Heeft het zin om orgaandonor te worden of mogen je nabestaanden uiteindelijk toch beslissen?

Ik heb begrepen, dat, of je nu wel of geen codocil hebt, de nabestaanden het toch voor het zeggen hebben?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als jij bij leven duidelijk hebt aangegeven dat je wel of geen donor wil zijn, en je nabestaanden respecteren dat niet, dan vind ik ze stom.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt aanvinken 'ja', 'nee', of 'ik laat een nabestaande kiezen'.
Voor nabestaanden is het erg moeilijk om die keuze te maken als ze nog maar net horen dat jij bent overleden. Het heeft dus zeker zin dat jij de beslissing dan vast hebt gemaakt.
Ritsuka
10 jaar geleden
Precies, het is beter dat je het zelf aangeeft, zodat je nabestaanden niet zo'n keuze hoeven te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@joodz,
Als je bij je leven duidelijk hebt aangeven wat je wilt heb je dus ook zo kunnen invullen of je het wel of niet wil. dan hebben je nabestaanden er niet meer over te zeggen. mits je natuurlijk 18+ bent.
Ik heb het meteen ingevult toen ik 18 was omdat mijn ouders mijn wens ook niet accepterden. Nu kunnen ze er niets meer tegen doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die 3e optie kon ik nog niet.
Maar dan vraag ik me des te meer af of dat zin heeft, omdat dit toch hetzelfde is als geen codocil invullen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@daphne91
Is dit echt?
Ik had namelijk begrepen dat je nabestaanden dit altijd konden overrulen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar wat heeft het voor zin dan om iets in te vullen ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
da's mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er staat meer info op www.donorregister.nl
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik had even niet doorgelezen bij de antwoorden. Daar staat die site ook aangegeven. Sorry.
Bordensteker
10 jaar geleden
Bedankt dat je de ze vraag stelt, want hij maakt heel wat (goeds) los!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch zou ik oppassen met orgaandonor worden. Stel je krijgt een ongeluk, ligt in coma en je hebt toch een goede kans om bij te komen. Echter het ziekenhuis ziet dat jij je als Donor hebt opgegeven, ze zien jou dan niet meer liggen, maar wel een lichaam waar ze voor honderduizenden euro's geld aan kunnen verdienen door je organen te verkopen. Misschien dat er situaties zijn dat ze je veel sneller dood laten gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik wist niet dat het ziekenhuis geld kreeg voor de organen?
Ritsuka
10 jaar geleden
Ze laten je echt niet zomaar dood gaan hoor.

