Wie heeft gemiddeld de dikste buik? Iemand die onder of boven modaal verdient?

Naar aanleiding van de vraag over het onderste knoopsgat van een overhemd. Hierin werd de volgende zin gequote in een antwoord "Maar bewegingsvrijheid heeft natuurlijk alles te maken met de krachten die juist op dit deel van de buik optreden, zeker bij dragers die wat duurdere overhemden kunnen betalen. "

Zou een rijker iemand gemiddeld een dikkere buik hebben, of zijn slechte eetgewoontes en een gebrek aan beweging juist meer voorkomend bij mensen die minder dan modaal verdienen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Obesitas vooral in lagere klasse

Nederlanders met een beneden modaal inkomen en een lage opleiding houden zich aanzienlijk minder bezig met hun overgewicht dan Nederlanders met een bovenmodaal inkomen en een hoge opleiding.

Zowel in mentaliteit als in gedrag is er sprake van een groot verschil tussen de lagere en hogere sociale klasse. ‘Arme’ mensen zijn vaak dikker; rijken gezonder èn gelukkiger.

Een door marktonderzoekbureau Millward Brown in juli 2005 uitgevoerd onderzoek onder een representatieve steekproef met 330 Nederlanders toont aan dat obesitas vooral dreigt in de lagere sociale klasse. In tegenstelling tot wat de Nederlandse overheid ons doet denken, is obesitas geen sociale klasse en inkomensoverstijgend probleem, maar manifesteren de risico's zich vooral onder de lagere sociale klasse. 'De Nederlandse overheid zou via haar Postbus 51 spotjes hier dan ook veel meer rekening mee moeten houden', zegt Henk Schulte, directeur van Millward Brown. 'Ons onderzoek toont aan dat lagere sociale klasse bij hun dagelijkse boodschappen veel minder op vet, suikers en koolhydraten letten dan hogere sociale klasse: 36 procent van beneden modaal let nooit op vet, terwijl dit percentages onder de hogere sociale klasse slechts negen procent is. De let-op-vet campagne heeft blijkbaar niet geheel Nederland bereikt.' Dezelfde percentages gelden voor suikers en koolhydraten. Speelt de vezelrijkheid van voeding een belangrijke rol onder de hogere sociale klasse (65 procent let hier op bij de aanschaf van hun dagelijkse boodschappen), onder de lagere sociale klasse is zich slechts 27 procent bewust van het belang en let 65 pro-cent nooit op vezels. Maar zoals gezegd is er niet alleen sprake van verschil in mentaliteit maar ook in gedrag. Nederlanders uit de lagere sociale klasse sporten minder dan die uit de hogere klasse: 28 procent van de beneden modale Nederlanders sport wekelijks tegenover 57 procent uit de bovenmodale laag van onze samenleving. 42 procent van beneden modaal vindt het invoeren van een vettax (belasting op producten waarin vet zit verwerkt) onacceptabel. Onder bovenmodaal is dit percentages slechts 22 procent.

lees hier verder:

http://www.marketingonline.nl/nieuws/ModuleItem39786.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik meen dat ik daar eens een statistiek over heb gelezen.
Mensen met een inkomen onder modaal zijn over het algemeen dikker: minder beweging, slechte eetgewoontes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onderzoek heeft aangetoond dat zwaarlijvigheid meer voorkomt bij de lagere inkomensklasse dan bij de hogere inkomensklasse. Dit heeft o.a. te maken met het feit dat de mensen met de hogere inkomens zich betere producten kunnen veroorloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist, verse groenten en fruit zijn duurder dan een zak patat, magere vleessorten zijn ook duurder dan een speklap. verder is sporten ook vaak duur, bv een sportschool.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, dank voor de +!
Mijn gevoel zegt onder modaal. Omdat die minder aandacht besteden aan zichzelf en hun gezondheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
onzin, ze hebben minder mogelijkheden.
Onder modaal, boven modaal laten het weg snijden bij de plastisch chirurg onder modaal heeft daar het geld niet voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het staat onomstotelijk vast dat in West Europa obesitas veel vaker voorkomt in de lagere inkomensklasses dan in de hogere. Daar zijn onderzoeken genoeg over.
Een aardig aspect dat volgens mij nog niet is genoemd is peer group pressure. Overgewicht wordt in "hogere" inkomensgroepen minder geaccepteerd dan in "lagere". De druk om er iets aan te doen is dan hoger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is allang onderzocht, gemeten en bewezen: Hoe minder geld mensen hebben in deze Westerse maatschappij, hoe dikker ze zijn.
Want junkfood en ongezond vet voedsel is veel goedkoper dan gezond voedsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*kus* haha +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou best kunnen kloppen, maar als je met zijn 4en naar bv. McDonals ga, ben je ook minimaal 20 euro kwijt. Dus niet echt goedkoop. Voor 20 euro kun je zelf ook heel wat gezond voedsel maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Maar vul eens een tas met de goedkoopste chocola, zoutjes en frituurrommel. Kijk wat het kost.
Vul dan dezelfde tas eens met de goedkoopste groente, graanproducten en fruit.
Dan ben je een stuk duurder uit hoor.
Ik denk dat het inkomen van iemand hier niet terzake doet. Het gaat puur om de manier van leven en daar heeft inkomen niks mee te maken. Als je weinig uit te geven hebt, wil dat niet zeggen dat je dan dikker bent. Heb je meer uit te geven, wil dat ook niet zeggen dat je dan sneller dunner of dikker bent.
Ik leef boven modaal, heb een lekker buikie, maar het zou niet nodig hoeven te zijn. Ik ben meer een levensgenieter en daarnaast te lui om er wat aan te doen. Dus dat ik een buikie heb, heeft puur te maken met mijn luiheid en niks met mijn inkomen.