rooms-Koning voorbehouden. Het is niet onmogelijk dat de dubbele adelaar door de keizers van het Heilige Roomse Rijk uit prestige-overwegingen is aangenomen tegenover de Byzantijnse keizers, die deze wapenfiguur (goud op zwart) overnamen uit de Klein-Aziatische cultuurschat. Toen de laatste Oostelijke keizer, Constantijn XI, in 1453 tegen de Turken sneuvelde, wierp zijn behuwd neef Iwan III van Moskou zich op als opvolger van de Byzantijnse keizers en nam in 1472 het wapen van dezen over met gewijzigde kleuren, zwart op goud.

Encarta® - Encyclopedie. © 1993-2002 Microsoft Corporation/Het Spectrum. Alle rechten voorbehouden.

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De adelaar is een oud symbool in de heraldiek dat we in allereli culturen terugvinden en verschillende betekenissen heeft, waaronder in eerste instantie overwinning.

De dubbel-koppigheid heeft vaak gewoon met de symmetrie te maken en heeft niet per definitie een eigen extra betekenis, al kan de ontwerper van het wapen die er natuurlijk wel aan geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie eens op http://www.histoportal.nl/, onder ‘adelaar’, rechts op de pagina