Het beste antwoord

Ja, dat heeft wel degelijk zin. Op het moment dat de vraag aan de nabestaanden wordt gesteld, of jouw organen mogen worden verwijderd voor donatie, ben je als nabestaande zeer geëmotioneerd. Je hebt net een dierbare verloren, hoe moet je over zoiets na gaan denken, wat moet je beslissen? Die vraag komt altijd op een moment dat je niet over zulke dingen na wil denken, dan is het fijn, als de overledene zelf die keus al gemaakt heeft en je het afstaan van de organen daardoor makkelijker maakt, of je keus om nee te zeggen, daarmee in eigen handen heeft genomen. Als je voor de keuze staat, moet je niet onderschatten wat voor impact dat heeft, als de overledene daar zelf geen keus in heeft gemaakt. Het is belangrijk voor de nabestaanden te weten wat jij wil en hun beslissing zal in de meeste gevallen ook op jouw wil zijn gebaseerd. Je nabestaanden achter laten met een gevoel of ze wel de goede keus hebben gemaakt, lijkt mij niet prettig. Maak je keus, denk er over na, praat erover met de mensen wie je lief hebt, zodat zij, mocht het ze overkomen, weten wat ze met jouw organen moeten doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Helaas wordt de wens van de overledene in dit geval vaak niet uitgevoerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk als je je wil goed kenbaar maakt en er regelmatig de aandacht op vestigt, dat veel gezinnen daar wel degelijk rekening mee houden. Het komt helaas niet vaak voor, dat mensen in het ziekenhuis overlijden, waardoor veel organen niet bruikbaar zijn voor donatie. Het is namelijk van groot belang dat het overlijden plaats vind in het ziekenhuis, zodat er zo snel mogelijk actie kan worden ondernomen.
Ivana
10 jaar geleden
Mooi en duidelijk antwoord Crea. Plus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind het ook een heel mooi antwoord.
wat ik me wel afvraag, is daar dan een codocil voor nodig? Je kan ook bij leven al bespreken dat je het geen (of juist wel) een probleem vind, en op het moment zelf de knoop laten doorhakken door de nabestaanden.
Zelf heb ik ook geen codocil, maar ik denk dat heel mijn omgeving wel mijn mening er over kent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vaak is het moeilijk om je voor de geest te halen wat de wens van de overledene is, je gaat twijfelen als je in een emotionele sfeer zit. Het is prettig als je je dan wel aangemeld hebt en de nabestaanden daaruit hun keus bevestigd zullen vinden. https://www.jaofnee.nl/?pk_campaign=sea&pk_kwd=aanmelden%2520donor&gclid=CPSx6qPktroCFYZa3god8EAAjQ http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/5331-donor-donorregistratie-donorcodicil.html Regel het nu, als je weet wat je wil. Laat je geliefden niet zo'n moeilijke keus voor je maken.
Bordensteker
10 jaar geleden
Sommigen hebben het hier zó geweldig goed verwoord, dat ik haast zou zeggen: “met zo’n motivering heb jij mijn hart gestolen!” Maar wacht even: hart of andere organen laten stélen, dáár is een codicil eigenlijk juist niet voor bedoeld! ;-) Alle gekheid op een draagbaartje: ik ben er sterk voor om je wens vooraf schriftelijk via het codicil vast te leggen. Iedereen kan zo op een belangrijk moment een leider zijn! Of eigenlijk de discussie juist vóór zijn! Daarvoor moet je nú zelf een stap zetten.

Andere antwoorden (4)

Altijd doen, het geeft je grote voldoening dat je het in ieder geval geprobeerd hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja opzich wel. Maar wat jammer klinkt is dat er juist meer mensen gaan leven en ook kinderen krijgen. We zitten al met 7 miljard mensen op aarde. Dus doe het wel aan een persoon met een arme familie en niet aan een persoon die een rijke familie heeft. Wat die persoon heeft juist meer kans dan de arme persoon.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen min, je bedoeld het goed, maar als orgaandonor heb je niets te zeggen over wie je organen krijgt. Je organen kunnen ook in het buitenland terecht komen, het ligt er net aan wie bovenaan de lijst staat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt een goed punt. Zo zeg ik ook altijd, zonder aids en kanker zouden we veel veel slechter afzijn. Maar zoals crea al zei, gaat niet. De lijst bepaalt.
Je kan een LEIFkaart aanvragen (gratis)
Hier is de link: http://www.leif.be/nl/leifkaart/wat-is-de-leifkaart.html

Met een leifkaart beslis jij wat er met je gebeurt met je lichaam bij overlijden. Je nabestaanden kunnen daar niets aan veranderen. Dit geldt ook voor orgaandonoren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De leifkaart is een prima advies als het om een bewoner van België gaat, in Nederland gebruikt men hiervoor het donorcodicil. Ook geen min van mij, ook een goed bedoeld advies.
Over donorregistratie
In het Donorregister kunt u laten vastleggen of u uw organen na uw overlijden wel of niet beschikbaar stelt voor transplantatie. U kunt er ook voor kiezen uw nabestaanden of één specifieke persoon te laten beslissen na uw overlijden. U kunt uw beslissing vastleggen door het invullen en versturen van het donorformulier. Dit kan online of per post.
ronron1212