Kan je als pastoor dienstnemen in het leger. In een ondersteunde dienst?

Kan je als pastoor dienstnemen in het leger.
In een ondersteunde dienst?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

Nee, niet als pastoor.
Een pastoor is verantwoordelijk voor de kleinste kerkelijke eenheid in de r.k.-kerk: de parochie. Een pastoor wordt gezonden door de bisschop, maar wordt betaald door de parochie zelf. Een pastoor is altijd een gewijde priester.

In het leger zijn wel functies voor geestelijke verzorging: als dat een rooms-katholiek is, dan wordt ie een aalmoezenier genoemd.
Dat is : De Roomsch-Katholijke veldprediker van een zeker troepengedeelte,
oftewel: Een rooms-katholieke geestelijke die belast is met de zielzorg van specifieke groepen, zoals militairen.

Toegevoegd na 10 uur:
De aalmoezenier is dus wel een priester, in dienst van het leger.
Maar heeft de functie van aalmoezenier
en niet de functie van pastoor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij neemt wel degelijk dienst in het leger. Wordt betaald door defensie en moet de zelfde opleiding ondergaan als een ander militair, maar dan zonder wapen. Zo zijn er bv in Belgie aalmoezeniers die Para Commando zijn Ik heb zelfs weet dat ook de hond van de aalmoezenier Para Commando was.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wie hij?
De aalmoezenier ja.
Maar dat is dus niet een pastoor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals in mijn antwoord
Wat denk jij dat een aalmoezenier is, dat is een pastoor in het bisdom defensie, Aalmoezenier is een andere naam voor pastooor.
En dat gaat niet alleen maar om geestelijke verzorging , maar ook over de eucharistieviering, biecht en andere bezigheden die een pastoor ook doet, Sommige aalmoezeniers zijn ook nog pastoor in eenparochie:
Andere naam voor hetzelfde
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee jumper.
Pastoor is een functie.
Aalmoezeniers zijn wel priester, maar niet pastoor.
.............misschien in Belgie?
Ja een aalmoezenier is iemand die in dienst is genomen door defensie. Dit kan in een ondersteunende als in een gevechtseenheid. Daar zal hij dan pastoraal werk doen en zal een normale wedden hebben
Hij zal hiervoor wel toestemming moeten hebben van de kerk.
Robby

Toegevoegd na 6 minuten:
Zo zijn er bv in Belgie aalmoezeniers die Para Commando zijn Ik heb zelfs weet dat ook de hond van de aalmoezenier Para Commando was.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat in de vraag om "een pastoor".
Niet over de geestelijke verzorging door een priester.
Die wordt gedaan door een aalmoezenier, niet door een pastoor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat denk jij dat een aalmoezenier is, dat is een pastoor in het bisdom defensie, Aalmoezenier is een andere naam voor pastooor.
En dat gaat niet alleen maar om geestelijke verzorging , maar ook over de eucharistieviering, biecht en andere bezigheden die een pastoor ook doet, Sommige aalmoezeniers zijn ook nog pastoor in een parochie: